Tim Knudsen

Seneste artikler af
Tim Knudsen
  • Vilhelm Buhl er udskældt for samarbejdspolitikken, men fortjener et langt bedre eftermæle

    Socialdemokraten Vilhelm Buhl stod i spidsen for Danmark i kritiske måneder af Anden Verdenskrig. Eftertiden har dømt ham på linje med Scavenius, men Buhls linje var en anden. Han forhindrede jødelovgivning og genoprettede den danske statsmagt, skriver professor emeritus Tim Knudsen i denne kronik
  • Man kan ikke løse et demokratisk problem med en Martin Rossen

    Diskussionen om Martin Rossens rolle er en vigtig principiel diskussion om magt og ansvar i politik. Derfor skal det ikke underkendes, hvor udemokratisk en foranstaltning hans rolle har været – selv hvis det var med gode intentioner, skriver professor emeritus i statskundskab Tim Knudsen i dette debatindlæg
  • Tim Knudsen: Giv politikerne mulighed for at afhøre embedsmænd

    Folketinget har kun ganske få redskaber til at kontrollere regering og statsapparat sammenlignet med parlamenter i andre lande. Det er et demokratisk problem. Mindretal i Folketinget burde have mulighed for at kræve problematiske sager undersøgt af en parlamentarisk komité, som kan udspørge implicerede embedsfolk
  • Den neutrale embedsmand er blevet regeringens propagandist

    Embedsfolkene er forsigtige med at eksponere sig ved en voldsom servilitet over for de siddende ministre. Det skal i al fald ikke være synligt for oppositionspolitikerne, for de kan jo være morgendagens ministre (og dog, embedskarrierer foregår i stigende grad via spring mellem stat, kommuner og private virksomheder. De særligt tjenstvillige kan nå at flygte, inden en anden regering kommer til)
  • Kun demokrati kan redde demokratiet

    Når Danmark ikke bukkede under for Mellemkrigstidens diktaturbølge, var det især, fordi landet var gennemdemokratiseret. Risikoen for, at borgere følte sig helt sat uden for indflydelse, var lille. Vil politikerne sætte bolværk mod vor tids stærke mænd, er deltagerdemokratiet kodeordet
  • Økonomismen invaderer os

    Uden embedsfolks hævdelse af demokrativærdier fungerer demokratiet ikke. Lundquist mente, at vor tids offentlige forvaltning gør omkostningseffektivitet vigtigere end demokrativærdier. Forvaltningen ser det private erhvervsliv som forbillede. Med tyrkertro på at stærke ledere kan gennemføre omkostningseffektivitet. Forretningslivets sprog bliver til forvaltningssprog. Borgere bliver til kunder, der skal serviceres.
  • Hvis man vil indføre politisk udnævnte viceministre ....

    Den seneste tids politiske skandalesager i embedsmandskorpset har genrejst debatten om, hvorvidt man i Danmark skal indføre politisk udnævnte viceministre eller såkaldte statssekretærer til at bistå ministeren i en arbejdsbebyrdet hverdag. Man har dog tidligere haft viceministre i danske regeringer – med svingende succes
  • Høringer kan styrke Folketinget

    Folketinget har kun få muligheder for at kontrollere regering og administration. Parlamentariske høringer vil være et effektivt supplement til de tunge undersøgelseskommissioner og bør kunne sættes i værk af et kvalificeret mindretal
  • Da politikerne tabte forbindelsen til borgerne

    Jordskredsvalget for nøjagtig 40 år siden forandrede dansk politik radikalt. Raketvækst i skatter og offentlige udgifter, elitær kulturpolitik og tilslutningen til EF havde bidraget til at undergrave vælgernes tillid til de gamle partier. Halvdelen af Folketinget blev skiftet ud, og en ny parlamentarisk ustabilitet tog sin begyndelse

Sider

Mest læste
  1. Politik er ikke længere et livskald, men en måde at gøre karriere på, og de politiske partier er blevet små professionelle virksomheder, der agerer på et marked
  2. I morgen fejres 100-året for parlamen-tarismens indførelse i Danmark. Den 24. juli 1901 dannedes efter næsten 30 års hårdnakket forfatningskamp endelig en Venstre-regering, som ikke havde Folketingets flertal imod sig. Hvad var det egentlig for en sejr?
  3. Socialdemokraten Vilhelm Buhl stod i spidsen for Danmark i kritiske måneder af Anden Verdenskrig. Eftertiden har dømt ham på linje med Scavenius, men Buhls linje var en anden. Han forhindrede jødelovgivning og genoprettede den danske statsmagt, skriver professor emeritus Tim Knudsen i denne kronik
  4. Diskussionen om Martin Rossens rolle er en vigtig principiel diskussion om magt og ansvar i politik. Derfor skal det ikke underkendes, hvor udemokratisk en foranstaltning hans rolle har været – selv hvis det var med gode intentioner, skriver professor emeritus i statskundskab Tim Knudsen i dette debatindlæg
  5. Tidligere var midtens næringsgrundlag, at den ikke blev bastet og bundet til en blokleder, men netop kunne maksimere indflydelsen ved at pendle 'sagligt' fra side til side i et ret forudsigeligt politisk landskab. Men nu kræves klare meldinger om bloktilhørsforholdet, for partierne arrangerer sig i blokke bag hver sin statsministerkandidat
  6. Folketinget har sværere og sværere ved at styre den udøvende magt, regeringen. Magttabet har fået MF'ere til at kontrollere ministre ved bla. at stille byger af sære spørgsmål
  7. Jordskredsvalget for nøjagtig 40 år siden forandrede dansk politik radikalt. Raketvækst i skatter og offentlige udgifter, elitær kulturpolitik og tilslutningen til EF havde bidraget til at undergrave vælgernes tillid til de gamle partier. Halvdelen af Folketinget blev skiftet ud, og en ny parlamentarisk ustabilitet tog sin begyndelse
  8. Demokratiet er ikke så selvfølgeligt i Danmark, som den friserede version af Danmarkshistorien lader forstå