Klimaforskere vil have fradrag til halvgrøn bil skrottet

Plug-in-hybridbiler anklages for at udlede mere CO2 end antaget. De får klimarabat, og politikere vil forlænge.
31. oktober 2020 kl. 01:53

En række klimaforskere advarer mod at forlænge en ordning, hvor bilkøbere kan spare betydelige beløb, hvis de køber en plug-in-hybridbil, som anses for at være grøn.

Det er de nemlig ikke, vurderer Klimarådet og den europæiske miljøorganisation Transport and Environment. Det skriver Information.

- Det er helt afgørende, at vi allerede nu påbegynder en betydelig opbremsning i skattebegunstigelsen af plug-in-hybrider, siger vicepræsident i miljøorganisationen til avisen.

Han mener, at hvis ordningen forlænges, kan det gøre det sværere at nå regeringens 2030-mål om at have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent sammenlignet med niveauet i 1990.

Afgiftsnedsættelsen, som kan spare bilkøbere for titusindvis af kroner, står til at udløbe ved nytår. Venstre, De Konservative og De Radikale har under igangværende transportforhandlinger foreslået at forlænge den.

De Radikale ønsker en million grønne biler i 2030. Derfor ønsker partiet at fortsætte afgiftsnedsættelsen, fortæller klimaordfører Ruben Kidde.

- Vi har ikke lagt os fast på noget endnu, og jeg må endnu en gang sige, at vores fokus er på de rene elbiler, siger han til avisen.

En plug-in-hybrid kan i modsætning til almindelige hybridbiler oplades. En plug-in-hybrid kan fungere som elbil over kortere distancer, men derefter kan den fungere som en hybrid, så den både kører på brændstof og el, fremgår det af bilorganisationen FDM's hjemmeside.

Ifølge Information viser de største undersøgelser af hybridbiler hidtil, at plug-in-hybriderne udleder næsten tre gange mere CO2, end de officielle opgørelser viser.

Grunden til det er angiveligt, at kun omkring 40 procent bruger elmotoren, når de kører i bilen.

Socialdemokratiets klimaordfører, Anne Paulin, skriver til Information, at en plug-in-hybrid kan være en god overgangsløsning for nogle.

- Klimaeffekten er dog klart størst ved rene elbiler, så øvelsen er derfor at få balanceret disse hensyn på en god måde, skriver hun blandt andet til avisen.

SF og Enhedslisten er imod at forlænge ordningen for plug-in-hybrider.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Bare fordi du putter et batteri i bagagerummet og kobler en elmotor til drivakselen kører en diesel eller benzin dreven bil altså ikke pludselig 50 km/l. Måske er det muligt i teorien under særlige forhold. Men med virkeligheden har det ikke noget at gøre.

Jeppe Lindholm

Bare fordi du putter et batteri i bagagerummet og kobler en elmotor til drivakselen kører en diesel eller benzin dreven bil altså ikke pludselig 50 km/l. Måske er det muligt i teorien under særlige forhold. Men med virkeligheden har det ikke noget at gøre.

Jeppe Lindholm

Meeen. Hvis det i teorien tæller med i CO2 regnskabet sååå... Ser det da godt ud. Ik.

- Og det er jo alt, som tæller nu om dage. Det gode udseende. På papiret.

Specielt for Danmark er problemet de høje bilafgifter. Derfor er der mange biler på markedet i Danmarks nabolande og i øvrigt over hele Europa, som ikke markedsføres i Danmark. De kan simpelt hen kun sælges i så få eksemplarer, at der ikke er økonomi det.

Men på det Europæiske marked findes der efterhånden mange lade-hybrider, der ikke anvender fossil brændstof, men supplere el-driften med en vådgasmotor. Og hvor 150 km på en el-opladning var normen for blot 3 år siden, kører flere af de nyeste nu 200-350 km på en ladning.

Allerede nu sælges der i Europa flere vådgas-hybrider end egentlige elbiler. Og bilproducenterne har meldt ud (i hvert fald udenfor Danmark) at markedet for helt nyudviklede vådgas-hybrider boomer i de nærmeste år.