Teaterdirektør Jon Stephensen: Forstokket teater bidrager til unges sexkrænkelser

Dansk teater hænger fast i et totalt forældet kvindesyn, som er nødt til at stoppe, mener teaterchef
18. november 2019 kl. 05:02Opdateret 18. november 2019 kl. 07:43

Dansk teater hænger fast i gamle, klassiske teaterforestillinger med et fuldstændigt forstokket syn på kvinder, og hvor mænd er nogle, der bare kan tage for sig af retterne.

Det mener teaterdirektør Jon Stephensen fra Aveny-T på Frederiksberg.

Teatret har i denne uge premiere på forestillingen "Klædt af". Den bygger på den såkaldte Umbrella-sag, hvor over 1000 unge blev sigtet for deling af en video med seksuelt indhold med mindreårige.

Men teatrene bærer ifølge Jon Stephensen også et ansvar for, at unge kan finde på at filme seksuelle situationer og dele dem mod de medvirkendes ønske.

- I min optik går der en lige linje mellem måden, som kvinder fremstilles på i mange klassiske forestillinger, og så de krænkelser, piger udsættes for på nettet, siger Jon Stephensen.

Han mener, at teatret er nødt til nu at gribe i egen barm i stedet for kvindernes.

- Jeg så for nylig "Skatteøen" med min datter på Folketeatret, hvor kvinder enten er prostituerede eller nogle, du bare kan tage på brysterne eller klapse i røven.

- Det er helt horribelt at sende den slags afsted i 2019 til børn og unge, siger han.

Jon Stephensen peger på, at teater i langt større grad end andre kunstarter lever af at spille klassikere, mens film, litteratur og musik har flyttet sig.

- Musikken skriver nye sange og litteraturen nye bøger. Men teatret er bundet op på en klassikerarv med totalt forældede kønsroller, som slet ikke harmonerer med virkeligheden.

- I de klassiske forestillinger, som genopføres igen og igen, skal kvinder være ærbare og vente på den rette - ellers bliver de hængt ud - mens mænd kan omgive sig med alle de kvinder, de har lyst til.

- Don Juan, Holberg og Shakespeare. Mens andre kunstarter har rykket sig, så står teatret stenhamrende ubevægeligt, siger han.

Som teaterdirektør mener han, at teatrene er nødt til at kigge indad.

- Når "Skatteøen" spilles fuldstændig uredigeret i 2019, så giver det teatret et kæmpeproblem.

- Vi er kulturbærere og bærer derved med til det bål, hvor unge mænd bare tror, man kan dele piger på nettet. Der har teatret i hvert fald ikke bidraget til at stoppe det kvindesyn, siger Jon Stephensen.

"Klædt af" har premiere 21. november og vises også ved en række skoleforestillinger. Det er planen, at den senere skal på turné rundt i landet.

/ritzau/

Anbefalinger

  • Morten Hjerl-Hansen
  • Viggo Okholm
Morten Hjerl-Hansen og Viggo Okholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

"Jon Stephensen peger på, at teater i langt større grad end andre kunstarter lever af at spille klassikere, mens film, litteratur og musik har flyttet sig."

og...

"- Don Juan, Holberg og Shakespeare. Mens andre kunstarter har rykket sig, så står teatret stenhamrende ubevægeligt, siger han."

Don Juan, Holberg og Shakespeare er døde for længst og repræsenterer, og man ved at de ikke repræsenterer samtiden. Og sendes der ikke stadig filmklassikere, høres der ikke stadig musik fra både 1800-tallet (klassisk musik), sexistisk rock and roll fra 1960'erne og læses der ikke stadigvæk bøger som Onkel Toms hytte?´

Jo. Og hvad gør man så bedst ved det? Undlader at vise, læse, høre og tale om disse gamle værker? Nej. Man burde vise, læse, høre og tale om disse værker med udgangspunkt i ens egen samtid og ens egen samtids normer og værdier.

F.eks. når Holberg gør nar ad ideen om at ikke-adelige skulle kunne forstå politik, er svaret ikke at forbyde sine teatre at vise Den Politiske Kandestøber, men lave en forestilling der viser at det var Holberg der var galt på den. Når Skatteøen viser kvinder som udelukkende passive seksuelle "modtagere" og at det skulle være deres naturlige lod i livet, er svaret at lave et teaterstykke der får forfatteren til at se dum ud.

Så kan man spørge sig..hvordan gør man det i praksis. Et godt eksempel er fra filmens verden: "Starship Troopers". Her var tale om filmatiseringen af en science fiction bog der glorificerede et totalitært system, men hvor filmatiseringen på nærmest sorthumoristisk vis er kritisk og visse steder gør tykt nar ad styrets logik - altsammen uden at nogle som helst af karakterne i filmen faktisk selv forholder sig kritisk til det styre de kæmper for.

Man kan også spørge sig selv om hvis man viser, og spiller, karaktererne som de originale manuskriptforfattere skrev dem, om ikke publikum selv når den konklusion at her er tale om en, eller flere, "helte" der i virkeligheden (også) er røvhuller.

Jon Stephensen har ikke ret - for de pågældende dramatikere er jo selv i opgør med undertrykkelse af kvinder og minoriteter. Man kan imidlertid ikke spille det, hvis man ikke viser, hvad det er, der kæmpes imod.
Et godt eksempel på en forestilling, der allerede før denne omfang oprør imod patriarkat og undertrykkelse, er Sweeney Todd, der har premiere på Operaen på lørdag. Her er der ingen misogyni, tværtimod er forestillingen et kraftigt opgør med systematisk undertrykkelse og uretfærdighed - på ekstremt underholdende, morsom, men også uhyggelig vis.
Vendsyssel Teater har netop haft premiere på en uhørt loyal 'Jeppe på Bierget', hvor det, der hele tiden har stået i teksten, men er blevet overset, træder frem: at Jeppe har pådraget sig PTSD i krig. Pludselig går teksten op på en måde, vi burde have set forlængst, og som Holbergs samtid givetvis har bemærket, efter de voldsomme krige, der lemlæstede landet i 1600-tallet.

Næ, Bjørn Pedersen, vi har ikke forfatterne overleveret i ren form, de er blevet forurenet af en stærk romantisk tradition i hele 1800-tallet.
Holberg siger nogle ganske andre ting, men vi er først nu ved at genopdage teksterne uden en masse fordomme lagt ovenpå.
Teatret er nok det medium, der påvirker sit publikum kraftigst - og heldigvis som regel ved at prikke til tænkeevnen - i modsætning til filmens leflen for følelserne.

Bjørn Pedersen

@Steffen Gliese
Når du siger "forurenet af en stærk romantisk tradition" mener du så ikke blot at den romantiske tradition har medført en særlig læsning/fortolkning/forståelse af f.eks. Holberg?

I så fald er det skriver du jo ikke noget der modsiger noget jeg har skrevet. Hvis det forholder sig sådan at ord og tekster decideret er skiftet ud i flere af klassikerne, så er jeg da lidt overrasket, fordi det ville være noget jeg ville havde forventet af historiske kilder fra antikken og middelalderen - ikke fra 18nde årh. og frem's Nord og Vesteuropa.