OVERBLIK: Skat får nye hug for udbytteskat-skandale

Skats kontrol med udbytteskat var utilstrækkelig, konkluderede advokatundersøgelse om milliardskandalen.
13. januar 2018 kl. 23:02

Ingen kan stilles til ansvar for den svindel med udbytteskat, der fandt sted fra 2010 til 2015. Det konkluderede en advokatundersøgelse foretaget af advokatfirmaet Bech-Bruun i december.

I Politiken søndag siger to professorer i forvaltningsret, at advokatundersøgelsen bør følges op med en kommissionsundersøgelse af sagen.

Få et overblik over sagen her:

* Skat anmeldte i august 2015 skattesnyd med udbytteskat for omkring 6,2 milliarder kroner til Bagmandspolitiet. Siden har Skat flere gange opjusteret beløbet, som nu er oppe på 12,3 milliarder kroner.

* Selskaber i udlandet skal ikke betale skat af udbyttet af deres aktier, mens skatten for danske selskaber er på 27 procent. Svindlen sker, hvis selskaberne har søgt om at få tilbagebetalt udbytteskat, uden de har ejet de aktier, de vil have tilbagebetalt skat for.

* I december 2016 vedtog et bredt flertal i Folketinget at iværksætte en uvildig advokatundersøgelse af forløbet omkring formodet svindel med udbytteskat for 12,3 milliarder kroner i perioden fra 2010 til 2015.

* Advokatundersøgelsen finder blandt andet: Skats kontrol med udbytteskat var utilstrækkelig, der var usikkerhed om ansvarsområderne, it-systemerne fungerede ikke tilfredsstillende og Skatteministeriets tilsyn var ikke godt nok.

* En række embedsmænd i både ministeriet og Skat er blevet vurderet, men advokatundersøgelsen "finder ikke grundlag for, at der indledes sag om disciplinært eller ansættelsesretligt ansvar mod de pågældende."

* Skats konstituerede direktør, Merete Agergaard, besluttede på baggrund af undersøgelsens anbefaling at gennemføre tjenstlige samtaler med en direktør og underdirektør.

* I sommeren 2017 nedsatte Folketinget en undersøgelseskommission, der skal granske en række af Skats skandalesager. Det blev samtidig besluttet, at advokatundersøgelsen om udbytteskat kan blive inddraget i kommissionens arbejde.

* En række tiltag skal dæmme op for problemet omkring udbytteskat. En ny enhed skal stå for udbetaling af alle anmodninger om refusion. Der skal gennemføres målrettet kontrol og øgede dokumentationskrav, og en analyseenhed skal reagere på atypiske udbetalinger.

* Ingen kan stilles til ansvar for svindlen. Men samme undersøgelse viser dog, at en nu fratrådt underdirektør i Skat undlod at påpege forkerte oplysninger over for skatteministeren og Folketinget.

Kilder: Skatteministeriet, Skat, advokatfirmaet Bech-Bruun, Ritzau.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Sterling

Det står nu mejslet i sten på Christiansborg: HER SKAL INGEN STILLES TIL ANSVAR

Tyve års bevidst dekonstruktion af Skat har medført en total nedsmeltning, men vi bør ikke overlade opgaven med at genoprette Skat til de samme politikere som bevidst nedbrød det. Skat, Socialvæsenet, Beredskabsstyrelsen, Arbejdsstyrelsen, og sidst har politiet meldt ud at deres virkningsgrad er faldet til under 50 % af normalen.

"Da daværende skatteminister Kristian Jensen (V) i 2007 fremlagde den nye indsatsstrategi for Skat, var det med overskriften: Mindre kontrol, mere vejledning”. "Det er forældet og gammeldags at tro, at man alene løser Skats opgaver med at få den rigtige skat ind, ved at ansætte flere kontrollanter. Jeg tror, man kommer meget længere ved at uddanne borgere og virksomheder i at betale deres skat, siger han". http://www.dr.dk/nyheder/penge/skat-medarbejdere-det-er-alt-nemt-virksom...

"Skats egne tal viser, at de årligt kun kontrollerer tre procent af de virksomheder, der er i Danmark. Og ifølge Skats egen undersøgelse, den såkaldte Compliance Analyse, er der fejl i skatten hos over halvdelen af virksomhederne i 2012. Hver tiende virksomhed snyder ifølge undersøgelsen bevidst. Groft sagt kan virksomheder i et eller andet omfang afregne, angive og betale det, de har lyst til". "Flere medarbejdere, som DR Fakta har talt med, mener, at der er en direkte sammenhæng mellem de mange nedskæringer i Skat og den manglende kontrol af virksomhederne".

@ Peter Sterling,

Bort set fra, at det ikke var at det ikke var 20 års destabilisering af skat, men "kun" 12 år, har du fuldstændig ret.

Nogle Venstre-politikere havde som klart mål at samle Skattevæsenet (nu SKAT) i Ringkøbing, hvor de var valgte fra. Og det var 5. januar 2006, at Venstre lukkede det lokale Skattevæsen ned over hele landet, og samlede aktiviteterne i Ringkøbing.

Men samtidig var der en lang række dygtige og erfarne skattemedarbejdere, der i øvrigt også kendte "deres" lokale virksomheder ganske godt, der ikke flyttede med. Dette skyldes selvklart flere forskellige forhold; - f.eks. at der ikke var ægtefællejob i Ringkøbing og så videre.

Men det betød, at SKAT startede kaotisk op i Ringkøbing, med delvis ny bemanding. Og dengang havde borgerne faktisk den ganske udbredte opfattelse, at det netop var det, som partiet Venstre ville opnå. - Altså mindre skattekontrol med erhvervslivet.

http://www.skm.dk/skattetal/analyser-og-rapporter/ska%CF%84/2006/januar/...

Slettet Bruger

Med tanke på hvordan strengere kontrol i samme periode vandt indpas næsten alle andre steder (sundhedsvæsen, jobcentre, uddannelsessystem etc), er det påfaldende, at man nærmest slap tøjlerne i SKAT endda trods kendte store huller. Men meget politisk markedsføring handlede om, at skat var ondt og fremherskende ideer var også dengang, at slanke den offentlige sektor. Så de politiske strateger her vel ment, at hvad man i et mere affolket Skat ikke længere ville få opkrævet, måtte man belejligvist spare (og kontrollere) andre steder.
Når man så nu vil kaste flere millioner efter milliarderne, ligner det endnu et beskæftigelses projekt for advokater, og mon ikke de ansvarlige folkevalgte vil jo gå fri uanset hvad. Okay, en kommissionsdomstol førte til at skatteminister Fogh trådte tilbage i 1992 i øvrigt i forbindelse med daværende regerings kiksede spareplaner, men et sådant løb synes kørt for længst når man tænker på den spin- og medievirkelighed, vi lever i nu, og hvis folk uanset deres politisk orientering ønsker fremadrettede løsninger og bedre samfund højere end straf af glatte ål, burde der bruges krudt på ideer til gennemgribende ændringer af det unødigt komplekse skattesystem som kun gavner de få.