Trine Wøldiche

Teateranmelder

Sider

  1. Anmeldelse
    18. august 2020

    ’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ er for både gamle og nye fans

    Et udvalg af C.V. Jørgensens musik og sangtekster fra fire årtier er samlet i en alsidig, men harmonisk teaterkoncert, der er skabt i samarbejde mellem Aarhus Teater og Aveny-T og byder på dygtige sangere, velklingende musik og en klar visuel profil
    ’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ bæres af et stærkt ensemble af dygtige sangere, skuespillere og musikere, der leverer på et højt niveau – både hver for sig og som hold.
  2. Anmeldelse
    12. maj 2018

    Vi griner og græder med den grønlandske mand

    Der bliver ikke lagt fingre imellem, når Hanne Trap Friis iscenesætter forfatter Niviaq Korneliussens fortælling om ’Den Grønlandske Mand’ med fire grønlandske skuespillere. Publikum får et indblik i en grønlandsk kultur præget af forskellighed og ambivalens fortalt via en rutsjebanetur gennem hele følelsesregistret
    I en tid, hvor den grønlandske mentalitet og udvikling er i fokus, hvor tanker om selvstændighed præger det politiske landskab, og hvor yngre grønlændere søger tilbage til deres kulturs rødder med inuittatoveringer og ved at tale grønlandsk frem for dansk, bliver ’Den Grønlandske Mand’ en topaktuel forestilling.
  3. Anmeldelse
    2. september 2019

    David Bowies musical Lazarus er et farvestrålende sansebombardement fuld af vellyd

    Heinrich Christensens farvestrålende, skæve og ikke mindst velklingende iscenesættelse af David Bowie og Enda Walshs musical ’Lazarus’ er en stærk åbning af Aarhus Festuge 2019 – og en understregning af Aarhus Teaters evne til at sammensætte et kunstnerisk hold i særklasse
    Alt virker gennemtænkt i Heinrich Christensens iscenesættelse, der er en klar hyldest til Bowie som forbillede for seksuelle minoriteter og opløsningen af grænserne mellem køn.
  4. Anmeldelse
    15. oktober 2019

    Audiowalk i Svendborg med Lars Mikkelsen i ørerne er en overraskende smuk oplevelse

    Fredag gik vores scenekunstanmelder tur i Svendborg med seks kendte forfattere og Lars Mikkelsen. Eller i hvert fald med deres stemmer. Og selv om regnen væltede ned, og det blæste en halv pelikan, var audiowalken ’Sundets stilhed’ en næsten meditativ og virkelig fin oplevelse
    BaggårdTeatret står bag audiowalken Sundets stilhed, som de selv kalder »usynligt teater«. Publikum henter en app og downloader lydfilerne, inden de begiver sig ud på vandreruten, der går igennem og omkring Svendborg
  5. Baggrund
    17. december 2019

    Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

    Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
    Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.
  6. Anmeldelse
    16. marts 2019

    ’Kong Lear’ er skåret ind til benet på Teater Nordkraft

    I Mikkel Harder Munck-Hansens velspillede iscenesættelse af Shakespeares tragedie er der hugget en hæl og klippet en tå for at afkorte fortællingen til blot 90 minutter lang, kvindedomineret og ungdomsvenlig version. Det gør den en anelse usammenhængende
    Jacque Lauritsen er udtryksfuld og overbevisende i rollen som Kong Lear på Teater Nordkraft. Foto: Karoline Lieberkind
  7. Anmeldelse
    14. april 2020

    ’Coronamonologerne’ fra Teater Republique rammer lige dér, hvor savnet sidder

    Christina Hagen, Thomas Korsgaard og Madame Nielsen er forfatterne bag de tre første corona-monologer, som kulturhungrende danskere kan opleve hos Teater Republique. Online, naturligvis
    Coronamonologerne rammer lige dér, hvor savnet sidder, og hvor de kan udfylde lidt af det tomrum, de lukkede teatersale har skabt.
  8. Anmeldelse
    17. november 2021

    ’Til ungdommen’ er en veludført teatercollage om overgangen fra barn til voksen

    På Teater V har Pelle Koppel oversat og iscenesat Linn Skåbers bog ’Til ungdommen’. Den ene korte scene afløser den næste som perler på en snor i en vellykket iscenesættelse, der både favner teenagerens vanskelighed ved at navigere i alt det nye og sorg over det, der er væk for altid
    Forestilligen ’Til ungdommen’ med blandt andet Nanna Eide er en virkelig veldrejet forestilling, som formår at indfange sit publikum og afgjort vil vække genklang hos både unge og voksne