Blå blok vil hæve hastighedsgrænsen for lastbiler og vogntog

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet.
14. marts 2019 kl. 05:02

Lastbilchauffører skal have lov til at trykke ekstra på speederen, når de kører uden for tæt bebygget område eller på motortrafikveje.

Det mener regeringen og Dansk Folkeparti.

Torsdag skal Folketinget behandle et lovforslag. Det er fremsat af transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Lastbiler og tunge samt lette vogntog, som er lastbiler med en ekstra vogn spændt bagpå, skal kunne køre 80 kilometer i timen på veje uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje. I dag er grænsen 70 kilometer i timen.

Hurtigere transport vil være med til at understøtte væksten i erhvervslivet. Det skyldes, at det vil medføre en tidsmæssig gevinst, lyder det i forslaget.

Derudover vil ens hastighed mellem lastbiler og vogntog være til gavn for trafiksikkerheden, da det mindsker antallet af farlige overhalinger.

Transportminister Ole Birk Olesen mener, at det er vigtigt, at forhøjelsen af hastighedsgrænsen sker på en forsvarlig måde. Det skriver han i en mail til Ritzau.

- Derfor er der blandt andet afsat 31,5 millioner kroner på finansloven til at sætte hastighedsgrænsen ned på de strækninger, hvor det ikke vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen, skriver han.

Pengene skal bruges på skiltning. 30 millioner kommer i en pulje, som kommuner kan søge.

Forslaget møder kritik fra flere sider. Det gælder blandt andet Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og DTU Transport.

Her lyder det, at højere hastigheder generelt giver flere ulykker.

Direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller anerkender, at forslaget vil give færre farlige overhalinger.

Han vurderer dog, at forslaget vil have en samlet negativ effekt på trafiksikkerheden.

- Det er et problem, når man øger hastigheden, som er den væsentligste faktor i forhold til ulykker, siger Mogens Kjærgaard Møller.

- Lader du så et stort og tungt køretøj som en lastbil øge hastigheden helt generelt på en lang række strækninger, så er risikoen for ulykker alt andet lige selvfølgelig større. Det er helt åbenlyst, siger han.

Vejdirektoratet har vurderet, at den erhvervsøkonomiske gevinst ved den højere hastighed vil være i omegnen af 560 millioner kroner årligt.

Mogens Kjærgaard Møller mener, at det havde været "klædeligt", at lovforslaget også kiggede på omkostningerne i forbindelse med flere ulykker.

- Forestiller man sig, at man får et øget antal dræbte og tilskadekomne, så påvirkes samfundsøkonomien selvfølgelig i negativ retning, siger han.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er den årlige omkostning for dræbte og tilskadekomne, der optræder i registrerede uheld, i omegnen af 17 milliarder kroner.

DTU Transport sætter også spørgsmålstegn ved skønnet af den erhvervsøkonomiske gevinst. Det fremgår af et høringssvar.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thomas Bindesbøll

Tåbeligt forslag - som så meget andet fra L.A. ministre

Enhver der dagligt kører på diverse strækninger rundt omkring, vil vide at de allerede nu gældende hastighedsbegrænsninger for lastvogne og busser overhovedet ikke bliver overholdt, generelt set. Så sent som i dag mødte jeg selv på Motorring 3, i silende regn, en bus fra et ellers meget anerkendt dansk turist-selskab, (jeg undlader at nævne navnet, men har lyst at skrive politiet), der kørte fuldstændig vanvittigt, både over 110 km i timen, uden at holde ordentlig afstand, m.m.). Kort sagt: Den chauffør burde have fået en bøde.

Denne episode gælder - som med al anden trafik - natuirluigvis ikek det store flertal der kører ordentligt. Især også mange ervhervs-chauffører.

Men at hæve hastighederne generelt vil kun føre til een ting; Flere ulykker med højere skader.

Det ved jo enhver idiot. Hastighed dræber, især når vi taler om øget hastighed for tonstunge køretøjer med ditto enorm lang bremselængde. Simpel fysik - men også barsk statistik. Suk !!!