Volvo vil satse fuldt ud på el- og hybridbiler fra 2019

Som den første store bilfabrikant begynder svenske Volvo om få år helt at udfase forbrændingsmotorer.
5. juli 2017 kl. 17:19Opdateret 5. juli 2017 kl. 17:47

Der vil kun blive sat elektriske og delvist elektriske motorer i Volvos biler, når vi når frem til 2019.

Den svenske bilfabrikant melder onsdag ud, at den snart er klar til gå væk fra den klassiske forbrændingsmotor. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Volvo oplyser selv, at beslutningen er taget på baggrund af et ønske fra firmaets kunder.

Målet er at sælge en million biler frem til 2025, der enten er elbiler eller hybridbiler. Mellem 2019 og 2021 er planen at skabe fem forskellige elbiler og en række hybridbiler.

Firmaet har produceret biler siden 1927. Det beskriver selv beslutningen om at droppe forbrændingsmotoren som "et af de mest væsentlige træk foretaget af en bilfabrikant".

- Folk efterspørger i stadig højere grad elbiler, og vi vil opfylde vores kunders nuværende og fremtidige behov, siger direktør Håkan Samuelsson ifølge AP.

Ifølge Volvo vil nogle af de nye modeller kunne køre 500 kilometer på en enkelt opladning. Samtidig er man på udkig efter forhandlere af nye og bedre batterier.

Og det skal ifølge Håkan Samuelsson ses som invitation til "alle, som er interesserede i at investere i at lave batterier".

- De kan nu regne med Volvo som kunde, siger han og fortsætter:

- Vi har brug for nye spillere. Vi mangler mere konkurrence.

Ifølge en talsmand fra Volvo vil firmaet fortsætte med at producere benzin- og dieselbiler, der kom på markedet før 2019. Disse vil dog gradvist blive erstattet af biler, der kører på el. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

De sidste syv år har Volvo været ejet af det kinesiske firma Geely. I 2016 solgte firmaet 534.332 biler i 100 lande. Det er seks procent flere end året før.

Beslutningen om at skifte væk fra forbrændingsmotorer kommer en uge efter, at Geely afslørede et forsknings- og innovationscenter i Göteborg, hvor Volvo har hovedsæde.

Her skal der netop fokuseres på at udvikle elektriske køretøjer.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det måtte jo komme. Og Volvo har nogle ganske tunge biler med 4-hjulstræk, som bruger mange af de dyre dråber.

SAAB, der jo er på vej til udelukkende af fremstille el-biler, har jo fået meget store ordre på el-drevne taxa-biler i Indien og Kina. Og salget af både Jaguar og Rover boomer i disse år, hvor begge også har gjort det klart, at de overgår til el-drevne hybrider i nær fremtid.

Jeg ved ikke, om ren batteri-el-drift er fremtiden. Men jeg gætter på, at herefter kun går ganske få år før brugte traditionelt drevne biler er helt usælgelige.