Røde partier er klar til at droppe togbane til Billund

Togbane mellem Billund og Vejle vil føre bilister på omveje og giver samfundsøkonomisk underskud.
22. juli 2019 kl. 10:27

Hvis det økonomisk set er en dårlig idé at bygge en ny togbane mellem Billund og Vejle, og skinnerne samtidig vil betyde længere køreture for bilisterne i området, bør man overveje at sløjfe projektet.

Sådan lyder det fra De Radikale og SF, der er med i forliget om Togfonden, hvor en jernbane til Billund er et af elementerne.

- Vi synes, at banen er en dårlig idé. Den er blevet dyrere end forventet, og de trafikale effekter er ringere, siger De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

- Vi mangler desuden nogle penge i Togfonden, fordi den er finansieret med olieindtægter, og oliepriserne er lavere end forventet, siger han.

Ifølge Berlingske viser et notat fra Banedanmark, at banen vil føre bilister på omveje, fordi flere veje vil blive lukket på grund af byggeriet.

Desuden vil projektets værdi for samfundet være et underskud på mellem 1,3 og 1,8 milliarder kroner.

SF respekterer forliget om Togfonden, men er klar til at forhandle om togbanen til Billund.

- Hvis det er en dårlig investering, og pengene ikke er godt brugt på at nå vores mål om at få flere over i den kollektive trafik, så er vi åbne for at se på det, siger fungerende politisk ordfører Lisbeth Bech Poulsen.

Enhedslisten mener derimod, at man skal holde ved planen, også selv om der skulle være en negativ effekt rent samfundsøkonomisk.

- Danmarks næststørste lufthavn ligger i Billund, og vi synes, at det er rigtig fornuftigt at have en togbane, så alle uden bil kan komme til og fra den, siger transportordfører Henning Hyllested.

- Hvis vi altid lader os lede af samfundsmæssige beregninger, var der en masse investeringer i kollektiv trafik, som aldrig var blevet til noget. Vi synes, at det er fornuftigt med mere togtrafik i Danmark, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har endnu ikke meldt ud, hvad der skal ske med togbanen til Billund.

Han skriver i en mail til Berlingske, at han vil have klima, natur og miljø på radaren, når han efter sommerferien indkalder til forhandlinger om infrastruktur med partierne i Folketinget.

- Det betyder dog ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på. Og jeg foretrækker ikke tog frem for biler, cykler frem for tog eller biler frem for cykler, siger han i en kommentar til Berlingske.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mere holdbar var SF's og RV's påståede grønne profil altså ikke. Ét er at Lisbeth Bech Poilsen vikarierer for SF's traikfordfører, og at hun dermed ikke kan være inde i sagen, men så burde hun have holdt mund indtil Hønge kom tilbage fra ferie.
Værre er det med Andreas Steenberg, der har været trafikordfører for RV i en hel del år, og derfor kender sagen godt. Han skulle være for klog til at hoppe på det her.
Billundbanen skal bygges.

Let- og nærbaner er da ellers moderne og klimavenlige.
Men selvfølgelig - skal vi ikke flyve og derimod nedlægge lufthavnen, er det en dårlig investering.
Er det det de røde mener ?

Viggo Okholm

Sagen her har vist mange sider og at bygge en bane der er vist slet ikke så nemt bl.a. på grund af området ved Vejle.
Var det evt trods alt ikke bedre at indsætte busser fast og stabilt fra Vejle til Billund?

Husk nu, at det ikke bare er vejlensere, der skal bruge toget.

Prisen er underordnet. Hvis den skulle gælde den store, grønne omstilling, blev den ikke til noget.

Morten Balling

Det er da absurd bogføring at pengene til tog kun kan komme fra olie?

@Viggo Okholm
I USA har man nedlagt en stor del af jernbanerne fordi de er blevet erstattet af lastbiler og busser. Det kan vise sig at blive et problem, fordi man kan elektrificere togene men ikke lastbiler og busser. Dermed har man til dels låst sig fast på forbrændingsmotorer og fossile brændstoffer.