Danmark og Sverige arbejder på løsning for PostNord

PostNords økonomiske situation er alvorlig, men ikke akut. Dansk-svensk dialog om løsning i gang.
13. oktober 2017 kl. 14:18Opdateret 13. oktober 2017 kl. 17:54

Selv om det står skidt til med økonomien i den danske del af PostNord, er behovet for penge ikke akut.

Det skriver Finansministeret på Twitter, efter at flere medier fredag har berettet, at PostNords kasse ville være tom inden for få uger.

- Finansministeriet afviser rygter om, at PostNord er i akut kapitalmangel. Der arbejdes fortsat på at finde en langsigtet løsning for selskabet. Det er vi i dialog med vores svenske kolleger om, skriver ministeriet.

Fredag skrev Børsen, at den danske del af PostNord om få uger løber tør for penge. Avisen har sine oplysninger fra flere kilder med indsigt i et fortroligt møde holdt i Finansministeriet fredag.

Her blev repræsentanter for samtlige partier ifølge avisen orienteret om situationen, forud for at PostNord fremlægger regnskab 27. oktober. Ifølge Børsen vil det vise, at kassen i Danmark er tom.

Liberal Alliances postordfører, Villum Christensen, var med til mødet. Han vil ifølge Børsen ikke referere fra det, da det er fortroligt. Men han bekræfter, at tidspresset er stort.

- Der skal ske noget meget, meget snart, siger Villum Christensen til Børsen.

Men Finansministeriets udmelding om, at behovet for penge ikke er akut, bliver bakket op af direktør for PostNord i Danmark Peter Kjær Jensen i en pressemeddelelse.

- Vi har kapital i PostNord i Danmark til at finansiere driften langt ind i 2018, siger han.

PostNord er et fælles dansk-svensk selskab, hvor den svenske stat ejer 60 procent, og Danmark ejer 40 procent. Den danske del af selskabet er i store problemer, fordi der bliver sendt færre og færre breve.

Dertil kommer, at omkring 3000 af de danske ansatte er tjenestemænd, der har krav på tre års løn, hvis de bliver fyret.

I maj præsenterede PostNord en redningsplan, der blandt andet gik ud på, at ejerne skulle skyde 2,3 milliarder kroner ind i selskabet.

Forhandlingerne om den redningsplan er gået i hårdknude, har Børsen tidligere skrevet.

I slutningen af september varslede PostNord prisstigninger i et forsøg på at kompensere for de manglende indtægter.

- Den hastighed, som brevene falder med, er så høj, at omkostningerne ikke kan nedbringes i samme takt.

- Med færre breve per aflevering bliver omkostningerne på det enkelte brev højere, og derfor må vi også hæve prisen, forklarede Jørgen Loft Holm, chef for brevområdet i PostNord Danmark, i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Hvordan kan kineserne år ud og år ind, sende en lille dims til under én dollar fra Hong Kong til København, gratis?

Brugerbillede for Jens Winther

Efter at det svenske moderselskab i årevis har modtaget milliarder fra det danske datterselskab som udbytte, er det ret vanskeligt at forestille sig, at moderselskabet lader det danske datterselskab gå konkurs.

Brugerbillede for Jens Winther

Og oven i det, har Postnord i 2010-2014 udbetalt udbytter på 2,4 mia, hvoraf den svenske stat har fået 60% og den danske de 40%.