Trine Wøldiche

Teateranmelder
Artikler

Sider

  1. Anmeldelse
    17. november 2021

    ’Til ungdommen’ er en veludført teatercollage om overgangen fra barn til voksen

    På Teater V har Pelle Koppel oversat og iscenesat Linn Skåbers bog ’Til ungdommen’. Den ene korte scene afløser den næste som perler på en snor i en vellykket iscenesættelse, der både favner teenagerens vanskelighed ved at navigere i alt det nye og sorg over det, der er væk for altid
    Forestilligen ’Til ungdommen’ med blandt andet Nanna Eide er en virkelig veldrejet forestilling, som formår at indfange sit publikum og afgjort vil vække genklang hos både unge og voksne
  2. Kommentar
    14. december 2018

    Her er ti teaterstykker fra 2018, som anmelderne ikke glemmer

    Vi har over 150 teatre i Danmark, og der spillede endnu flere forestillinger på dem i året, der gik. Hvad var det bedste? Hvad er godt teater overhovedet? Er det forestillingerne, der rører os eller overrasker os, udfordrer os eller gør os klogere? Informations teateranmeldere har udvalgt ti små og store teaterstykker fra 2018, som de ikke glemmer foreløbig – for deres helt forskellige kvaliteter
    Vi har over 150 teatre i Danmark, og der spillede endnu flere forestillinger på dem i året, der gik. Hvad var det bedste? Hvad er godt teater overhovedet? Er det forestillingerne, der rører os eller overrasker os, udfordrer os eller gør os klogere? Informations teateranmeldere har udvalgt ti små og store teaterstykker fra 2018, som de ikke glemmer foreløbig – for deres helt forskellige kvaliteter
  3. Anmeldelse
    29. januar 2019

    På Momentum er Océanes selvmord et udtryk for den europæiske ungdoms mismod

    Med forestillingen ’16:29’, der henviser til det klokkeslæt, hvor den 18-årige Océana sprang ud foran et tog med mere end tusind seere som vidner, afslutter instruktør Anna Malzer sin trilogi om Neo-Europa. En fin afrunding af hendes år som kunstnerisk leder på teater Momentum i Odense, hvor hun med vekslende held har omskabt det dokumentariske til teaterfiktion
    Til trods for sit smukke ydre er der intet glamourøst over Amira Jasmina Jensens portrættering af den franske Océane.
  4. Anmeldelse
    29. september 2020

    ’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

    Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
    Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.
  5. Anmeldelse
    25. september 2021

    Tine Høegs dramatisering af ’Tour de chambre’ fungerer. Og den fungerer virkelig godt

    Forfatter Tine Høeg står selv bag dramatiseringen af sin roman ’Tour de chambre’, som i Sigrid Strøm Reibos iscenesættelse i Skuespilhuset er en energisk, helstøbt forestilling, der som en naturkraft trækker publikum ind i sit univers
    Anna Bruus Christensen som Asta og Mathias Skov Rahbæk som August i ’Tour de Chambre’.
  6. Baggrund
    27. marts 2020

    Fredericia Teater løftede dansk musical til internationalt topniveau, men glemte økonomien undervejs

    En ambitiøs teaterchef forvandlede på få år et undseeligt egnsteater til et epicenter for musicals. Desværre med et større forbrug, end billetindtægterne kunne dække. Med Fredericia Teaters konkurs mister Danmark et musicalteater i verdensklasse
    Fredericia Teaters produktioner har været stjerner på musicalhimlen, og lukningen er et stort tab for dansk scenekunst, skriver teateranmelder Trine Wøldiche.
  7. Anmeldelse
    29. januar 2020

    Tine Høegs forbudte kærlighed i toget hænger smukt sammen som teater

    Tine Høegs korte digtroman ’Nye rejsende’ har fået repremiere på Det Kongelige Teater og er som skabt til den sceniske fremstilling. Enkel. Fragmentarisk. Velfungerende
    Sicilia Gadborg Høegh leverer som gymansielærer og hemmelig elsker en overbevisende præstation i den forholdsvis komplicerede monolog, der bygger på Tine Høegs ’Nye rejsende’.
  8. Anmeldelse
    10. juni 2021

    En ekstremt personlig monolog om alkoholismens uskønne følger

    ’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder
    ’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder