Regeringen arbejder videre med planer om Kattegatbro

Hvis der skal være en fast forbindelse over Kattegat, skal den gælde tog og biler, fastslår transportminister.
19. januar 2020 kl. 07:58Opdateret 19. januar 2020 kl. 08:59

Muligheden for en fast forbindelse over Kattegat, som skal forbinde Østjylland og Sjælland, har været til debat i flere år.

Og en Kattegatbro er stadig på bordet.

Regeringen har nemlig besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Regeringen ser store perspektiver i forbindelsen.

Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.

I 2018 afsatte VLAK-regeringen 60 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en Kattegatbro.

Og forundersøgelsen af projektet bliver således nu videreført på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Den skal blandt andet belyse de klima- og miljømæssige aspekter ved en Kattegatbro. Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller.

- Tænk sig, hvis en Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger han i pressemeddelelsen.

Benny Engelbrecht understreger, at en mulig bro skal være for både biler og tog.

Forundersøgelsen skal være færdig i 2021.

Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger af, om forbindelsen skal være med eller uden tog.

Forbindelsen kan eksempelvis gå via Samsø.

Hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.

Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.

Da VLAK-regeringen præsenterede idéen om en Kattegatbro, blev den modtaget overvejende positivt på Christiansborg.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så knappede regeringen igen bukserne og op vist sin bare røv. Ikke noget kønt syn.
Den "grønne" regering vil hermed smadre naturområder som Røsnæs, hvor det vrimler med NAtura-2000 områder, samt Samsø, der arbejdet hård for at blive CO2-fri, og holde den værste forurening fra døren. Hertil kommer de sårbare vande mellem Samsø og Jylland.
Engelbrecht tror han kan redde den ved også at inkludere en jernbaneforbindelse. Det er i hvert fald til at Surrealistisk Folkeparti vil sige til projektet - i håb om at komme med i en S-ledet regering.
Ganske som i 2009 da SF opgav enhver modstand mod Femern Bælt-projektet - også det var prisen for at kunne krybe til køje med Helle Thorning.

Dorte Sørensen

Var det ikke bedre at bruge pengene til at videreføre 1-timerplanen for banedriften ved at bruge pengene til bygning af banebroen over Vejlefjord osv.