Politikere frygter udenrigspolitiske følger af omskæringsforbud

Borgerforslag om omskæring af drenge nærmer sig 40.000 underskrifter. Politikere forbereder sig på debat.
17. april 2018 kl. 12:04Opdateret 17. april 2018 kl. 12:20

Styrer Danmark mod en ny Muhammedkrise?

Det spørgsmål stiller flere politikere på Christiansborg, efter at et borgerforslag om at indføre en minimumsalder for omskæring af drenge samler voksende støtte dag for dag.

Forslaget har fået Folketingets Sundhedsudvalg til at indkalde ikke mindre end fem ministre i lukket samråd.

Det sker, allerede inden at borgerforslaget har nået de 50.000 underskrifter, der vil få Folketinget til at tage det op. Tirsdag har mere end 36.000 personer skrevet under.

Blandt de ministre, der skal forholde sig til mulige konsekvenser af et forbud mod drengeomskæring, er udenrigsministeren og forsvarsministeren.

På Christiansborg er der nemlig en frygt for, hvad de udenrigs- og sikkerhedspolitiske konsekvenser vil være, hvis Danmark som et af de første lande i verden forbyder omskæring, som praktiseres af jøder og muslimer.

- Det forlyder nogle steder, at der kan være en sikkerhedsrisiko ved at indføre en aldersgrænse for omskæring. Det bliver vi nødt til at få belyst, siger formanden for Folketingets Sundhedsudvalg, Liselott Blixt.

- Der bliver talt om på gangene, at der kan være nogle sikkerhedsrisici, ligesom ved Muhammedtegningerne. Derfor skal vi have ministrene ind, så vi kan blive klogere på, om der er hold i det.

Den konservative Naser Khader, der gennem flere år har været aktiv i debatten om omskæring - som fortaler for en minimumsalder - vurderer, at sagen godt kan gå hen og blive storpolitisk.

- Vi bliver måske det første land, der vedtager en aldersgrænse. Det kan godt give nogle globale udfordringer, siger Khader.

- Der er 55 muslimske lande i verden, der vil protestere. Israel vil nok også protestere. Der er nogle, der vil synes, at det begrænser religionsfrihed. Der er mange argumenter for og mange imod. Det er det, der præger etiske dilemmaer. Nogle gange er det marginalerne, der afgør det.

Hverken ordførerne fra Socialdemokratiet eller Venstre ønsker at gå i mange detaljer om de bekymringer, der florerer om omskæringsforslagets mulige udenrigspolitiske konsekvenser.

- Det har været en del af drøftelserne indtil nu. Derfor er det rigtige af os, at vi forsøger at vurdere konsekvenserne så godt som muligt, siger sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen (S).

- Samrådet er en rigtig god anledning til at forsøge at komme 360 grader rundt om problemstillingen. Det kan være et vigtigt bidrag til at hæve oplysningsniveauet, siger sundhedsordfører Jane Heitmann (V).

Hvis et borgerforslag samler 50.000 underskrifter, er det meningen, at Folketingets medlemmer skal tage det op som et beslutningsforslag.

Folketingets Administration har dog forsynet borgerforslaget om omskæring med den anmærkning, at det muligvis er i strid med Grundlovens bestemmelser om religionsfrihed.

Hvis forslaget opnår 50.000 underskrifter, vil dette blive undersøgt nærmere.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Er der 50.000 lovlige underskrifter, skal sagen tages op.

Jeg har ingen præference omkring denne sag, der egentlig er ganske ligegyldig. Men hvis der er et flertal imod omskæring af drenge, skal loven selvklart ændres.

Men jeg tror ikke, det er hensynet til noget såkaldt muslimsk land, som bekymrer politikerne i Danmark. Det er nok nærmest hensynet til Israel og USA, der åbenbart varetager alle Israels interesser.

Ole Frank, Karsten Lundsby, Vibeke Hansen, Rikke Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Lars-bo Jensen, Kristen Carsten Munk, Tue Romanow, Katrine Damm, Dorte Sørensen, Hans Larsen og Søren Bro anbefalede denne kommentar

det kan vel ikke være religiøs frihed at skære i små drenge.

Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Maria Jensen, Karsten Lundsby, Rikke Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Lars-bo Jensen, Mogens Holme, Henrik Rasmussen, Tue Romanow og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Et forbud mod drengeomskæring kan vel næppe være i strid med Grundlovens bestemmelser om religionsfrihed, når et burkaforbud åbenbart ikke er det?

Søren Bro, Ole Frank, Bjarne Bisgaard Jensen, Vibeke Hansen, Rikke Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Lars-bo Jensen, Henrik Rasmussen, Tue Romanow, Katrine Damm og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvad menes med - "Folketingets Administration har dog forsynet borgerforslaget om omskæring med den anmærkning, at det muligvis er i strid med Grundlovens bestemmelser om religionsfrihed."-
Er påklædnings forbuddet så ikke også imod Grundloven mht. både ytringsfrihed og religionsfrihed?

I mine øjne er de værre at skære i et barn end at klæde et barn i en bestemt klædedragt.

Egon Stich, Søren Bro, Ole Frank, Vibeke Hansen, Rikke Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Lars-bo Jensen, Mogens Holme, Hans Larsen, Kristen Carsten Munk, Tue Romanow og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Mon ikke omskæring af drenge-børn forlængst havde været forbudt, hvis ikke også jøder praktiserede dette.

Lillian Larsen, Søren Bro, Ole Frank, Karsten Lundsby, Vibeke Hansen, Anne Mette Jørgensen, Lars-bo Jensen, Mogens Holme, Gert Romme, Henrik Rasmussen, Kjeld Jensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Religionsfrihed? Jeg tror ikke der findes ét eneste skriftsted i hverken Toraen eller Koranen, som foreskriver omskæring af pige- eller drengebørn. Der er snarere tale om en kulturelt betinget tradition med rødder i Mellemøsten og Afrika.
I øvrigt er det besynderligt, at det længe har været forbudt at lemlæste pigebørn, mens omskæring af drengebørn åbenbart er en helt anden sag.

Det er barnets religionsfrihed der bliver krænket, når han bliver fysisk mærket for livet af en religion, han ikke selv har valgt.

Henrik L Nielsen

René Arestrup

Det er Torahen påskrevet i Brʾeišyt 17:9-14. Det er vidst den bog vi kalder første mosebog. Denne regel ville forsåvidt også have været praksis for kristne, hvis ikke det var fordi Poul ændrede dette. Mange kristne i USA følger dog stadig denne regel.
Du har ret omkring islam, hvor det ikke er i Koranen dette indgreb bliver nævnt men alene i Sunnah.

Omkring burkaforbuddet som andre nævner så holder sammenligningen ikke helt, da en burka ikke er beskrevet i hverken koranen eller sunnah men alene er en nyere kulturel beklædningsgenstand.

Jeg håber virkeligt man kan forbyde omskæring indtil drengen er myndig. Man bør trods alt have denne religiøse selvbestemmelse over sin krop og ikke påtvunget af sine forældre.

René Arestrup

@Henrik L. Nielsen
Ok, så blev jeg klogere.
Tilsiger dogmatikken så også, at omskæringen skal foregå i en bestemt alder? Lige som dig, finder jeg det anstødeligt, at der de facto er tale om et fysisk overgreb mod et umyndigt barn.

Henrik L Nielsen

René Arestrup

I jødedommen (og for nogle ikke-danske kristne) siger ovennævnte skriftsted at det skal ske når drengen er 8 dage gammel. Med mindre barnet ikke er sundt og rask på denne dag.

I islam er der ikke en striks regel om hvornår, omend traditionen tilskriver dette sker inden for de første dage og bedst inden for det første år. Dog kan det gøres op til 6-7 års alderen.

Michael Pedersen

Hvis Muhammed tegninger skal give nogen mening, nemlig at loven står over religionen uanset hvad lande der sætter religion på højde med loven måtte mene, så er der ikke andet at gøre end at forbyde det.

Der er forresten rigeligt med andre gode grunde til at forbyde det.

Hans Larsen, Søren Bro og Maria Jensen anbefalede denne kommentar