Læsetid: 4 min.

Få medejerskab til TV 2's nye 'nyhedsunivers'

For fem millioner kroner er der ingen ende på, hvad virksomheder kan opnå på TV2 NEWS
22. december 2006

Det suser derudad i den danske mediebranche, og det er på mange måder forfriskende at få rusket op i den indspiste selvforståelse, der har præget dansk journalistik, så længe jeg kan huske, og det vil sige i historisk tid.

Men ind i mellem må man nu alligevel gnide øjnene en ekstra gang, som f. eks. når journalisternes fagblad Journalisten kan fortælle om den opfindsomme TV 2 direktør, Per Mikael Jensens, nyeste smarte påfund. I et fint salgsmateriale tilbyder TV2-NEWS ervhervskunder eksklusive partnerskaber, som bl.a. medfører, at kunden for fem mio. kr. får eneret for sin branche til at reklamere på kanalen. Men det er kun begyndelsen. Ifølge salgsmaterialet tilbyder TV2 NEWS: Specifikke skræddersyede kommunikationsløsninger i et helt nyt nyhedsunivers, der dækker TV, internet, mobiltelefon og podcast. Aktiv part i et banebrydende, first mover projekt af høj kvalitet og troværdighed. Distancering i forhold til konkurrenterne, medejerskab af et nyhedsunivers. En unik kommunikationsplatform med branding mulighed overfor kunder og samarbejdspartnere, såvel som medarbejdere. Del af stærkt nyhedsbrand - seriøs og troværdig og løbende fælles produktudvikling.

Hvordan en public service-kanal kan have løbende fælles produktudvikling med sine annoncører, eller partnere, kan man godt sidde i sofaen og undre sig over, men det er naturligvis, fordi man er en bonderøv, som ikke er fulgt med tiden.

Partnerne har - stadig ifølge salgsmaterialet - mulighed for at være synlige på TV2 NEWS' pressemateriale og ved pressemøder, og desuden indgår de i noget, som hedder 'TV2 NEWS Executive Partnerforum', som f. eks. holder kvartalsvise møder omhandlende produktudvikling, muligheder for samarbejde partnerne imellem og analysesamarbejde med henblik på dokumentation at partnersamarbejdet. Det lyder som nogle meget spændende møder, hvor man sikkert kan få mulighed for at træffe Per Mikael Jensen himself. Måske kan man oven i købet få lejlighed til at høre, hvorfor han mener, at han kan slippe af sted med det her. Så er man heldig, for han har ellers ingen kommentarer.

Sjovt nok har flere folketingsmedlemmer undret sig over kontruktionen, og social- demokraternes medieordfører, Mogens Jensen, har spurgt kulturministeren, om den er lovlig. Det mener Brian Mikkelsen, den er. I svaret hedder det ifølge Journalisten: "Kulturministeriets har herved lagt vægt på, at der ikke synes at være tale om nyheds- og aktualitetsprogrammer, men derimod om aftaler som angår det overordnede forretningsmæssige grundlag for TV2 NEWS".

Nu er der sådan set ikke andet end nyheds- og aktualitetsprogrammer på kanalen. Men det er åbenbart forbudt at sponsorere et enkelt nyhedsprogram, men i orden at sponsorere en hel kanal. Det kan være temmeligt mærkeligt at forstå for en uindviet. Men det bliver bedre endnu. Partnerne kan også få "radioeksponering" - man må gå ud fra, at det betyder 'reklamer', på den endnu ikke søsatte TV2-radiokanal - med en ekstraordinær partnerrabat på 30 procent.

Værterne går med gæsterne i kanen

Desuden kan de under overskriften "Networking/Hospitality" benytte værter og studiefaciliteter "til interne såvel som eksterne arrangementer - dvs pleje af medarbejdere, samarbejdspartnere, VIP-kunder m.v." Det er dog med forbehold om yderligere dialog om det konkrete arrangement. Og det er nok meget godt, for ifølge Journalisten er hele aftalen kommet meget bag på nyhedsværterne, som ikke var informeret om, at de ikke alene skulle danse med gæsterne, men også gå hjem med dem bagefter - hvis man må være så fri at bruge en eufemisme. Det brød de sig overhovedet ikke om, og det kan jeg sådan set godt sætte mig ind i.

Nu er det ikke nogen hemmelighed, at højt profilerede tv-journalister i mange år har haft profitable bijob, som værter og ordstyrere ved kommercielle arrangementer, så man kunne da sagtens fremføre som argument, at det her er en naturlig videreførelse af den geschæft. Men der er stadig (her er ordet virkelig omhyggeligt valgt) fanden til forskel på, hvad en enkelt studievært fører sig frem med i sin fritid over for en tilfældig organisation eller virksomhed, og så en public-service- virksomheds kommecielle fem mio. kroners partnere, som har "medejerskaber til et nyhedsunivers" og fælles branding. Hvis man ikke kan se det, skal man være kulturminister.

Foreløbig er to virksomheder stået på aftalen. Den ene er den tyske elektronik gigant Siemens, der er rodet ud i en stor korruptionssag, og nok kan trænge til lidt positiv branding, den anden er FIH-Erhvervsbank.

Ledelsen for TV2 NEWS forsikrer, at man naturligvis vil behandle sine partnere lige så journalistisk kritisk som alle andre: "Der er vandtætte skotter". Javel ja. Jeg er ikke i tivl om, at det er udgangpunktet for kanalen. Men mon ikke de kommecielle partnere ser lidt anderledes på det. De har jo bl.a. fået tilbudt muligheden for at benytte TV 2 NEWS i egen markedsføring. Ganske vist inden for nærmere definerede rammer. De tror nok, at de er det, TV 2 NEWS lover dem: nemlig partnere.

Det her er naturligvis ikke noget, Per Mikael Jensen har suget af sit eget tavse bryst. Jeg vil tro, at han har hentet inspiration hos f.eks. CNN. Men CNN er heller ikke en public service-kanal. Det er måske på sin plads at slutte med et citat fra CBS' navnkundige producer Fred Friendly, da han gik og smækkede med døren:

"TV tjener så mange penge på at gøre sit værste, at man ikke har råd til at gøre sit bedste".

Det var i 1966.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu