Efter kritik: DF vil have minister ind i sag om mimrekort

DF ønsker svar fra minister omkring udfasning af mimrekortet. Ministeren henviser til selskaber bag ændring.
14. januar 2020 kl. 11:52

Fra flere sider har det mødt kritik, at det særlige tremåneders pensionistkort - også kendt som mimrekortet - bliver udfaset og erstattet af en ny ordning.

En af kritikerne af den nye ordning er Hans Kristian Skibby, transportordfører hos Dansk Folkeparti og medlem af Transportudvalget på Christiansborg.

Han er især utilfreds med, at den nye ordning vil give store prisstigninger til de pensionister, der benytter sig mest af den kollektive trafik, mens der blandt andet er besparelser til dem, som i forvejen ikke benytter kortet særligt meget.

- Jeg kan godt forstå, at trafikselskaberne synes, det giver god mening, at man prøver at lade rabatten komme bredere ud.

- Men ændringerne vil medføre, at dem, der bruger den kollektive transport lidt mere end gennemsnittet, kan se frem til store prisstigninger.

- Det synes jeg ikke, at man kan tillade sig at gøre på så kort en periode, siger Hans Kristian Skibby.

Ifølge trafikselskaberne DSB, Metroselskabet og Movia, som samarbejder under navnet Din Offentlige Transport (DOT), vil samtlige pensionister med den nye ordning kunne se frem til besparelser på 25 til 40 procent.

Dog vil de knap 12 procent, som rejser allermest, kunne komme til at opleve prisstigninger på over 50 procent.

Et pensionistpar, som BT har talt med, risikerer ifølge parrets egne beregninger prisstigninger på 450 procent. Det vil for dem betyde en merudgift på 1800 kroner per måned.

Den slags prisstigninger hører ingen steder hjemme, siger Hans Kristian Skibby, og derfor vil han nu have transportminister Benny Engelbrecht (S) til at forklare den kommende ændring.

- Det allerbedste, man kan gøre, i den her situation er at få ministeren lidt mere ud af busken.

- Jeg synes, det vil være helt på sin plads, at vi indkalder til et samråd i Transportudvalget, og det vil Dansk Folkeparti også gøre allerede i dag, siger Hans Kristian Skibby.

I et skriftligt svar til Ritzau henviser transportministeren til trafikselskaberne.

- Det er trafikselskaberne, der har takstkompetencen.

- Dermed er det parterne i DOT - DSB, Metroselskabet og Movia - der har besluttet, hvordan den kommende pensionistrabat skal være indrettet, hvorfor jeg må henvise til dem, skriver Benny Engelbrecht.

En talsperson fra DOT har tidligere forklaret, at den kommende ordning er den bedst mulige, man har kunnet finde - også selv om den vil betyde højere priser for nogle pensionister.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

- Det er trafikselskaberne, der har takstkompetencen - Men staten støtter med ca. 120 mio kr. p.a. "sociale rabatter i den kollektive trafik, så ministeren kan ikke bare kaste aben videre.
Pinligt, at det igen er DF der tager sagen op. Hvor er SF og Pænhedslisten? De må måske ikke ad hensyn til forståelsespapiret?

Dorte Sørensen

Der tales eller meget om bekæmpelse af ensomhed osv. Mimrekortet har reddet mange pensionister fra ensomhed og givet dem mange gode oplevelser ved at kunne tage bussen eller toget forskellige steder hen og så gå en tur.
Med et rejsekort vil disse mennesker ikke have den frihed at kunne tillade sig at rejse ubegrænset rundt - når mange andre ikke benytter den kollektive trafik.

PS. Var det ikke M. Vestager der var fortaler for at nedlægge denne gode ordning for pensionister. Hun fik dog ikke held til at stoppe ordningen - men nu ser det ud til at MF får held til det.

Lillian Larsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Først gør man det mere besværligt for rejsende - herunder pensionister - ved nedlæggelse af stoppesteder, busruter og indførsel af lav frekvens på busserne, dårlige/fraværende oplysninger om afgangstider. Men når det ikke er lykkedes at komme af med passagererne - for der står ved G*d stadig nogle, som ikke har forstået, at de skal skrubbe ned i metroen, og venter på bussen. Hvad gør man så?

Sætter priserne op for de mindst formuende!

Lillian Larsen

Man strammer, hugger, filer og klipper. Til sidst er det kun pensionister, børn, turister og folk uden kørekort, der ikke kan undvære de offentlige transportmidler. De må så finde sig i forringelser og højere priser.

Det er en så stærk underdrivelse, at det nærmest må kaldes en usandhed, når DOT citeres for at "Knap 12 procent af pensionisterne kan komme til at opleve prisstigninger på over 50 procent ...". Har man som pensionist brug for ret ofte at bevæge sig for eksempel mellem København og Helsingør, lad os sige seks gange retur om måneden, udover de daglige ture indenfor København, bliver prisstigningen, i forhold til de nuværende 595 kroner hver tredje måned, nærmere en tidobling, altså op imod 1000 procent.

Et stort økonomisk overgreb: For de pensionister, som alene har den nøgne fattigpension plus eventuelt et par hundrede kroner i ATP, udgør nettoindtægten cirka 10500 kroner om måneden; efter faste udgifter og lidt tilsidelæggelse til uforudsete udgifter er der så i gennemsnit 4500 tilbage pr. måned.
Med det nuværende pensionistkort har man transport for 595 kroner i kvartalet, altså cirka 200 kr om måneden.
Tvinges man i stedet til at bruge rejsekort, vil et typisk eksempel kunne være, at man på en måned skal bruge 6 lidt længere returrejser, eksempelvis København - Helsingør eller Louisiana, udover de daglige nødvendige smårejser indenfor den by, man bor i. Det vil med rejsekort koste et sted mellem 1000 og 2000 kroner !
Det er, i et rådighedsbeløb på hidtil 4500 kr, et indhug på et sted mellem 20 og 40 procent.
Overfor hvilken anden befolkningsgruppe ville man kunne foretage en nedskæring af deres rådighedsbeløb på i størrelsesorden 30 procent, uden at det ville afstedkomme et totalt mediefyldende og regeringstruende ramaskrig ?