Trine Wøldiche

Teateranmelder
Seneste artikler af
Trine Wøldiche

Sider

Mest læste
  1. Årets friluftsforestilling hos Teatret Slotsgården i Odense er George Feydeaus farce ’Damen fra Natcaféen’, der ikke har megen tyngde i sin fortælling, men til gengæld sætter gang i lattermusklerne, så det kan mærkes længe efter
  2. Vi har over 150 teatre i Danmark, og der spillede endnu flere forestillinger på dem i året, der gik. Hvad var det bedste? Hvad er godt teater overhovedet? Er det forestillingerne, der rører os eller overrasker os, udfordrer os eller gør os klogere? Informations teateranmeldere har udvalgt ti små og store teaterstykker fra 2018, som de ikke glemmer foreløbig – for deres helt forskellige kvaliteter
  3. And the award goes to ... Alle de nominerede til Turner-prisen, der har overtalt komiteen til at lade dem dele sejren. Imens har Venstres Kristian Jensen fundet sammen med Swan Lee-sangerinde Pernille Rosendahl, og et nyt kunsttyveri har ramt Tyskland
  4. Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
  5. »Don’t dream it – be it« er mantraet i ‘The Rocky Horror Show’. Og det er vi. Skuespillerne, musikerne og publikum. Alle lever sig fuldt og helt ind i det festlige univers. Resultatet er en helstøbt, nærmest magisk aften, der føles mere som en gigantisk fest i gode venners lag end som en teaterforestilling i traditionel forstand
  6. Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
  7. Heinrich Christensens farvestrålende, skæve og ikke mindst velklingende iscenesættelse af David Bowie og Enda Walshs musical ’Lazarus’ er en stærk åbning af Aarhus Festuge 2019 – og en understregning af Aarhus Teaters evne til at sammensætte et kunstnerisk hold i særklasse
  8. Der bliver snøftet en del på publikumsrækkerne under premieren på ’Troen & Ingen’ på Svalegangen i Aarhus. Søren Huss’ smukke melodier og stærke sangtekster fra albummet af samme navn fortolkes så fint af dygtige musikere og skuespillere, at de mellemliggende scener næsten er overflødige