Trine Wøldiche

Teateranmelder
Seneste artikler af
Trine Wøldiche

Sider

Mest læste
  1. Vi har over 150 teatre i Danmark, og der spillede endnu flere forestillinger på dem i året, der gik. Hvad var det bedste? Hvad er godt teater overhovedet? Er det forestillingerne, der rører os eller overrasker os, udfordrer os eller gør os klogere? Informations teateranmeldere har udvalgt ti små og store teaterstykker fra 2018, som de ikke glemmer foreløbig – for deres helt forskellige kvaliteter
  2. Syv unavngivne unge dramatikere har været lukket inde i en pornobiograf i en uge og forfattet Teater Momentums forestilling ’Porno’. I stedet for at sætte skub i en aktuel samfundsdebat, fremstår teaterstykket desværre som et erotisk julefrokostshow uden pointer
  3. Med forestillingen ’16:29’, der henviser til det klokkeslæt, hvor den 18-årige Océana sprang ud foran et tog med mere end tusind seere som vidner, afslutter instruktør Anna Malzer sin trilogi om Neo-Europa. En fin afrunding af hendes år som kunstnerisk leder på teater Momentum i Odense, hvor hun med vekslende held har omskabt det dokumentariske til teaterfiktion
  4. Aalborg Teaters version af Broadway-succesen ’Blodbadets Gud’ viser moderne forældres bedste og værste sider på én gang. Med op- og nedture, masser af latterudbrud og en krummet tå hist og her. For det er genkendelsen, der forstærker oplevelsen, når vi ser de fire skuespillere levere så overbevisende forvandlinger på scenen foran os
  5. Nogle ’teaterforestillinger’ skal opleves med andre sanser end synet. De skal mærkes. Sådan en performance er nyeste skud på stammen af Aarhus Teaters Studio-eksperimenter. ’Untz – Untz – Untz’ tager publikum med på en historisk og sansemættet rejse ind i technomusikken
  6. At 2019 er valgår, mærkes også i teatersalene. På Odense Teater har dramatiker Thomas Markmann erklæret død over eliten med sin nye forestilling om det danske, politiske landskab. Men den fiktive, livetransmitterede valgdebat mellem to statsministerkandidater mangler fokus
  7. Højenergiske musicalscener, skuespilpræstationer, der kan mærkes helt ind i maven, nykomponeret elektronisk musik, en scenografi fuld af velfungerende detaljer og en tragedie, som bevæger sig direkte mod afgrunden. Anne Zacho Søgaards iscenesættelse af ’Dancer in the Dark’ på Aarhus Teater har det hele. Og mod alle odds går det hele op i en højere enhed
  8. »Hvor er de sjældne få, som vor gave forstå,« spørger Sicilia Gadborg Høeghs fortæller i ’Aladdin’ på Det Kongelige Teater. Citatet stammer fra Oehlenschlægers digt om guldhornene, men ordene kunne lige så vel være blevet sagt i dag af instruktør Christian Lollike. For hele ’Aladdin’-forestillingen er et ekko af den heftige debat om racisme og politisk korrekthed, som fulgte i kølvandet på Teater Sort/Hvids omdiskuterede ’White Nigger/Black Madonna’ i foråret