Blå blok vil investere 112 milliarder i veje og tog

Regeringen og DF vil investere 112,7 milliarder kroner i infrastruktur. 71,5 milliarder på jernbane og tog.
13. marts 2019 kl. 10:08Opdateret 13. marts 2019 kl. 12:10

Kort før folketingsvalget er regeringen og DF blevet enige om infrastrukturaftale.

Den indeholder investeringer for 112,7 milliarder kroner.

Blandt andet er der jernbaneprojekter og indkøb af tog for op mod 71,5 milliarder kroner, står der i aftalen.

- Vi vil have mindre transporttid. Med infrastrukturplanen kan vi sørge for, at det går hurtigere at transportere sig fra A til B, hvad enten man benytter sig af tog, bus eller bil, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) på et pressemøde, hvor aftalen præsenteres.

Blandt ny infrastruktur er en tredje Limfjordsforbindelse og en forlængelse af både Hillerød- og Frederikssundmotorvejen i Nordsjælland.

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, siger, at aftalen vil skabe et mere sammenhængende Danmark.

- Vi har haft stor fokus på opgradering af landeveje og indfaldsveje ude i landet. I alt udmønter vi 112 milliarder kroner, og vi har fået en god balance mellem veje og tognet.

- Dansk Folkeparti opsiger aftalen om Togfonden. Det betyder, at Vejlefjordbroen ikke bliver gennemført, hvilket giver økonomi til, at andre projekter kan gennemføres, siger René Christensen.

DF har for nylig erklæret sig klar til at droppe aftalen med rød blok om Togfonden. Den skulle ellers sikre, at togpassagerer kun bruger en time på at komme frem mellem hver af Danmarks fire store byer.

Projekterne i planen sættes i gang i perioden fra 2021 til 2030. Det gælder blandt andet en udvidelse af E45, midler til en ny midtjysk motorvej samt en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense.

En togforbindelse mellem Vejle og Billund skal ifølge aftalen igangsættes i 2023.

Finansminister Kristian Jensen (V) fortæller, at aftalen sikrer 450 kilometer mere vej i hele landet.

- Vi har prioriteret nye investeringer i alle dele af landet, så det bliver lettere at være dansker, når man skal transportere sig hurtigere til og fra arbejde og besøge familie og venner rundt omkring i Danmark.

- Desuden har vi sikret en god balance mellem bedre kollektiv trafik og flere veje, så det bliver lettere og hurtigere at komme frem både med tog, i bil og på cykel, siger han.

Der afsættes i alt 50,2 milliarder kroner i nye projekter. De penge fordeles med 41,1 milliarder kroner til nye vejprojekter, mens 9,1 milliarder kroner er sat af til nye baneprojekter.

For at aftalen rent faktisk kan blive til noget, kræver det, at blå blok fortsat kan mønstre et flertal efter næste valg.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det store overblik mangler : Den store trekant til aflastning af den lille overbelastede i trekanteområdet. Her vil man lappe videre stykke for stykke.
Se på Danmarks kort : Broer og veje over Kattegat og i Lillebælt mellem Fyn og Als - mellem Sjælland og Tyskland.
Først den sydlige kortslutning og senere den nordlige. Så er landet forbundet med 3 linjer istedet for een lappeløsning.
Begge måske også med jernbane.

Bivirkning : Den meget diskuterede midtjyske motorvej vil være overflødig.
Derfor er der penge som tilskud til de andre virkningsfulde broprojekter.

... men der kan ikke blive til lidt miljø, fx en enkelt milliard til at tage lave områder ud af dyrkning, eller lidt smuler til tålelige normereinger i daginstutioner :\

Hans Larsen, Anne Eriksen, Torben Bruhn Andersen og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Bemærkning til - "En togforbindelse mellem Vejle og Billund skal ifølge aftalen igangsættes i 2023." -
Var det ikke den toglinje som DF og Thulesen Dahl fik for at godkende timeplanen mellem de store byer med tog i Togfond-aftalen, som de nu er løbet fra?
Hvis der blev investeret i bedre, billegere togforbindelse og en anvendelig busdrift samt flere cykelvejforbindelser så behøvede der ikke anlægges 450 km mere vej i Danmark.

Steffen Gliese, Trond Meiring, Anne Eriksen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Christian Estrup

Tænker også at vi faktisk ér mange der ville tage toget, hvis det ellers var et reelt alternativ . . .

jørgen djørup, Steffen Gliese og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar

"Tænker også at vi faktisk ér mange der ville tage toget, hvis det ellers var et reelt alternativ . ."

Og der er det i byerne (Kbh, Århus, Ålborg og i den størrelse) hvorfor der investeres massivt i tog, letbane og metro.

Sorry ikke Ålborg. Letbane er alt for dyrt her. Der findes andre løsninger.

Men så længe lokale politikere har magt til at blande sig med idiotiske ideer i projekter som letbane/Ring3 så fortsætter den type projekter med at være dødssejlere.

Hvordan de får gjort det til en "grøn løsning" ved jeg ikke - De skulle hellere finde nogle af de milliarder, der er røget forkerte steder hen. Valgflimmer!

Hans Houmøller

Danske politikeres tanker om fremtidens trafik er skræmmende.

Indtil i dag har det været sådan, at hver gang man udvidede vejnettet, var det med indbygget sikring af, at når det var færdiglavet, var der allerede ikke plads nok den øgende mængde af private biler.

Hvad gør man så? Jo, man udvider vejnettet igen igen med garanti for indbygget pladsmangel, når det står færdigt.

Det fortsætter man så med samtidig med, at man denne gang øver vold på naturen ved at ville lave en broforbindelse over Samsø.

Man har ikke overvejet, hvilken indflydelse på miljø og natur en forøgelse af biltrafikken på vore veje vil få, og man er i øvrigt ligeglade.

Offentlig transport er tænkt stort set ud af ligningen, men flere og flere private biler på vejene skal fortsat dominere dansk trafikpolitik.

Grøn miljøvenlig regering? ..., og S mener, det ligner noget, de selv har foreslået, så det ser sort, meget sort, ud.

jørgen djørup, Torben Skov, Steffen Gliese, Leo Nygaard og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Jeg bed mærke i Pernille Vermunds ønsker i den for nylig afholdte debat mellem Tulle og hende...
Folk skal kunne anskaffe sig bil nr. 2 - Så kan man måske lave smarte garager, når pladsen er trang på matriklen.

Michael Andresen

Dejligt, at der bliver gjort noget for os, der bor udenfor S-togsnettet og ikke har mulighed for at bruge offentlig transport i dagligdagen. Men latterligt, at Tulle og co. skal have en sydjysk lokalbane i DFs hjerteland som betaling.

Nu foreligger den store plan.

Der skal stadig være betaling på Storebælt. Helt fra begyndelsen har det været mærkeligt, at der er 16 km roadpricing og gratiskørsel i resten af landets motorvejsnet.
LA har længe ment, at den burde være gratis, men ikke nu med den den tilsvarende problematik ved Femernforbindelsen, der skal brugerbetales. Filosofien er, at de to skal ligestilles - med betaling, ikke med gratis færdsel på begge forbindelser - i samarbejde med tyskerne.
Uens forhold vil forvride færdselsmængden - er filosofien - og forlænge brugerbetalingen ved Femern, hvis Storebælt blev gratis.

På samme måde er forbindelsen fra Fyn til Als slet ikke med i planen (se 14.04). Åbenlyst fordi den ville forringe betydningen af Femernforbindelsen, og dermed betalingen !!

Og tænk, der er 15 km ved grænsen i landets hovedbane nord-syd, der kun har EET spor !

Politikerne er en flok bogholdere, der glemmer, at vi er EET land.

"Offentlig transport er tænkt stort set ud af ligningen, men flere og flere private biler på vejene skal fortsat dominere dansk trafikpolitik."

Nej. Der er f.eks den idiotiske Metro til som Tulle får.

Og generelt

"Jernbaneinfrastrukturen er højt prioriteret og vil frem mod 2030 gennemgå en omfattende modernisering, der vil videreudvikle og understøtte jernbanens konkurrenceevne. Samlet set betyder det, at der investeres i jernbaneprojekter og indkøb af tog for op mod 71,5 milliarder kroner i de kommende år."

https://www.trm.dk/da/nyheder/2019/regeringen-og-df-investerer-over-110-...

Derudover er det letbaner på sjælland, odense og århus.