Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

A.P. Møller Fonden skyder 400 millioner kroner i et nyt forskningscenter i København.
25. juni 2020 kl. 08:01

Shipping-branchen står for omkring tre procent af verdens CO2-udledning.

Sådan skal det dog ikke se ud i fremtiden, og branchen har derfor forpligtet sig til at reducere udledningen i skibsfarten frem mod 2050.

Det får nu A.P. Møller-Mærsk og andre store spillere i branchen til at lancere et uafhængigt forskningsinstitut, der skal gøre shipping klimaneutralt.

Det oplyser det danske selskab i en pressemeddelelse.

A.P. Møller Fonden skyder 400 millioner kroner i instituttet, der kommer til at ligge i København.

Instituttet med navnet Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping skal blandt andet forske i nye brændstoftyper og teknologier.

- Med denne donation ønsker A.P. Møller Fonden at støtte arbejdet med at løse klimaproblemet inden for shipping, siger fondens bestyrelsesformand, Ane Uggla, i meddelelsen.

Forskningscenteret skal arbejde på tværs af hele branchen med både industrien, forskere og myndigheder.

I spidsen for centeret kommer til at stå Bo Cerup-Simonsen, der arbejder hos Mærsk med netop udviklingen af CO2-neutrale skibe.

Han har blandt andet været med til at udvikle verdens største skib - Triple-E.

Bo Cerup-Simonsen er glad for udnævnelsen:

- Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping giver en solid platform for hele økosystemet for at arbejde sammen, fremvise nye løsninger og identificere de næste skridt for at få det (en klimaneutral shipping, red.) til at ske, siger han.

Mærsks topchef, Søren Skou, får en plads i bestyrelsen for instituttet, der skal have omkring 100 forskere i folden.

En tredjedel kommer fra selskaberne bag instituttet. Resten vil blive rekrutteret.

Ud over Mærsk står flere andre store aktører bag instituttet - herunder rederiet NYK Line og Siemens Energy.

Instituttet forventer at få flere partnere i fremtiden.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Hvis et Mærsk Triple-E containerskib har en motor på måske 100.000 hk, så svarer det til omkring den effekt 7,5 stk. af de aller største nuværende vindmøller i produktion på 10 MW. Dem er der vist ikke plads til på skibsdækket.

Hvis miljøomkostningerne blev regnet med i en vares produktions- og transort pris, så ville en betydelig del af produktionen være lokal i det omfang det er teknisk mulig. Og det er det i stort omfang. Men hva. Olieindustrien har brug for at afsætte olie, Mærks har brug for fragt, McDonald har brug for kunder til deres fede mad og medicinal industrien har bruge for syge overvægtige til at sælge deres medicin. Sådan er nedbrydning af verden jo sat i system. Og det er jo godt for vækst og BNP.

Flemming Schollert

Den bedste løsning er at gøre fragtskibe atomdrevne.
Mærsk har tidligere ytret, at man kunne tænke sig atomdrevne skibe.
Vi har atomdrevne krigsskibe, hangarskibe og ubåde.
Så det er vel ikke raketvidenskab og vi behøver vel ikke et forskningscenter for at regne den ud.
Kom nu igang.
Atomkraft ja tak. Lad os sammen redde planeten.....

Torben K L Jensen

Det har jeg - for 2 år siden skrev jeg til den kinesiske ambassade om at bygge en atomdrevet flåde af containerskibe til deres mange havneanlæg der er del af deres nye silkevej "Belt and Road Initiative" - skibe der han have en march-hastighed over 40 knob og derfor ikke behøver at bygge så mange oven i at de vil sejle resten af verdens container-skibe agter ud fordi deres hastighed er reduceret pga. forurening - jeg har også foreslået at man skulle bygge reaktormoduler der bliver overvåget som flymotorer bliver det i dag.

Torben K L Jensen

Her i vesten skal vi være et reelt alternativ til den kinesiske ekspansion ellers bliver vi sejlet agterud.