VW dømt til at give erstatning i civilsag om dieselgate

Tusindvis af civile søgsmål mod Volkswagen ventes at følge en principiel dom i Karlsruhe mandag.
25. maj 2020 kl. 11:14Opdateret 25. maj 2020 kl. 12:35

Tysklands øverste civile domstol siger i en med spænding imødeset dom mandag, at en 65-årig mand har ret til erstatning for købet af en VW Sharan i 2014 som følge af den såkaldte dieselgate.

Dette er blot en af de 11 millioner biler, som på verdensplan var forsynet med snydesoftware. Tusindvis af sagsanlæg ventes nu at følge.

I den første civile retssag i forbindelse med dieselgate har den 65-årige sagsøger krævet alle sine penge tilbage for købet af en VW Sharan i 2014. Domstolen siger dog, at kørte kilometer og slitage på bilen skal modregnes i erstatningen.

Domstolen Bundesgerichtshof (BGH) i Karlsruhe fastholder med dommen en lavere domstols afgørelse i sagen, som er rejst af civilpersonen Herbert Gilbert.

Gilbert købte en brugt Volkswagen Sharan fra en forhandler for 31.490 euro (omkring 235.000 kroner) i 2014, fordi modellen angiveligt havde miljøvenlige fortrin.

Da skandalen rystede Tysklands erhvervsliv i 2015, krævede den 65-årige bilejer sine penge retur fra VW.

Omkring 68.000 bilister har sagsøgt Volkswagen som følge af dieselgate, hvor bilgiganten blev afsløret i at have manipuleret med data om VW-bilers udledning af skadelige gasser.

I 2015 kom det frem, at selskabet havde fiflet med software i millioner af dieselbiler verden over, så de fremstod mere miljøvenlige, end de var. Sagen har belastet Volkswagen i fem år.

Volkswagen, der ejer en stribe af verdens største bilmærker, havde med en hemmelig softwaremekanisme sikret, at bilerne på vejene kunne udsende op til 40 gange så stor en mængde kvælstofilter, som måleudstyr ville vise under en test.

Siden 2015 har VW betalt mellem 140-200 milliarder kroner i bøder, erstatninger og forlig.

Forude lurer nu flere sager.

Den tyske koncern har 12 bilmærker - herunder VW, Audi, Skoda og Porsche - under paraplyen.

I en erklæring fra Volkswagen mandag hedder det, at koncernen hurtig vil forsøge at få lukket de sager, der er anlagt, med "passende tilbud".

/ritzau/dpa

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Må de ikke Jeppe - 20 % af aktierne er ejet af delstaten Nord-Rhein Westfalen desuden har VW bilfabrikker i selve Kina - så hvorfor skulle de det ?

Jeg undre mig over, at ADAC, FDM, Motormännen og alle de andre forbrugerorganisationer har været så passive. Man burde da kunne forvente, at en brugerorganisation er på forbrugernes side. Eller har bilproducenterne købt - eller skræmt dem.

For sagen er jo, både ejere af BMW, Mercedes Benz, Opel og andre er i samme situation.

@ Jeppe Lindholm,

Jeg ved ikke, hvor du har det fra, eller hvor konkret det er. Men kineserne er altid rede til at købe vestlige virksomheder med høj teknologi.

Omkring VW-koncernen ser man ikke denne dom som en dødsdom - næsten tvært imod. Man har faktisk tænkt sig at behandle alle disse sager meget hurtigt og hver for sig. Og tilbudet til dem der tager imod dette, er, at VW køber den gamle bil tilbage for en ret høj pris, hvis konsumenten til gengæld køber en fabriksny VW, Audi, Seat, Skoda og så videre af producenten.

Måske bliver det ikke en meget overskudsgivende aftale, men da heler ikke noget meget stort tab. Og om få år er dette helt glemt.