Trine Wøldiche

Teateranmelder
Seneste artikler af
Trine Wøldiche

Sider

Mest læste
  1. »Don’t dream it – be it« er mantraet i ‘The Rocky Horror Show’. Og det er vi. Skuespillerne, musikerne og publikum. Alle lever sig fuldt og helt ind i det festlige univers. Resultatet er en helstøbt, nærmest magisk aften, der føles mere som en gigantisk fest i gode venners lag end som en teaterforestilling i traditionel forstand
  2. Vi har over 150 teatre i Danmark, og der spillede endnu flere forestillinger på dem i året, der gik. Hvad var det bedste? Hvad er godt teater overhovedet? Er det forestillingerne, der rører os eller overrasker os, udfordrer os eller gør os klogere? Informations teateranmeldere har udvalgt ti små og store teaterstykker fra 2018, som de ikke glemmer foreløbig – for deres helt forskellige kvaliteter
  3. Der var potentiale for en interessant dobbeltkontrakt, metalag og politisk kant i skuespiller og folketingskandidat for Alternativet Christian Gade Bjerrums soloperformance ’Folketingskandidaten’ på Teater Katapult i Aarhus. Men i stedet bliver det gennemgående pubertært og uprofessionelt med manglende fokus og det discountklingende slogan »Hvem kan? Folket kan!«
  4. En godt seks timer lang teaterforestilling kræver lidt af en kraftpræstation af sine skuespillere. Men de 12 medvirkende i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’ på Odense Teater klarer opgaven til fulde
  5. Alle former for scenekunst er repræsenteret i festivalen CPH Stage, der finder sted den sidste uge i maj og trækker forestillinger fra hele landet og fra udlandet til hovedstaden. Informations scenekunstanmeldere har studeret vældet af højdepunkter fra sæsonen, premierer og internationale gæstespil, der er mulighed for at opleve på festivalen fra den 23. maj til den 1. juni, og anbefaler her syv stykker teater, performance og dans, der både vidner om, hvor vidt scenekunsten spænder, og hvad der rører sig i den
  6. Årets udstillingsvindue for dansk børne- og ungdomsteater, ’Aprilfestival – teater for små & store’, var et overflødighedshorn af veldrejet teater om alle slags følelser og tidens mest aktuelle emner som klima og seksualitet. Der var også plads til det teater, der mest blot vil forfine den gode historie. Den politiske opbakning til branchen og dens udviklingsmuligheder har haltet, men oplevelserne i Hjørring af landets nuværende teaterudbud viser, at dansk teater stadig tager kultur til børn og unge særdeles seriøst
  7. Den aarhusianske scenekunstfestival ILT19 bød publikum ind til alverdens oplevelser. Fra larmende gadegøgl og små installationer til berømte trupper som nycirkusartisterne i Cirque Éloize og konstant eksperimenterende Forced Entertainment. Men det var alligevel et par af de allermindste forestillinger, der gjorde størst indtryk
  8. Anderledes og meget intim forestilling på Aarhus Teater sætter fokus på generation millenium. Aarhus Teaters vilje til at eksperimentere og gå nye veje betaler sig