Tine Byrckel

Tine Byrckel

Journalist
Seneste artikler af
Tine Byrckel

Sider

Om

Tine Byrckel, født 1960 i provinsbyen Kolding, hvis centrum nu ifølge Rune Lykkeberg er Bilka. Cand phil. i filosofi fra Københavns Universitet, oversætter (Houellebecq, Gavalda) skribent og psykoanalytiker. Bosat i Paris, mor til tre voksne mænd, bonusmor til to unge kvinder, bedstemor til tre små piger.
Ved godt, at det at skrive dybest set holder noget i live, lever så tjah heldigvis af det. Er stolt af en eksistentiel pokerhånd, der strækker over model i fransk Vogue til inviteret til fimfestival i Cannes med et fransk filmmanuskript. Og alt dette over at skrive til et dagblad, jeg altid har anset som Danmarks strukturelt set mest interessante.
Som Lacan siger det: "det holder ikke op med, ikke at kunne skrives".
Sådan er virkeligheden og sådan er Information.

Mest læste
  1. Jeg har ingen venner. Det plager mig ikke, men til tider slår det mig, at det nu er for sent at få venner. Og nu skal jeg snart have et barn, og jeg tænker over, hvordan mit eksempel vil virke på min datter
  2. Problemet er ikke, om man kan skille manden (m/k) fra værket. Sagen er, at det i enhver forstand er ’so last millenium’
  3. Min kæreste og jeg har en never-ending diskussion om, hvor ofte man skal skifte underbukser. Vi har brug for friske øjne, men synes ikke, emnet egner sig til middagsdiskussioner med venner og familie
  4. Alene i Danmark har den solgt over 300.000 eksemplarer. Den er oversat til 27 sprog. Den handler om en muldvarp - og noget, man helst ikke taler om. Den er et mesterværk i visuel kommunikation
  5. I 1982 ramte ’Kafka for en mindre litteratur’ første gang de intellektuelle kyster i Danmark. Og den ændrede alting. Nu er den tilbage
  6. Jeg er født den 7. december 1938, og om ikke så længe fylder jeg 76 år. De fleste mennesker mener, at så er jeg 76 år gammel. Jeg mener ikke, at jeg er 76 år gammel
  7. Information forsætter sit fokus på voldtægt og bringer her fire nye personlige vidnesbyrd fra kvinder, der er blevet krænket seksuelt
  8. Menneskets forhold til at spise dyr gik først i det 20. århundrede så vidt, at selve dyret nærmest forsvandt. Det er kød fra kølemontrer, vi spiser, ikke dyr. Dette ’kød’ er resultatet af en lang historie om den vestlige verdens metafysik, som især to franske filosoffer, Élisabeth de Fontenay og Florence Burgat, har undersøgt og bragt ind i filosofiens abstrakte templer