S og DF siger klart nej til krav om en million grønne biler

Regeringspartiet vil ikke lave en aftale om en million grønne biler på vejene, som flere partier kræver.
28. oktober 2020 kl. 11:32Opdateret 28. oktober 2020 kl. 11:54

Socialdemokratiet afviser klart kravet fra Venstre, De Konservative og regeringens støtteparti De Radikale om, at der i 2030 skal være en million grønne biler på vejene.

Det siger partiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, forud for at partierne er indkaldt til fælles forhandlinger torsdag aften.

- Vi er klar til at forhandle med de andre partier om flere grønne biler, men vi er ikke klar til at lave en aftale, hvor vi tømmer statskassen, som dermed er direkte årsag til, at man skal ud i voldsomme besparelser på vores velfærd, siger han.

- Og på den måde er det et klart nej til det forslag, som er kommet her.

De tre partier vil finansiere kravet ved at bruge af det økonomiske råderum. Desuden peger partierne på en effektivisering af jobcentrene og lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft.

- Det betyder jo reelt, at man finansierer et meget, meget dyrt og ikke særligt effektivt forslag ved at lave besparelser på vores velfærd, vores ældre og skoler, siger Christian Rabjerg Madsen.

Et notat fra Skatteministeriet, der dog er behæftet med stor usikkerhed, viser, at en million elbiler vil koste 9,2 milliarder kroner.

Og det er alt for dyrt - ikke bare for Socialdemokratiet, men også for Dansk Folkeparti.

- Vi kan ifølge beregningerne nå en million grønne biler i 2035 uden at det koster penge, siger næstformand for Dansk Folkeparti Morten Messerschmidt.

- Jeg synes ærligt talt, at det er respektløst over for skatteborgernes penge at bruge otte milliarder kroner for at nå det fem år tidligere.

- Der er ingen tvivl om, at transportsektoren skal levere i forhold til den grønne omstilling. Men vi politikere har en forpligtigelse til at være økonomiske ansvarlige.

- For os i Dansk Folkeparti er det afgørende, at den grønne omstilling sker på en måde, så folk stadig har et råderum, styr på privatøkonomien og kan køre i den bil, de har investeret i.

Regeringen har i første omgang lagt op til, at målsætningen skal være 500.000 grønne biler, hvilket dækker over elbiler og hybridbiler.

Ifølge et notat, som Ritzau har set, lægger regeringen nu op til 600.000.

Eldrup-kommissionen, der har analyseret mulighederne for at få flere grønne biler på vejene, konkluderede, at det vil koste et anseligt milliardbeløb at nå en million grønne biler.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nu kan man ikke sammenligne Sverige og Danmark på bilområdet. Men i Sverige har el-biler ikke haft den succes, som man forventede - i hvert fald ikke før nu.

For netop i dette år er salget af el-biler pludselig tippet, så elbiler står for hovedparten af salget. Begrundelsen for dette er, at man har giver elbiler skattefrihed for den årlige bilskat i bilens første år, og det har fået markedet for fossilbiler til at styrtdykke.

Denne hastige popularitet for elbiler har også givet problemer. For når disse biler skal lades, det sker typisk aften og nat, er elforbruget blevet så stort, at der er begyndende forsyningsproblemer.

Men på kortere sigt regner man mad, at elbiler vil blive billigere at fremstille end fossilbiler. Og det skyldes 2 forhold. For det første, i storproduktion, som man er inde på nu, bliver elbiler billigere at fremstille. For det andet er prisen på batterier til elbiler faldet med 90% i kraft af store produktionsserier og stigende konkurrence.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/da-blir-elbilen-billigare-an-bensinbilen

Jeg er ikke fan af elbiler, og mener, at vådgasbiler har mange fordele, som elbiler ikke har.

Men jeg syntes, det virkelig er utroligt arrogant af S og DF, at de ikke vil være med til at fremme elbiler - og selvfølgelig vådgasbiler.

Som jeg ser det, er Danmark faktisk ved at falde bagud i udviklingen på dette område i Europa. Og samtidig kan man i Danmark fortsætte med at svine miljøet til skade for alle Europas borgere.

Jeg syntes, man bør finde en løsning, der lokker konsumenterne til at skifte til elbiler. For nogle år siden gav man i Danmark ligefrem rabat til købere af de helt store og mest svinende biler. Og når man har råd til det, burde man også have råd til at fremme elbilerne. .

Har de ikke hørt om busser og bedre cykelstier? Vi skal alle rede klimaet hver for sig i vores eget køretøj? Hvornår blev order kollektiv så fy?

Nils Lauritzen

Jamen vi skal ikke have flere grønne biler på vejene - og så er det ligegyldigt om de er elektriske eller brintdrevne. Vi skal 1. have færre fossildrevne biler og 2. have færre biler i det hele taget.