Trine Wøldiche

Teateranmelder
Seneste artikler af
Trine Wøldiche

Sider

Mest læste
  1. »Hvor er de sjældne få, som vor gave forstå,« spørger Sicilia Gadborg Høeghs fortæller i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater. Citatet stammer fra Oehlenschlægers digt om guldhornene, men ordene kunne lige så vel være blevet sagt i dag af instruktør Christian Lollike. For hele ’Aladdin’-forestillingen er et ekko af den heftige debat om racisme og politisk korrekthed, som fulgte i kølvandet på Teater Sort/Hvids omdiskuterede ’White Nigger/Black Madonna’ i foråret
  2. Momentum er et lille teater i Odense. Men det har ikke hindret den kunstneriske leder i at skue ud over både by- og landegrænser, da emnerne til sæsonens forestillinger skulle findes. Resultatet er upåklageligt og viser vejen for den nye teatergeneration, hvor humor og samfundsdebat fint kan gå hånd i hånd
  3. Samarbejdet mellem Aarhus Teater og Christians Lollikes Teater Sort/Hvid har budt på succeser som ’Living Dead’ og ’Erasmus Montanus’. Men med nyeste skud på samarbejdsstammen, ’Revolution’, nås på ingen måde tidligere tiders revolutionerende højder
  4. Kan et ungt, raskt menneske tillade sig at ville dø? Og hvordan skal de nærmeste reagere? ’Mæt af dage’ på Teatret Svalegangen i Aarhus formidler vigtige temaer gennem overbevisende skuespilpræstationer og en lidt overflødig brug af virtual reality
  5. Når man opsætter dramatik uden for teatersalen opstår der alternative teateroplevelser. Aarhus Teaters vandreforestilling ’Friheden’, skrevet af studerende fra Den Danske Scenekunstskole, er en magisk oplevelse, der handler mere om stemning end om indhold
  6. Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet
  7. Der er masser af ’nå’ og ikke noget ’wauw’ i Teater Mannheims forestilling ’Paradis – en krigskabaret’, der spiller på Teater Momentum i Odense. Petra Adlerberth-Wiks iscenesættelse er en lidt rodet omgang, og Julie Petrine Glargaards tekster mangler kant. Ideen var ellers god
  8. BaggårdTeatret i Svendborg har fundet sig en niche med litterært inspirerede, musikalske forestillinger. Men det nye skud på stammen om digteren Tom Kristensen når ikke helt samme højder som tidligere succeser