Ørsted foreslår kæmpe vindmøllepark ud for Bornholm

En gigantisk vindmøllepark ud for Rønne vil på sigt kunne forsyne millioner af husstande med grøn strøm.
25. november 2019 kl. 07:07Opdateret 25. november 2019 kl. 13:10

Danmarks hidtil største vindmøllepark kan måske få hjemsted i Østersøen ud for Bornholms kyster.

Det er energiselskabet Ørsted, der ifølge dagbladet Politiken foreslår at opføre en gigantisk vindmøllepark ud for Rønne.

Vindmøllerne skal i første omgang kunne levere en produktion på 1000 megawatt - også kaldet en gigawatt.

På længere sigt vil den bornholmske møllepark kunne øge produktionen med op mod tre til fem gigawatt - strøm nok til omkring fem millioner husstande.

Den senest vedtagne vindmøllepark, Thor, der skal ligge ud for den jyske vestkyst, vil til sammenligning få en effekt på 800 megawatt.

Hos Ørsted mener havvindmøllechef Martin Neubert, at projektet vil være mere attraktivt end at bygge en kunstig energiø i Nordsøen, sådan som regeringen og dens støttepapirer har skrevet i det såkaldte forståelsespapir.

- Her behøver man ikke at bygge og dræne som i Nordsøen. Så man kan bruge den infrastruktur, der allerede er på plads, siger han til Politiken.

Professor i energiøkonomi Brian Vad Mathiesen, Aalborg Universitet, kalder det et "rigtig fornuftigt projekt".

- Det unikke er, at vi ikke skal ud og etablere en kunstig ø. Vi kan bruge et af de naturlige steder til at etablere mølleparken.

- Derfor synes jeg, at det er langt mere realiserbart end projektet med en stor energiø i Nordsøen, siger Brian Vad Mathiesen til Ritzau.

Sammen med havvindmøllerne skal der etableres en elektrolysefabrik, der kan bruge overskydende strøm til at lave grønt brændstof til skibe, fly og lastbiler.

- I mine øjne er potentialet for elektrolyse så enormt stort, at man nærmest ikke kan begribe det, siger Brian Vad Mathiesen.

Bornholms borgmester, Winni Grosbøll (S), er stærkt begejstret for forslaget.

- I det hele taget vil sådan et byggeri smitte af med arbejdspladser og aktivitet på hele øen.

- Desuden positionerer sådan en havvindmøllepark Bornholm som en energiø midt ude i Østersøen. Det er en kæmpe chance for os, siger hun til Politiken.

Klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) kalder projektet for "spændende".

- Det er godt at se, at de private aktører er med helt fremme i den grønne frontlinje, skriver ministeren til Ritzau.

Han tilføjer, at regeringen og forligskredsen endnu ikke har taget stilling til, hvor den næste havvindpark fra energiaftalen skal ligge.

- Men vi deler visionen om at udnytte vindenergien så effektivt som muligt til så mange som muligt – også på tværs af Europa.

/ritzau/

Anbefalinger

  • Bent Gregersen
Bent Gregersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Krister Meyersahm

Sammen med havvindmøllerne skal der etableres en elektrolysefabrik, der kan bruge overskydende strøm til at lave grønt brændstof til skibe, fly og lastbiler.

"I mine øjne er potentialet for elektrolyse så enormt stort, at man nærmest ikke kan begribe det, siger Brian Vad Mathiesen".

Endelig kommer dette synspunkt med i debatten - tak.

Gert Romme, Bent Gregersen, Kim Houmøller og Armin Vauk anbefalede denne kommentar

Okay - næste gang, I ser citater fra "topøkonomer" så vil jeg lige minde jer om et par tidligere udmeldinger:

https://www.information.dk/2002/05/vismaend-vindmoeller-kostet-dyrt

Eller denne perle - fra politiken:

Vismænd: Vindmøller dyre for samfundet
26. maj 2002 Politiken Sektion 1 Side 12 Peter Suppli Benson og Aleksandar Josevski... 644 ord Id: Y2867349
I en ny analyse fra Det Økonomiske Råd hudfletter vismændene politikernes satsning på vindkraft i 1990'erne.

Danskerne har betalt en overpris i milliardklassen på samfundets satsning på vindkraft i 1990'erne. Det slår Det Økonomiske Råd fast i en helt ny analyse, der offentliggøres på onsdag. Vismændene kalder det en dårlig forretning for Danmark, at staten har pumpet så mange milliarder kroner ind i opstilling af vindmøller. Vismændene i Det Økonomiske Råd kritiserer, at der blev satset massivt på vindmøllerne på et tidspunkt, da Danmark havde rigelig kapacitet på elområdet.

Esben Grønborg Brun

Electrofuels kommer ! - Methanol der omdannes til elektricitet i en brændselscelle er et alternativ til batterier i elbiler. Methanol kan fremstilles med (overskuds-) vindmøllestrøm.
Det kan lagres og transporteres som nuværende flydende brændstof. Det giver biler stor rækkevidde som nuværende benzin og dieselbiler. Iøvrigt kan benzinbiler også omstilles til at køre på methanol ! Kina og Aalborg :-) er igang - se her: https://www.energy-supply.dk/article/keyword/blue_world_technologies

Haha Niels Astrup god pointe. Der har været olie på skjorten da de kom med de udsagn.

Man har formået at sparke glødepærerne ud, næsten da. Det var det nemme. Nu kommer turen til forbrændingsmotorer, skovfældning og ko-bøvser. Good luck!

Rigtigt tænkt.

Infrastruktur, bundforhold, vindindstrømning, anvendelse af el-overskuddet til brintproduktion og videre til kulbrinte for transport til land, vand og fly. Man må forvente at problemet om VE-vind-elproduktionens fluktationer bliver løst inden for en kortere periode.

Tre korte og så det lange!

Methanol ( træsprit) er mere giftigt og mere flamabel end et ethanol!
Bevar og udnyt brinten til el brændselsceller . Her er affalds produktet kun rent vand! Brint søger til vejrs meget hurtigt og brænder i øvrigt pænt, som f.x. når den antændes i en ballon, hvad jeg personligt har prøvet. Se "Mirai"brint bilen fra Toyota. Vi skal afskaffe brændsels motoren.