S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

For første gang sætter Socialdemokratiet et delmål for udslip af drivhusgasser i 2030.
18. maj 2019 kl. 21:32Opdateret 19. maj 2019 kl. 14:22

For første gang definerer Socialdemokratiet et mål for, hvor meget Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med i 2030.

Til den tid skal udledningen være reduceret med 60 procent i forhold til 1990, der er FN’s basisår. Det skriver Politiken.

Det nye mål vil partiet skrive ind i en ny klimalov og gøre bindende for den til enhver tid siddende regering.

- Danmarks udledning af drivhusgasser steg sidste år. Den nødvendige forandring kommer kun, hvis vi laver en klimaplan med et bindende mål i 2030. Det er afgørende, siger Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, til Politiken.

De andre oppositionspartier har netop efterlyst et sådant mål.

Med meldingen fra Socialdemokratiet tyder det på, at et nyt klimamål bliver til virkelighed, hvis oppositionen vinder folketingsvalget.

Blå blok har ikke samme appetit på det nye klimamål.

Klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V) er overbevist om, at Danmark allerede er godt på vej til at reducere udslippet med 60 procent til den tid.

For ham er et mål i 2030 ikke afgørende. Men han er positiv over for idéen, siger han til Politiken.

De Radikale har haft de 60 procent som et krav for at ville pege på Mette Frederiksen som statsminister.

- Det er et godt skridt i den rigtige retning, og det er afgørende for os for at kunne pege på en ny regering, siger politisk leder Morten Østergaard.

- Men vi skal også have Socialdemokratiet til at forpligte sig på at nedbringe landbrugets CO2-udledning og transporten - herunder flyenes forurening, siger han til Ritzau.

Hos SF byder formand Pia Olsen Dyhr også Socialdemokratiets udmelding velkommen, men hun mener, at der skal skrues op for ambitionerne.

- Den store udfordring for kloden er, at temperaturen stiger. Hvis den stiger mere end halvanden grader, får det alvorlig konsekvenser. Vi skal tættere på 70 end 60 procent i 2030.

- Det er positivt, at Socialdemokratiet kommer på banen kontra blå blok, der ikke er villige til at melde mål ud. Det er afgørende, at vi får klimahandling. Det haster, siger Pia Olsen Dyhr til Ritzau.

Også Alternativets politiske leder, Uffe Elbæk, er umiddelbart glad for, at S har defineret et klimamål.

Men målet rækker ikke, mener han.

- En 60 procent reduktion i 2030 er slet ikke godt nok. Man skal op på en 80 procent reduktion, hvis man skal leve op til de succeskriterier, der er defineret i Paris-aftalen, siger han.

Spørger man næstformanden i Socialdemokratiets folketingsgruppe, Dan Jørgensen, er der dog ikke hold i kritikken.

- Man kan nævne alle de meget høje tal, man vil. Hvis ikke de kan gennemføres, er det jo lige vidt, siger han.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Helle Walther

Men SF skal stoppe sin overbudspolitik og sine ultimative krav, brug kompromisser og realiteters muligheder, det skal træde i stedet, ellers graver SF sin egen grav med manglende indflydelse. og det vil være for dumt. Når nu det ser gunstigt ud for oppositionen.

Jan Weber Fritsbøger

det er glædeligt at S så småt begynder at vise vilje til at tage klimaet alvorligt, og dette nye tiltag får mig faktisk til at se et perspektiv i et systemskifte,
indtil nu har jeg frygtet at en S ledet regering ville føre stort set den samme ødelægende politik som V, og det gør jeg sådan set stadig på andre områder,
men da klimaet er den suverænt mest presserende sag, er det også det vigtigste område for et kursskifte,
man kan så håbe at S også kommer til fornuft på de øvrige områder hvor V har lavet hærværk på samfundet,
desværre betyder udspillet ikke at S har den rigtige plan og at problemet dermed er løst, jeg er enig med dem som ikke mener at den nye S klimapolitik er nok,
men der er jo desværre en grum kløft imellem de nødvendige ændringer og så de begrænsninger som befolkningen vil acceptere af hensyn til klimaet,
et eksempel: desværre er det slet ikke nok at alle privatbiler om xx år er elbiler, problemet er at selve konceptet med privatbilisme skal væk, fremtidens bilisme skal nødvendigvis bestå af langt færre biler som kører mindre så delebilisme skal afløse privatbilen for langt de fleste og helst for alle, og så er der alle de andre områder hvor ændringer er nødvendige, forbruget af stort set alt skal reduceres feks mængden af kød vi producerer, mængden af ting vi transporterer og transportafstandene, og afstandene vi transporterer os selv,
og så min egen personlige kæphest ville være klogt hvis vi alle ser på vores hverdag med klimaøjne og selv finder på, små som store , ændringer i egen adfærd som har en positiv effekt for klima og miljø, husk det hele tæller.

Socialdemokratiets bud på den omfattende overbudspolitik omkring klimaet, der kører netop nu, er faktisk helt realistisk. - Men det kræver til gengæld:
- Overblik over de tekniske muligheder.
- Nytænkning og samarbejde med universiteterne.
- Mod til at stå imod alle disse gammeldags kommercielle virksomheder, der ikke vil ændre sig.
- Så kræver det altså kapital, for man skal ikke forvente at omstillingen betales af virksomhederne.
- Og endelig skal man hele tiden publicere sine mål, og hvor langt man er kommet.

Men i sidste ende vil der både være systemeksport og reelle arbejdspladser at hente.

Peder Bahne

Når vi kommer frem til målstregen, og Danmarks CO2 udledning rammer nul, og temperaturen stadig stiger, og alle andre nationer følger os til et CO2stop, og temperaturen stadig stiger, vil i så ikke godt være med til at pause luftfarten i en uge, bare en uge og så aflæse den globale temperatur ?

Vejen er desværre unødigt lang på den måde, fordi vi har nedprioriteret naturvidenskaben i vores uddannelsessystem gennem årtier. Klimaarbejdere, skolebørn, politikere og vælgere har ingen forudsætninger for at forstå, hvad der sker omkring kloden i dag og hver dag.