Telegram

Regeringen foreslår passagerafgift for at få grønne fly

Det er planen, at der skal være en grøn indenrigsrute i 2025, og fra 2030 skal al indenrigsflyvning være grøn.
Regeringen fremlagde tirsdag et udspil til, hvordan indenrigsflyvninger i Danmark kan blive grønne i 2030. Det skal ske via en passagerafgift på 13 kroner på alle flyvninger.

Regeringen fremlagde tirsdag et udspil til, hvordan indenrigsflyvninger i Danmark kan blive grønne i 2030. Det skal ske via en passagerafgift på 13 kroner på alle flyvninger.

RITZAU SCANPIX

Telegram
20. september 2022 kl. 14:36

Regeringen foreslår en passagerafgift på 13 kroner på flybilletter til finansiering af grønne indenrigsflyvninger, som statsminister Mette Frederiksen (S) har lovet i sin nytårstale.

Afgiften, der pålægges både indenrigs- og udenrigsafgange fra 2025, vil ifølge planen sikre en finansiering på 200-230 millioner kroner årligt. Samlet over ni år bliver den på 1,9 milliarder kroner.

- Luftfarten er - må man være ærlig at sige, når man ser på klimaforandringerne - en sektor, der forurener for meget.

- Men samtidig er det en sektor, der er behov for. Det er flyene, der åbner verden for os, siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) på et pressemøde i Københavns Lufthavn.

Det er planen, at der fra 2025 skal være en grøn indenrigsrute i Danmark. Og fra 2030 skal al indenrigsflyvning være grøn.

Når det gælder grønne afgifter på fly, ligger Danmark noget efter sine nabolande - og det ændrer regeringens forslag ikke på.

Både Norge, Sverige og Tyskland - og en række andre europæiske lande - har allerede indført afgifter i et noget højere niveau, end det regeringen nu foreslår.

Grønne fly vil ifølge forslaget betyde, at flyene drives 100 procent af bæredygtige brændsler og ingen fossile brændsler. I dag iblander man grønt brændstof. Men i lille skala.

Det rykker ikke i sig selv meget for den grønne omstilling, at der indføres grønne indenrigsflyvninger i Danmark.

For mens internationale fly tegner sig for 2-3 procent af de samlede CO2-udledninger, så udgør de danske indenrigsfly få procent af den samlede danske udledning fra fly.

Afgiften på 13 kroner, der ifølge aftalen kan justeres i både 2024 og 2029, hvis prisudviklingen tilsiger det, skal gå til omstillingen, forsikrer skatteminister Jeppe Bruus (S).

- Der er ikke tale om, at den afgift skal bidrage til at lægge flere penge ind i statskassen, men den skal bidrage til at finansiere den grønne omstilling, som vi har behov for af vores flytransport, siger Bruus.

I 2019 foreslog Klimarådet, at der blev indført en grøn flyafgift i Danmark, og det blev påpeget, at en række andre lande allerede havde disse afgifter.

/ritzau/

Opdateret 20. september 2022 kl. 15:19

Jeppe Lyngsø Bundgaard

Alt alt for lidt i afgift og alt for sent. Forbyd dertil flyvning med privatfly, hvor specielt den ene procent sviner helt uhørt.

"Kylie Jenner – der i juni tog en endnu kortere flyvetur på ni minutters varighed mellem de samme to steder – er langt fra den eneste berømthed, der tager korte hop med privatfly i stedet for at køre bil eller bruge offentlig transport".

https://finans.dk/erhverv/ECE14253782/de-superrige-tager-jetflyet-paa-sh...

Når vi nu ved, at næsten alle europæiske lande har indført flyafgifter, hvorfor tøver vi da? Er det fordi den privilegerede klasse (hvortil hører levebrødspolitikere og ansatte i centraladministrationen) nødig vil beskyldes for at være "klimatosser"? Og nødig vil fratage velstillede folk eller sig selv chancen for en hurtig powershopping i London, en operaaften i Milano, en hyggeweekend i New York eller et par dages tiltrængt badeferie i den Dominikanske Republik?

Hvis regeringen tænkte lidt smart, ville den foreslå noget mere kontroversielt og mere tiltrængt, f. eks. 200 kr. afgift pr. passager for flyrejser til nabolandene, 400 kr. til det øvrige EU og 800 kr. for oversøiske flyrejser. I Tyskland er afgiften på lidt over 400 kr., i UK på lidt over 700 kr., så det ville bringe Danmark bedre på linje med andre.

Det smarte ville bestå i, at det ikke kun ville gavne klimaet, men også tilslutningen til S og respekten for regeringen i det hele taget. For mens ÆDIVOM-partierne selvsagt ville protestere energisk over prisstigningen på flyrejser på storby.weekendture o. lign., ville regeringen formentlig have langt størstedelen af danskerne med på ideen. Det er så oplagt, at det næsten gør ondt, hvis regeringen forsømmer denne mulighed.