Flere muslimske lande forbyder kvinder at skjule ansigtet

Tunesien er det seneste muslimske land i Nord- og Vestafrika, som har indført forbud mod fuld ansigtsdækning.
14. juli 2019 kl. 23:43Opdateret 14. juli 2019 kl. 23:49

Burka og niqab hører ikke hjemme i Nord- og Vestafrika.

Det er den besked, som lyder fra stadig flere muslimske lande i Afrika, som inden for de seneste år har forbudt eller indført restriktioner for islamiske klædedragter med fuld ansigtsdækning af kvinder.

Senest er det Tunesiens regeringsleder, Youssef Chahed, som har bebudet et forbud mod niqab i offentlige bygninger, skriver Kristeligt Dagblad mandag.

Det sker, efter at landet er blevet ramt af det tredje selvmordsangreb på to uger, da en mand blev skudt af politiet under et forsøg på at sprænge sig selv i luften i udkanten af hovedstaden, Tunis.

Tunesien er dermed det tredje muslimske land i Nordafrika, som beslutter at indføre restriktioner for at begrænse udbredelsen af de mellemøstlige klædedragter, der ikke er en lokal muslimsk tradition.

Sidste år indskærpede den algeriske regering et lignende forbud mod at bære fuld ansigtsdækning i offentlige administrationer.

Tidligere har Marokko forbudt salg og produktion af burkaer, uden at det står klart, om forbuddet også gælder niqabben.

Også syd for Sahara, hvor en række Sahel-lande i stigende grad er truet af jihadistiske terrorgrupper, har regeringerne inden for de seneste år forbudt niqab.

Boko Haram, som især hærger i det nordlige Nigeria og blandt andet er kendt for massebortførelser af skolepiger, trænger jævnligt over grænsen til nabolandene Tchad og Cameroun.

Tchad var netop det første land syd for Sahara, som greb til et forbud i 2015 efter det første selvmordsangreb i landets historie begået på et marked af en mand, der havde skjult sprængstoffet under en burka.

Forbuddet vakte dengang stort set ingen modstand, hvilket er blevet udlagt som et resultat af Boko Harams blodige fremfærd.

Siden har også Cameroun og Senegal bebudet forbud i specifikke områder af landene.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Carsten Svendsen

Det har nok mere med ansigtsgenkendelse i forbindelse med overvågning at gøre, end med kvindefrigørelse...

Karsten Aaen, Espen Bøgh, Karsten Lundsby, Erik Karlsen, Birte Pedersen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Niels Østergård og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Jesper Pedersen, forbuddet hører ikke hjemme i Danmark, fordi det ingen praktisk betydning har og i sidste ende er en indskrænkning af den enkeltes rettighed til at gå klædt, som man vil, og med nogen sandsynlighed er kontraproduktivt i forhold til målet om integration.

Var der faktisk problemer med niqab i Danmark, ville forbud selvfølgelig have sin plads.

Karsten Aaen, Henriette Bøhne, Erik Karlsen, Birte Pedersen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Rolf Clausen

altså Anders Sørensen, hvis de skal arbejde under en dømmende magt, fx at være dommer. så kan de hvert fald ikke have den på, om det så er troes frihed eller ej, kan man ikke blev dømt af en der skjuler sit ansigt. så meget ved jeg om grundloven.

så kan man spørger sig selv, at når der sker en form for anonymisering, er det så frihed når man ikke ved hvem der er? er det en indskrænkning af ytringen? det sjovt nok konteksten af artiklen.
paradoksalitet kan forekomme.
men sådan er det jo altid når man fortolker frihed, der er ikke en ensartet homogen betydning.

det i hvert fald god underholdning.

Touhami Bennour

Estetisk set, ser jeg ikke nogen hindring at en kvinde bærer slør. jeg synes hun har noget at skjule, så indirekte finder man på sandheden. Men niqab og burka er for meget, og at sløre alt er som at sløre ingenting.

En selvstændig lov med forbud mod at bære niqab, var helt unødvendigt i der allerede var vedtaget en lov mod ansigtstildækning, og som kom i forbindelse med flere demonstrationer hvor mange enten bar tørklæder eller elefanthuer, så man ikke kunne se deres ansigter.

Loven gælder ansigtstildækning i Danmark, og om fatter altså alle uanset hvilken forbindelse det finder sted - ved demonstrationer eller som klædedragt.

Loven er derfor ikke diskriminerende overfor fremmede, da den gælder alle borgere.

Touhami Bennour

Frigørelse er et stort ord, når det drejer sig om muslimer er mand heller ikke frigjort, derfor er der en bevægelse, der hedder " det arabiske forår", en kamp for frigørelse af mand og kvinder. I Tunesien er kvinder allerede fri( i vestlig forstsand) hun kan vælge ægtemanden, uddannelse og arbejde. I Saudi Arabien kan en kvinde rejse i dag uden at have tilladelse fra fader eller manden. ( samfundet var præget af patriarkatet). det betyder ikke at de er ikke fri. Der er en bevægelse i gang. Europeere har lavet deres Revolution for flere hundre år siden. Det samme Europeere har været der og de har ikke gjort nogen forandring. De (muslimer) måtte gør sig først fri for imperialsme og nu kommer tid til social forandring. En arabiske leder har sagt( jeg ved ikke hvem) "hvis man ikke vil under kolonialisme, skal man ikke være "kolonisable" . Jeg håber det var sidste gang verden oplevet imperialisme. Breksit er altså en illusion, ja i hvertfald i Arabien.

P.S. Det er paradoksalt at Europeere kalder Muslimer "ikke fri" når deres kvinder anvender "læbestift" der stammer fra Mellem Østen, der er fem tusind år gammel. Det drejer sig om udvikling( tids forandring) og " ikke egntlig frihed". Det mangler ikke frihed( det har være nogle tider) men mennesker har brug for tilpasning, Og det er et problem der findes over alt.

Karsten Aaen

Som skrevet andetsteds (facebook) så handler de her forbud mod niqab og burka i de her afrikanske lande aldeles ikke om at forbyde det på alle offentlige gader, vejer, og stræder, som det danske forbud omhandler;

det handler specifikt om at forbyde det i offentlige bygninger, og i den offentlige administration, i de her lande i Afrika; et sikkerhedsaspekt handler det om her, intet andet!

Touhami Bennour

Karsten Aaen
Jeg har ikke fuld kendskab Til alle tiltag den Tunesisk regering har foretaget Om "forbud", men jeg ved at der har være terror handlinger i byen Tunis, de tiltage skal omhandle altså også "om sikkerhed i byerne?". De er altså ikke kun de offentlige bygninger og administration det drejer sig om. Eller hvad.

Touhami Bennour

P:S. Niqab og Burqa er af Afganske oprindelse, jeg ved ikke hvordan det er kommet til Nord Afrika. Men der findes en Maghrebiner ( Nord Afrika) påklædning for kvinder. Franskmænd kender den godt især i kamp for selvstændighed. Jeg har set i film at fransmænd har stor respekt for kvinder og deres påklædning. De har over hovedet ikke tænkt sig at forbyde den påklædning selvom de har skabt mange problemer i den kampe jeg talte om. Der skete tit "forklædning" og kamuflage af frihedskæmpere, men franskmænd var, så man sige,lige glade. De kaldte befolkninger fra Nord Afrika (oversøiske) ikke franskmænd. Det var dengang men i dag ville gerne kalde de Maghrebiner ( Nord Afrika) fransmænd bare det er rigtigt ment. Men det er forsent!

Touhami Bennour

Der foregår også diskussion om traditions påklædning og teologi som helhed, det skeer hver dag. Kommentatorer siger at de tiltag af regering , som er begrænset til det offentlige, har at gøre med de traditioner som skal gøres a jour med tiden. Ligesom andre kommentatorer kritisere disse forholdes regler mod terror, at det er angreb mod Islam. Altså set fra Nord Afrika´s regeringer de tiltage er med at reformerer religionen.
Jeg tror den begrænsning til offentlige bygninger har at gøre med at det er vanskeligt problem, Gaden og strædet bruges af folk hvert minut og det er tale om hele folket her det drejer sig om. At det har at gøre med religion også kan ikke undgås, hverken her eller i nord Afrika.