Demonstranter hugger hovedet af Columbus-statue i Boston

Statuer, der glorificerer Christoffer Colombus, er kommet i fokus under Black Lives Matter-protester.
10. juni 2020 kl. 22:56Opdateret 11. juni 2020 kl. 00:28

En statue af Christoffer Columbus i den amerikanske by Boston har fået hugget hoved af.

Det oplyser byens politi onsdag. Politiet havde forinden modtaget opkald fra borgere med krav om at fjerne statuen, da den "minder om koloniseringen og slaveri" i USA.

Christoffer Columbus var en italiensk-født opdagelsesrejsende i slutningen af 1400-tallet og begyndelsen af 1500-tallet.

Han var længe hyldet i skolebøger for at være "opdageren af USA". Han betragtes dog samtidig af mange som årsagen til begyndelsen på folkedrab mod de oprindelige folk i landet.

Også i byen Richmond, Virginia, er en Colombus-statue blevet vandaliseret, skriver lokale medier.

Hændelserne er sket, i forbindelse med at demonstranter over hele USA protesterer mod blandt andet raceforskelle under sloganet Black Lives Matter.

Protesterne, der begyndte i kølvandet på den sorte amerikaner George Floyds død i politiets varetægt, har udviklet sig til også at handle om krav om at fjerne monumenter i USA, der er forbundet med racisme.

Statuen - som står på en sokkel i hjertet af Boston - har været kontroversiel i årevis, ligesom andre Columbus-statuer over hele USA, og er blevet hærget tidligere.

Der er ingen anholdte i Boston efter hærværket, melder politiet.

Bostons borgmester, Marty Walsh, fordømmer halshugningen af statuen. Men siger, at den vil blive fjernet onsdag og herefter vil der tages beslutning om dens fremtid.

Debatten om påståede racistiske statuer og monumenter er nået til toppen af amerikansk politik.

Her siger Demokraternes leder i Repræsentanternes Hus, Nancy Pelosi, at hun har opfordret Kongressen i et brev til at fjerne alle statuer i Washington D.C., der repræsenterer ledere og soldater fra borgerkrigen i 1860'erne.

- Disse statuer hylder had og ikke arv. De skal fjernes, siger Pelosi onsdag.

I Virginia brugte demonstranter et reb for at trække den knap 2,5 meter høje statue ned og derefter dumpe den i en nærliggende sø.

En lignende episode udspillede sig søndag i den britiske havneby Bristol, hvor demonstranter væltede en statue af en slavehandler og smed den i vandet.

Statuen forestillede Edward Colston, der var fremtrædende i handlen med omkring 80.000 mænd, kvinder og børn, som blev tvunget fra Afrika til Amerika i 1600- og 1700-tallet.

/ritzau/AFP

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er jo lidt problematisk det her. For statuerne minder os vel - også - om en del af vores historie, som udgør en del af det samlede billede. Ikke fordi jeg har noget til overs for slavehandlere og deslige, men hvad skal fjernes, og må blive stående? Hvad med de mange bygninger, der er opført for slavehandlerpenge. Her i landet gælder det bl.a. Gl. Holtegård, Næsslottet, Moltkes palæ i Bredgade, dele af Frederiksstaden, Frederiksberg Runddel osv. For hvis statuerne skal væk,
så skal bygningerne vel også?

Steffen Gliese

Statuer er hyldest af personers betydning i et historisk forløb. Undervejs må man foretage valg af, hvem der er hyldesten værdig. Jeg ville mene, at det er en misforståelse at 'udrense' Columbus, fordi hans betydning på godt og ondt stadig øver påvirkning på verden i dag.
Anderledes med arbitrære erindringsspor for fribyttere og slavehandlere, hvis virke måske nok skabte rigdomme, men gjorde det på bekostning af en forkastelig praksis, vi kun kan fordømme.
Der er et yderligere element, og det er, at bevægelsen, der ønsker at bevare alt, formodentlig blot er stærkt selektiv: de samme, der synes man skal bevare monumenter for slavehandlere og sydstatsgeneraler, har utvivlsomt jublet over den faldende Saddam Hussein-statue eller overgrebene på utallige statuer af kommunistiske koryfæer i Østeuropa og Rusland.
Det er ikke underligt, det handler om en tilbøjelighed til ikke at opfatte sin egen samtid som del af den løbende historie, men ligesom snarere et endepunkt. Det er et farligt synspunkt, der har det med at fratage egen ansvarlighed og f.eks. ikke arbejde på at efterlade det bedste til efterkommerne: pænere arkitektur, ypperlig kunst, retfærdige love, progressive materielle og immaterielle fremskridt.