Regeringen vil sende drift af S-togene i udbud

Private udbydere skal kunne drive S-togbanen i København, hvis det står til transportministeren.
19. juni 2017 kl. 21:04
Delt 36 gange

Driften af de københavnske S-tog skal i fremtiden gå til det bedste bud i en udbudsrunde, mener regeringen ifølge Berlingske Business.

Private skal ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) have lov at give deres bud, hvordan togene på S-banen skal drives og til hvilken pris.

Efter et udbud af S-togsbanen vil andre dele af DSB stå for tur, lover ministeren.

- Jeg synes, at togdriften er meget dyr i Danmark. At effektivisere togdriften for at gøre den billigere er en nødvendighed for, at togdriften kan have en fremtid i Danmark, siger han til Berlingske Business.

Hvis ikke togpriserne ryger ned, forsvinder rationalet bag at tage toget, mener han.

I 2016 blev S-toget benyttet til 116 millioner rejser. I alt havde DSB 192,6 millioner rejser.

Modsat fjern- og regionaltogene steg antallet af rejser med S-togene i 2016 med over 2,1 millioner. Den resterende del af DSBs togtrafik tabte 2,2 millioner rejser.

Udspillet er baseret på analyser fra konsulenthusene McKinsey & Company samt Stuensee & Co.

Analyserne har produceret seks scenarier, hvori DSB beskæres.

I dag er statens udgifter til DSB på 4,3 milliarder kroner. Regeringen forventer at spare 1,5 milliarder kroner, når investeringer i elektriske tog og ny infrastruktur giver gevinst.

Men der skal spares yderligere, mener transportministeren.

I det mest vidtgående af konsulenthusenes scenarier bringes statens omkostninger af DSB ned på 0,3-1,2 milliarder kroner om året i 2030.

Regeringen vil ifølge Berlingske indkalde Folketingets partier til forhandlinger efter sommerferien.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Ole Christiansen
Ole Christiansen

Det er da osse på høje tid vi får smadret S-togsdriften med privatisering.
Vi kan ikke vente længere........

Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Christoffer Pedersen
Christoffer Pedersen

Både TDC og Statens bilinspektion blev bedre og billigere de de solgte dem. Servicen var ikke bare elendig, men direkte uforskammet i de gode gamle dage hvor der var telefon- og bilsynskonger. Ville ideelt set hels have det var fortsat som fælles eje. Men staten har bare bevist den har sine begrænsninger i evnen til at drive virksomhed.

Brugerbillede for ole rasmussen
ole rasmussen

Først TDC, så DONG og nu DSB. Undervejs er der også røget lidt militærovervågning samt en del af Statens Serumfabrik til Saudiland. Kronprinsen deltager i det korrupte IOC, og Danmark er tæt på at være en Bananrepublik.

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Nej, TDC er ikke blevet bedre - desuden er der forskel på at køre tog/ gamle signaler og "for mange kokke" - man skal ikke spare livet på spil.
Politikerne bliver sikkert kørt med/ uden chauffør i dyre biler.
Dette sparevanvid/ salg af værdier må stoppe, det er for dyrt!

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

At de tyske statsbaner skulle være bedre end de danske til at køre S-tog, kan man jo altid diskutere. Men hvis det skulle gå hen og blive DBs datterselskab Arriva, som kommer til at stå for S-togsdriften, kunne man jo også diskutere, hvorfor tyske statsinstitutioner er så dygtige, når danske åbenbart ikke er. Argumentet med, at den private sektor er mere effektive holder jo netop ikke i Arrivas tilfælde, så der må være andre årsager til det statsejede Arrivas påståede succes.

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Det er nemmere at køre i Jylland, end på Sjælland f.eks (man er også ved at skifte signaler ud p.t.)
dertil godstog. Regeringens dispositioner synes kun at gøre alt mere bøvlet, forurenende og kompliceret?

Brugerbillede for Jan Weis

Sex-scenarier.
Jeg synes, at togdriften er meget dyr i Danmark - siger en skægget medister, der nok snart skal holde op med at fortælle uskægge vittigheder, inden han igen bliver slået ned med en virtuel kagerulle af vrede feminister – kønsdriften er jo også meget dyr i Danmark, har han jo måttet erfare for ikke så længe siden – er manden i det hele taget ikke ved at være for dyr i drift … ;-)

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

S-togene er DSB's guldæg. Når passagerantallet stiger og stiger, så kan prisen for rejsen jo ikke være for dyr.
Ole Birks forslag er ren LA-politik.
Snyde dumt til og med.
Men spørgsmålet er, regeringen kan finde flertal for forslaget.

Anne Eriksen, Flemming Berger og Ole Christiansen anbefalede denne kommentar