Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

Der vil blive bedre plads på motorvejene, hvis vi indfører roadpricing, siger forsker. Venstre siger nej.
3. juli 2018 kl. 10:14

Det er "skruen uden ende", hvis vi udelukkende forsøger at løse trængselsproblemer på motorvejene ved at bygge flere og større veje, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

- Det går godt med økonomien i Danmark, og når bilerne så oven i købet er blevet billigere, så stiger trafikken.

- Efterspørgslen efter mobilitet synes ikke at kende grænser. Vil man gøre noget ved det, må man indføre kørselsafgifter - så får man mere kapacitet ud af vejnettet, siger han.

På blot ti år er biltrafikken på de største motorveje vokset med næsten en tredjedel.

Især i myldretiden er presset forstærket. Her er trafikken vokset med op mod 40-45 procent på nogle af de værst belastede strækninger, viser Vejdirektoratets rapport "Statsvejnettet 2018".

Og det bliver ifølge prognoserne kun værre frem mod 2030. Til den tid vil der være "kritisk belastning" på E45 Østjyske Motorvej og E20 Fynske Motorvej samt flere af de store motorveje i Hovedstadsområdet.

Afgifter er ifølge Harry Lahrmann rigtig gode til at begrænse trængslen i myldretiden. De vil få mange til at fremskynde eller udsætte deres kørsel, hvis folk dermed slipper billigere, siger trafikforskeren.

Man kan også øge kapaciteten på vejnettet med intelligente transportsystemer, ved at tillade kørsel i nødsporet i afgrænsede perioder med reduceret hastighed og ved at rydde hurtigere op efter ulykker, siger Harry Lahrmann.

- Det vil selvfølgelig også hjælpe at udbygge den offentlige trafik, især hvis man kombinerer det med kørselsafgifter, så det bliver en samlet pakke, siger Lahrmann.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tager kategorisk afstand fra kørselsafgifter.

- Vi er bagud med investeringer i kapaciteten på vejnettet, fordi vi i mange år har lagt tyngden på jernbanenettet. Så nu står mere kapacitet på vejene for tur.

Det går ikke at gøre transport dyrere, så bliver samfundet fattigere, mener V-ordføreren.

- Vi har brug for højmobilitet i vores samfund, og så må vi have ny teknologi til hjælp, for eksempel intelligente trafiksystemer, siger Kristian Pihl Lorentzen.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

John S. Hansen

Hvis man helt fjerner den grønne afgift/vægtafgift, og indfører roadpricing, således at det ikke medfører øgede omkostninger for den enkelte, så er forslaget vel spiseligt. Hvis det derimod er noget som kommer til at ramme socialt skævt - som vi så i Thornings betalingsringsmodel, så er det uacceptabelt. Ellers bør eventuelle kørselsafgifter blive baseret den enkeltes bruttoindkomst (sådan som alle bøder forøvrigt også burde være det!)

Jens Peter Madsen

Det er efter min opfattelse tosset ikke at udnytte de store offentlige investeringer i motorveje meget bedre. Væk med de høje indregistreringsafgifter og vægtafgifter og ind med betaling efter kilometer for alle offentlige veje. Ikke kun motorveje, så flytter vi bare belastningen til de mindre veje og det er ikke hensigtsmæssigt. Alle kan køre når det passer dem, men de kan også vælge at køre uden for myldretiden, hvor det er meget billigere eller gratis, til gavn for vognmænd som kan køre mere i nattimerne og betale deres chauffører en bedre løn, og til gavn for pensionister og dagpengemodtagere, so m kan spare ved at køre uden for myldretiden. Jeg vil mene at et betalingssystem let kan konstrueres, så alle har en dims i bilen. som tæller kilometer og beregner en pris efter hvor og hvornår man kører, og som brugeren selv kan afregne uden at vedkommende får registreret hvor og hvornår han/hun har kørt i et centralt register. Forstår slet ikke venstrepolitiker Kristian Pihl Lorentzen´s modstand - de er da ellers meget optaget af at effektivisere offentlige investeringer og forbrug - og intet er vel mere oplagt og udviklingsfremmende end at sikre en bedre og mere effektiv udnyttelse af investeringer i vejnet. Kø ventetid er totalt uproduktivt og ødelægger medarbejdernes motivation.

Lise Lotte Rahbek

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tager kategorisk afstand fra kørselsafgifter.
- Vi er bagud med investeringer i kapaciteten på vejnettet, fordi vi i mange år har lagt tyngden på jernbanenettet. Så nu står mere kapacitet på vejene for tur.

Hvabehar???
Hvornår og hvordan er der blevet investeret i jernbanenettet og hvorfor i alverden slipper han afsted med en så udokumenteret påstand?

Tue Romanow, Jens Peter Madsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Behøver man virkelig at være forsker for at kunne tænke sig frem til, at road pricing ville føre til mindre belastning?

Der må være blevet investeret massivt i motorvejsnettet igennem det sidste årti, jeg minder blot om den kæmpe byggeplads syd for KBH.

Sikkert er der også blevet investeret i jernbanenettet, men det må have været på vedligeholdelsessiden og ikke på udbygning af nettet.

Vi er i øvrigt midt i optakten til en sandsynligvis meget alvorlig klimakrise, som burde få selv de mest forstokkede pro-bilist-politikere til at indse, at der er især én ting, der ikke bør prioriteres, og det er udbygning af motorvejsnettet!

Jens Peter Madsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Der er ikke nogen der gider eller evner at diskutere offentlig transport der imødekommer borgernes behov, med mindre det har karakter af prestigeprojekter i de større byer. Road-pricing er uomgængeligt hvis den tilskyndede udvikling med flere og flere biler fastholdes. Alternativt kunne man slippe for at betale hvis bilen var fyldt op, specielt i myldretiden

Jens Peter Madsen

Ja ! forhåbentlig John S. Hansen - du producerer sandsynligvis mad til din familie og måske også socialt samvær og hygge til din familie. Kø-ventetid er i virkeligheden ofte det modsatte af produktiv, fordi du ikke kan foretage dig andet end at vente på at rykke 10 eller 20 meter frem, og stresse over at nu kommer du igen for sent til din aftale.