Telegram

Dyrere benzin og diesel giver højeste inflation i to år

De samlede forbrugerpriser steg 1,0 i marts fra året før. Det er det højeste i to år - men under normalen.
Prisstigninger på benzin og diesel var med til at løfte forbrugerpriserne i marts til det højeste i to år. (Arkivfoto)

Prisstigninger på benzin og diesel var med til at løfte forbrugerpriserne i marts til det højeste i to år. (Arkivfoto)

RITZAU SCANPIX

Telegram
12. april 2021 kl. 08:17

Dyrere benzin og diesel har været med til at hive forbrugerpriserne op i marts, hvor den årlige stigning var på det højeste i to år.

I marts steg de samlede priser - også kendt som inflationen - 1,0 procent i forhold til samme måned i 2020, skriver Danmarks Statistik.

Inflationen er et udtryk for udviklingen i priserne over tid. Når inflationen stiger, får forbrugerne mindre for de samme penge. Men man vil gerne have en lille, stabil inflation i økonomien, fordi det holder gang i forbruget.

Stigningen var højere end i februar. Her var den på årsbasis 0,6 procent.

Udviklingen skal ses, i lyset af at samfundsaktiviteterne i Danmark i marts sidste år blev begrænset kraftigt for at inddæmme coronasmitten. Samtidig styrtdykkede oliepriserne, men de er siden steget igen.

- Det betød blandt andet, at benzin var meget billigt på denne tid sidste år, lyder det fra Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

- Sidenhen er priserne steget, og det gør at det nu er noget dyrere at fylde bilen op – også selv om der ikke er tale om meget høje priser i historisk perspektiv, skriver hun i en kommentar til tallene.

Virusudbruddet og nedlukningen har også betydet, at det har været sværere at indsamle pristallene. Her er de i stedet blevet estimeret.

Selv om stigningen i marts er den højeste i to år, er den stadig under, hvad mange opfatter som det normale niveau på 2 procent. Det påpeger Niklas Praefke, der er cheføkonom i Ledernes Hovedorganisation.

- Det skal også med i ligningen, at sidste år bød på en rigtig lav inflation, så der er også et efterslæb derfra, som vi ser i år, siger han.

Han forventer dog ikke en galoperende inflation den kommende tid:

- Mit udgangspunkt for hele året er en inflation omkring 1 procent. Men jeg vil ikke udelukke, at vi kommer over de kommende måneder, lyder det fra Niklas Praefke.

Ifølge økonomen betyder en inflation på 1 procent, at en typisk dansk familie med to voksne og børn i dag må betale 4550 kroner mere om året for de samme varer og tjenester end for et år siden.

Det vælter dog ikke privatøkonomien, da lønningerne samtidig står til at stige mere end inflationen, påpeger han.

/ritzau/

Opdateret 12. april 2021 kl. 09:12

Det sædvanlige bilistklynk. Takket være kunstigt lave priser - lav literafgift - så får bilisterne næsten benzinen i nakken. Benzinen koster i dag det samme som den gjorde sidst i 90'erne, men i modsætning til dengang, så kører de fleste biler betydeligt længere på literen.
Hvis bilisterne synes det er for dyrt, så kør noget mindre, og tag bus eller cyklen i stedet. For en stor del af kørslen er over ganske kortte afstande - iflg. DTU så er 10 pct af alle ture under én km.
Og 4.500 kr. p.a. - svarer til 12-13 lr. om dagen for en husholdning - med en eller to biler? Det kan man ikke engang få en kop kaffe for.
Hvis benzinen steg i samme takt som taksterne i den kollektive trafik, så skulle den op på ca. 30 kr. pr. literen.
Skulle bilisterne virkelig betale hvor deres forurening koster, så skulle en liter benzin op i nærheden af 40 kr.
PS: Er naturlgivis godt klar over, at der bor folk på steder hvor den kollektive trafik ikke eksisterer, eller er dårligt fungerende, og for dem må der så findes andre ordninger, fx. en grøn check, et højere kørselsfradrag el. lign