Rigsrevisionen: Udbud af ny dab-kanal var efter bogen

Ifølge Rigsrevisionen skete alt i det store hele efter bogen i sag om dab-udbud, som Radio24syv tabte.
20. april 2020 kl. 11:56Opdateret 20. april 2020 kl. 14:01

Udbuddet af en ny radiokanal på dab, som blandt andet Radio24syv endte med at tabe, skete i det store hele efter bogen og var ikke i strid med de forvaltningsretlige regler.

Sådan lyder det i et notat, der er lagt på Rigsrevisionens hjemmeside.

- Rigsrevisionen vurderer, at Radio- og tv-nævnet i al væsentlighed har fulgt de gældende forvaltningsretlige regler på området og har overholdt bestemmelserne i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og udbudsbekendtgørelsen i forbindelse med afgørelsen om den nye dab-kanal.

Sådan lyder det i notatet, som er et resultat af Rigsrevisionens undersøgelse af sagen. Notatet er sendt til statsrevisorerne i Folketinget, der behandlede sagen fredag.

På baggrund af Rigsrevisionens konklusion anser statsrevisorerne nu sagen for at være lukket.

- Det er et meget omhyggeligt notat, vi har fået, så jeg kan ikke se, at der skulle være grund til at fortsætte yderligere med det her, siger statsrevisorernes formand, Henrik Thorup (DF), til DR Nyheder.

Han tilføjer, at alle statsrevisorer er enige i den konklusion.

Rigsrevisionen iværksatte undersøgelsen af sagen i december 2019. Det skete på anmodningen fra netop statsrevisorerne.

Diskussionen om udbuddet har kørt, efter at Radio24syv tabte udbuddet om en ny dab-kanal, som mange havde anset som radiokanalens redning.

Det blev i stedet kanalen Radio Loud, der vandt det omstridte udbud.

Forløbet er siden blevet kritiseret af både eksperter og en lang række politiske partier, der mener, at processen, der førte til, at udbuddet gik til Loud, har været fejlbehæftet.

I november 2019 valgte selskabet bag Radio24syv at lægge sag an mod Radio- og tv-nævnet, som afgjorde dab-udbuddet til Louds fordel. Sagen er endnu ikke kommet for retten.

I stævningen blev det blandt andet hævdet, at nævnets medlemmer var inhabile.

Rigsrevisionen har dog "ingen indikationer på inhabilitet i forbindelse med afgørelsen", hedder det i notatet.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Brøndum

Alt er efter bogen, og det er jo godt ud fra en akademisk synsvinkel. Gad vide om det seje tal på 0 lyttere også er efter bogen? Eller er der ingen bog for lyttertallet? Ann Lykke Davidsen udtaler i Politiken, at det er ærgeligt med 0 lyttere. Men hvordan kan det være ærgeligt når det er lig med det forventede? Har staten udvalgt og finansieret en ny radiokanal, uden at bede om et budget for antal lyttere? Eller er der nogen der har revet den side ud af bogen?

Bjarne Bisgaard Jensen, Katrine Damm, Janus Agerbo og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Morten Østergaard

Der bliver både vasket hænder OG sprittet af. Det er SÅ fint!

Martin Rønnow Klarlund, Anders Reinholdt, Janus Agerbo, Torben Bruhn Andersen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Omtalte radiokanal fik vel også en pænt svær start, da alle var enige om på forhånd, at den måtte være elendig. Der var ikke det, der ikke var galt, og hvis det ikke var galt, var det også galt.

Så'n går det vel, når medier anmelder medier. Så'n går det vel, når folk skal have noget nyt. Så'n går det vel, når man lige har vænnet sig til at være cool og ironisk med Radio24syv, og så er DET ikke engang godt nok.

” På baggrund af Rigsrevisionens konklusion anser statsrevisorerne nu sagen for at være lukket.
- Det er et meget omhyggeligt notat, vi har fået, så jeg kan ikke se, at der skulle være grund til at fortsætte yderligere med det her, siger statsrevisorernes formand, Henrik Thorup (DF), til DR Nyheder.
Han tilføjer, at alle statsrevisorer er enige i den konklusion. ”

Der er altså ikke fejet noget ind under gulvtæppet.
På trods af journalisters mediekommentatorers juridiske eksperters skråsikkerhed

SAGSBEHANDLINGEN, har været i orden, rigsrevisionen bakker enstemmigt op!

Betryggende at, i hvert fald nogle politiker, er ved deres sunde fem.

Men selvfølgelig vil dolke myten fortsætte, understøttet af ”beviser” der tager udgangspunkt i manglende lyttertal, der omvendt beviser at 24/7 var guds gave Berlingske Media

Et privat medie med ejerskab i Belgien, betalings mur, afskedigelser af medarbejdere og naturligvis massiv tilhænger af statslig medie støtte, dejligt for aktionærerne.
https://www.berlingske.dk/virksomheder/rekordoverskud-i-berlingske-media...

Mange blev overraskende over, at Radio24syv ikke vandt det udbud - Jeg var så ikke en af de overraskede.
I min optik var det snarere forventeligt, da det politiske klima og de ganske mange, der havde et horn i siden på 24syv tilsagde, at 24syv netop ikke skulle vinde udbuddet, og jeg tror for såvidt på, at udbuddet er forløbet korrekt.
Det var nok snarere præmissen for udbuddet og stemningen i det hele taget, og fx at man først fastlagde de endelige kriterier EFTER ansøgningerne var modtaget osv osv...
Det kan Radio LOUD jo sådan set ikke lastes for.
Men hvor er det dog sørgeligt, at en intelligent, nyskabende og populær radiokanal er nedlagt på grund af fnidder, nidkærhed og at nogle politikere vurderede, at der var stemmer i det - det var der så ikke.
Radio24syv mennesker, start noget nyt, mange af den knap halve million lyttere vil nok gerne betale et månedligt beløb, jeg vil personligt gerne, og jeg er fattig og ville skulle skære et et eller andet sted.

Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Randi Overgård og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar