Flere unge tager bilen og dropper bus og cykel

Unge fravælger i stort tal cyklen og den kollektiv trafik for at køre i bil, viser analyse fra regionerne.
8. februar 2020 kl. 21:08

På mange gymnasier og universiteter er det nærmest umuligt at finde en parkeringsplads, fordi de unge studerende i stigende grad tager bilen i stedet for bussen, cyklen eller at gå, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten søndag.

På tre år er brugen af personbil blandt de 16-24-årige steget med 14,7 procent. For befolkningen som helhed er der sket et lille fald.

Samtidig er de unges brug af kollektiv trafik gået ned med 9,1 procent, brugen af cykel med 15,1 procent, og det at gå er faldet med 12,6 procent.

Det viser en analyse fra Danske Regioner baseret på de seneste tal fra Transportvaneundersøgelsen fra DTU.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) beklager udviklingen:

- Transportvaner bliver skabt i den unge alder, og vi vil gerne have et samfund, hvor man vælger den kollektive trafik og cyklen til. Derfor vil jeg se på, hvordan vi kan sikre bedre og billigere kollektiv transport til de unge.

Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet hænger udviklingen sammen med den lave benzinpris, og at prisen på bilerne er faldet. Samtidig er det blevet dyrere at rejse med den kollektive trafik.

Professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet peger på både fordele og ulemper:

- Det er skidt for klimaet og for trængslen på vejene, at de unge kører mere i bil, og det er dårligt for helbredet, at de cykler og går mindre. Til gengæld giver det større frihed og større udfoldelsesmuligheder, når de skal vælge uddannelse eller arbejde.

Hos regionerne, der driver de regionale trafikselskaber, som står for over halvdelen af den kollektive trafik, er næstformand Ulla Astman (S) bekymret.

Hun vil gøre det billigere at rejse kollektivt for at lokke flere unge over i busser og tog.

- Udviklingen er problematisk ikke mindst i forhold til klimabelastningen, siger Ulla Astman til Jyllands-Posten.

Hun vil bruge hovedparten af de knap 100 millioner kroner, som i 2020 er afsat på finansloven til at sænke billetpriserne, på at gøre det billigere at rejse for de unge.

/ritzau/

Anbefalinger

  • Dorte Sørensen
Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det der med at være grønne og klimabevidste - det gælder så åbenbart kun en lille? - gruppe unge. De fleste gør som forældrene og forbruger til samfundets opretholdelse. Ganske som det såkaldte ungdomsoprør, kun omfattede en ganske lille del af de unge.

Dorte Sørensen

Endnu et eksempel på en forfejlet lovgivning. Dyre og dårligere kollektivtransport og billigere og bedre betingelser for biler - Den lovgivning kan da kun føre til mindre kollektiv og cykel brug.

Lillian Larsen, Carsten Munk og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Jeg har ingen som helst problemer med at forstå, at det er meget mere attraktivt at køre i sin egen bil fra a-b, end det er at betjene sig af dyr og uregelmæssig offentlig transport.

Bilen kan køre 24/7, der er aldrig ventetider eller forsinkelser, du kan høre radio og musik, du sidder komfortabelt og kan få fred og ro. Mange biler er desuden forsynet med sædevarme, kopholder til kaffen og autoklima. Det er den rene svir.
Du skal ikke stå som sild i en tønde, du er isoleret fra støj og spektakel fra unge mennesker og trætte børn, og du skal ikke frygte for overfald og lommetyve i S-togene.
Oven i hatten er priserne på brændstof stagneret, og bilafgifterne holdt i ro - og det er længe siden, at de bilfrie søndage blev afskaffet.
Jo, det er i sandhed skønt at være bilejer :-)

God søndag :-)

Jeg synes altså også, at den kollektive trafik er god til at spænde ben for et attraktivt alternativ til bilen. Uden jeg skal komme ind på forsinkelser og stopfyldte toge. For eksempel jeg, der bor i en forstad til København. Endda rimelig tæt på en S-togsstation. Hver dag skal jeg ind til zone 2, hvilket er en rejse på 4 zoner. Så jeg vil købe en rejsependlerkort, og finder ud af, at for at få zone 2 skal jeg købe zone 1 med. Dvs. jeg skal købe 5 zoner for at få 4, og det giver mig et strafgebyr på 150 kr pr. måned.

Det gider jeg selvfølgelig ikke. Så jeg har i stedet aftalt med mig selv, at de dage jeg kan møde tidligt kører jeg i bil, det er alligevel samlet set det hurtigste, de andre dage tager jeg så S-toget.

Lise Lotte Rahbek

Fuglsang: "der er aldrig ventetider eller forsinkelser,"

Vaba? Jeg ved godt det er søndag og al det der, men jeg kan anbefale en tur i bil til/fra Århus til/fra Vejleområdet i hverdagene i morgentrafikken. Der er absolut INTET afslappende eller ventetidsafslappende i sådan en tur. Det er benhår koncentreret kørsel, nogle gange med hastigheder ned til 15 km i timen i overhalingsbanen og det er en sjældenhed, at der ikke er spor efter uheld. Hvor betryggende er det lige..?

Den offentlige trafik er en gyser, ja. Men det er biltrafikken også.
Gad vide hvordan nogen har lykkedes med at bilde os ind, at vi skal tranporteres mellem ½ - 2 timer i begge retninger i hverdagene, fordi der ikke er billige boliger ...Det er jo sindssygt.

Lise Lotte Rahbek:
Hvis du - som jeg - kører hjemmefra kl. 5 og er fremme ca. kl. 7, så er der ingen ko på isen, Lise Lotte

Og hvis ellers du kan leve med frisk luft og højt til loftet, så er der masser af billige boliger 10-20 km uden for Århus og Vejle. Samme mønster finder du over hele kongeriget.

Lise Lotte Rahbek

Fuglsang
Nytter ikke meget at nå frem i Århus kl 7, når min undervisning først starter kl. 8:30
Men nu var det heller ikke mig, der er emnet, men trafikforhold og transport. :)

Lise Lotte Rahbek

PS: Der kører i øvrigt heller ikke busser her før kl 6:07, hvis man ikke har egen bil... måske kan den slags være med til at forklare de unges biltrafikvalg.

Lise Lotte:
Problemet er - i min optik - ikke bilerne. Problemet er, at vi i for høj grad kører derude på vejene samme tid.
Vi bør - i sammenhæng med arbejdsmarkedet - udvikle mere intelligente trafikløsninger, hvor trafikken afvikles mere hensigtsmæssigt. F.eks. forbud mod særtransporter mellem kl. 6-9 og 15-18 og mere fleksible mødetider.

Desuden haster det med, at udvikle attraktive offentlige transport-tilbud. Det, tror jeg, vi er enige om.

PS: Hvorfor ikke møde kl. 7, og forberede dig og drikke kaffe indtil undervisningen begynder kl. 8.30?

Lise Lotte Rahbek

Undskyld den lange svartid, men jeg har haft hænderne fulde den sidste uge.

Til dit spørgsmål:

Jeg er glad for mit job, Lise Lotte, og for mig og min selvrespekt er det vigtigt at have et arbejde og tjene mine egne penge. Så længe jeg er sund og rask, vil jeg gå (og køre!) meget, meget langt for at undgå at leve af andre flittige menneskers penge, som i mine øjne er det, man gør, hvis man lever af dagpenge eller anden offentlig forsørgelse.

Den daglige transporttid er da en udfordring, det medgiver jeg, men det er mit eget valg, at jeg bor langt fra arbejdspladsen - det kan jeg ikke bebrejde nogen som helst. Undertiden overvejer jeg, om jeg skal flytte tættere på min arbejdsplads, men indtil nu er det blevet ved tanken.

Hver morgen har jeg fornøjelsen af at lytte P1 morgen og sommetider også selskab fra kolleger. Om eftermiddagen snakker jeg i telefon (bluetooth), lytter til P1 eller nyder roen og den stille summen fra min velkørende motor, så det er slet ikke så slemt endda.

Jeg er med andre ord tilfreds!

Lise Lotte Rahbek

Akkeja, Fuglsang, din beskrevne tilstand af tilfredshed og glæde vil jeg næppe nogensinde opleve. Du må have en særlig evne - eller måske nyde gudernes gunst.