Telegram

Radio Loud må skifte navn til 24syv

Berlingske Medias endelige køb af Radio Loud godkendes af Radio- og tv-nævnet. Også navneændringen godkendes.
Simon Andersen tiltrådte som programdirektør for Radio Loud den 1. september 2021. Han overtog stillingen fra Ann Lykke Davidsen, som var med til at starte radioen op. (Arkivfoto).

Simon Andersen tiltrådte som programdirektør for Radio Loud den 1. september 2021. Han overtog stillingen fra Ann Lykke Davidsen, som var med til at starte radioen op. (Arkivfoto).

RITZAU SCANPIX

Telegram
12. november 2021 kl. 11:09

Radio- og tv-nævnet godkender Radio Louds navneskift til 24syv. Det sker fra nytår.

Samtidig godkendes Berlingske Medias køb af radiostationen.

Det oplyser Radio- og tv-nævnet i en pressemeddelelse fredag.

Radiokanalen skal dog fortsætte med at sende timenyheder, ligesom der ikke uden videre kan produceres podcast, der ikke sendes på dab, afgør nævnet.

Nævnet lægger i afgørelsen vægt på, at radiokanalens primære målgruppe er og fortsat skal være 15-32-årige.

Formand for Radio- og tv-nævnet Søren Sandfeld Jakobsen siger i pressemeddelelsen:

- Det afgørende for Radio- og tv-nævnet er, at programtilladelsen bliver overholdt, uanset om ejerforholdene skifter.

- Det er noget, vi er meget opmærksomme på, og som vi kommer til at følge særdeles tæt, udtaler han.

Radioens nye navn ligger meget tæt op ad Radio24syv, der sendte for sidste gang 31. oktober 2019. Det skete, efter at RadioLoud vandt et udbud om en dab-kanal foran Radio24syv.

Radiostationen har planer om at udvikle nye værter, talenter og formater med Simon Andersen ved roret som programdirektør.

Han har tidligere arbejdet som nyhedschef på både Berlingske og det nu lukkede Radio24syv.

Fredagens afgørelse er en stor lettelse for Simon Andersen, da radiokanalen får Berlingske Media i ryggen.

- Når skatteyderne bruger 65 millioner kroner om året, skal radiolytterne også have noget, som er fedt.

- Med afgørelsen i dag har vi også fået et bedre afsæt for at kunne lave noget kvalitetsradio til lytterne, siger han.

Simon Andersen forventer, ikke at radiokanalen vil få flere lyttere gennem marketing og medieomtale.

Derfor planlægger han, at 24syv skal lave god kvalitetsradio, for man kan ikke diskutere med kvalitet, mener han.

- Man kan gå og være sur over, at det gamle 24syv ikke findes mere. Men man kan ikke hade god radio. Når folk først hører, hvad vi sætter i søen de næste par måneder, så bliver folk glade for det nye 24syv.

- Og om ganske få uger eller måneder, så er det her glemt, og så kommer folk bare til at være glade over, at der er noget 24syvsk tilbage, siger han.

Radio Loud, der gik i luften 1. april 2020, har oplevet en del modvind i sin levetid.

Blandt andet har stationen kæmpet med lave lyttertal i målgruppen.

I oktober rettede Radio- og tv-nævnet desuden en "usædvanlig skarp kritik" af Loud for på væsentlige punkter ikke at leve op til kravene for sendetilladelsen.

Radiostationen har fået en frist på fire måneder til at rette op.

Men ifølge Simon Andersen er Radio Loud godt på vej til at få rettet op på den skarpe kritik.

- Vi er i fuld gang med at rette op på nævnets fire kritikpunkter, og jeg er fuldt tryg ved, at vi nok skal nå at det hele inden fristen den 1. februar, siger han.

/ritzau/

Opdateret 12. november 2021 kl. 17:20

Anders Sørensen

Jeg finder målgruppesnakken meget interessant. Er der virkelig en samlet målgruppe mellen 15 og 32?

Hvorfor ikke bare lave radio? Og så skide på målgruppen som en sidste krampetrækning i graven. Radio er død. Hvem gider høre folk snakke om noget, når man kan høre dem snakke om noget og se det og dem?