Radikale vil have flyafgift på regeringens første finanslov

Enhedslisten og SF er også positivt indstillede over for forslag om en "forureningsafgift" på fly.
13. august 2019 kl. 21:58Opdateret 14. august 2019 kl. 07:09

Når den socialdemokratiske regering inden længe skal indlede forhandlinger om sin første finanslov, vil Radikale Venstre tage et stærkt ønske om en flyafgift med ind til bordet.

Det skriver Politiken onsdag.

- Flytransporten er en af de områder, der vokser helt vildt i øjeblikket, og hvor man ingen klimasvar har. Derfor synes vi, at det vil være retfærdigt at lægge en afgift på flyene og bruge pengene på at lave nogle nye grønne brændstoffer, siger Ida Auken, klimaordfører i De Radikale.

Konkret foreslår partiet at indføre en afgift, der afhænger af, hvor meget CO2 et fly udleder.

For hvert ton udledt CO2 skal flyselskabet betale 250 kroner i afgift, og det skal gælde alle fly, der letter fra Danmark.

Ud over at det vil give penge i kassen, vil det også opfordre selskaberne til at tænke mere klimavenligt.

De Radikales politiske leder, Morten Østergaard, fortæller til Politiken, at tiltaget skal belønne de flyselskaber, der går forrest i den grønne omstilling, og giver dem en konkurrencefordel.

Ifølge Ida Auken vil en flyafgift ligge højt på listen over krav i de kommende finanslovsforhandlinger. Hun tøver dog med at bruge ordet "ultimativt".

- Klima er en af vores hovedmærkesager, og det er klart, at de ting, vi tager med på bordet, mener vi alvorligt, så en flyafgift er et tungtvejende krav fra os, siger hun.

Umiddelbart bakker SF-formand Pia Olsen Dyhr op om det radikale ønske.

- Det synes jeg lyder rigtig positivt. Vi skal gøre mere for at nedbringe flybranchens klimabelastning. Den konkrete model må vi så diskutere, så den virker efter hensigten og ikke er socialt skæv, siger hun til Politiken.

Enhedslisten vil også gerne diskutere flyafgifter med finansministeren.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra finansminister Nicolai Wammen (S), men finansordfører i Socialdemokratiet Christian Rabjerg Madsen roser De Radikale for at komme med forslag til finansieringskilder.

- Det ser vi frem til at drøfte med De Radikale. Det er velkendt, at vi har nogle bekymringer i forhold til flyafgifter, og dem har vi stadigvæk, siger han til Politiken.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Har politikere ikke andre redskaber end de sædvanlige afgiftsforhøjelser?

ulrik mortensen, Per Torbensen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Ib Christoffersen

Afgift på flybrændstof vil bl.a. gøre at luftfartsselskaberne gør mere for at fylde flyene, gør mere for at vælge fly der er brændstoføkonomiske. At flymotorporducenterne gør mere for at udvikle brændstofeffektive løsninger. At forbrugerne flyver lidt mindre, da efterspørgsel falder når udbudsprisen falder. Og sammenlignet med brændstof til biler, så skriger det jo til himlen at der ikke er en liter afgift på flybrændstof. Politisk bliver det dog nok en udfordring, da ejerne af københavns lufthavn og ejerne og fagforeningerne der er involveret i SAS nok har mere at sige med politisk lobbyarbejde.

Torben - Nielsen

Hvorfor ikke en cykelsti på de store broer, så som Storebæltsbroen??

I dag er det næsten umuligt at forlade Sjælland på cykel.

Vi taler jo så meget om at vi er en cykel nation. Men det eneste stykke infrastruktur vi har, som kun er forbeholdt cyklister er Cykelslangen.

232 m. infrastruktur er alt, hvad der er!!

Lise Lotte Rahbek

Ib Christoffersen
Det vil vise sig - men jeg er ikke enig med dig i forudsigelserne.
De, som flyver mest, altså ansatte i virksomheder og organisationer med fysisk mødeaktivitet vil blot lægge afgiftsprisen over på deres produkter. Privatrejsende vil måske i en periode drosle ned, men der vil ikke komme store adfærdsændringer af at opsætte afgifter. men klart - staten vil få flere penge i kassen, så de får råd til flere udlandsstudier i klimaaftaler.. eller.. ej, jeg tager mig lige sammen.
Afgifter på flyrejser vil sende et signal om, at udlandsrejser er attraktive.
Jeg ser ingen adfærdsændringer på vej af den grund.
men lad os se tiden an.