Læsetid: 4 min.

Globaliseringens helt

Harry Potter har været den ultimative succes med et forventet samlet salg på over 400 millioner eksemplarer. Men er det bare, fordi J.K. Rowlings er god?
Udland
24. juli 2007

Modtagelsen af den sidste og ultimative Harry Potter-bog, Harry Potter and the Deathly Hallows har helt levet op til forventningerne. Verden over har teenagere i alle aldre, iført sig kostumer fra Rowlings persongalleri, tilbragt natten foran boghandleren eller er rejst over sø og land for at erhverve sig et eksemplar på selve natten mellem den 21. 0g 22. juli. foran Waterstones Piccadilly var det hollandske Stefanie van Gompel, 16 år og fra Eindhoven, der havde erobret den forreste plads i køen. Sammen med 19 andre hollændere og belgiere havde hun installeret sig allerede onsdag aften, beretter Dagens Nyheter.

Andre valgte King's Cross i London, stationen der er blevet verdenskendt for at skjule perron 9 3/4 et sted i sit indre, men overalt var boghandlerekspedienter på overarbejde klædt ud som troldmænd og magikere.

The Independent rapporterer, at også de britiske folkebiblioteker holdt åbent hele natten til lørdag. De lokkede med oplæsninger, dramatiseringer af udvalgte passager fra bøgerne, endda fester og ikke mindst: Fra 30 til 40 eksemplarer af den eftertragtede tryksag i udlånet. Kun et eksemplar pr. familie.

I England er over 65.000 af børneudgaven forudbestilt og de voksne følger efter med 20.000 forudbestilte eksemplarer. Til sammenligning var den første Harry Potter-bogs førsteoplag på 500 stk. oplyser avisen. I USA løber forudsbestillingerne op i 12 millioner eksemplarer.

Uforudsigelig

Også de danske anmeldere jubler.

"I bedste eventyrstil giver Rowling os forløsningen og en afslutning, der - når man først har læst den og opdaget, hvordan alle sporene, der er blevet lagt ud i de forudgående bøger, egentlig hænger sammen - virker noget nær uundgåelig, så oplagt, at man undrer sig over, at man ikke så det selv," mener Politiken.

"Dagens udgivelse er det mest helstøbte, inspirerede og, hvad angår de mest storslåede og tragiske scener, også bevægende bind i hvert fald siden nummer fire, Harry Potter og Flammernes Pokal, mener Jyllands-Posten.

Og Informations egen Christian Monggaard kaldte Potter-sagaen "en begavet, storslået og dybt moralsk og eksistentiel dannelsesfortælling om dengen, der blev mand og undervejs fandt sig selv og reddede verden."

Også Berlingske Tidende er inde på dannelsesaspektet:

"Rowling er helt uforudsigeligt grænseløs i sin skildring. Man kan ikke regne hende ud. Det er forklaringen på, hvorfor det lige blev Harry Potter, der hittede og skabte et paradigmeskift inden for feltet børn og læsning.

"Hvilke andre bøger får børn i syv års-alderen til at knække læsekoden, og otteårige til at læse engelsk, fordi de ikke har tålmodighed til at vente på den danske oversættelse," spørges Berlingeren.

Forudsigelig succes

Men er det nu hele forklaringen?

Harry Potter er ganske vist den største udgivelsessucces i historien, hævder The Observer. Men er Rowlings virkelig så god? Det kætterske spørgsmål stilles af Observers columnist og forhenværende chefredaktør Will Hutton. Og sådan et spørgsmål stiller man jo ikke, hvis svaret er ja, for hvad skulle han så fylde resten af sin klumme med? Næh, the strict answer is, obviously no.

For ham er historierne ikke uforudsigelige, tværtimod. Det er storslåede historier, men det er historier, der med enorm fortællemæssig dygtighed samler, hvad der er bedst hos C.S. Lewis, Tolkien og Jill Murphy's Worst Witch-bøger samt nogle græske myter i selskab med gammeldags sort magi, lyder skudsmålet.

Alligevel kan dette ikke forklare en succes, der hidtil har resulteret i 325 millioner solgte eksemplarer, et antal der med den seneste og sidste Potter-bog forventes at runde de 400 millioner. Der må være noget mere på færde, mener Hutton og sætter sig til at analysere mekanismerne bag succesen.

Ukendthedsbarrieren

Rowling gentager Da Vinci-mysterie-effekten, men hun er langt smartere, fastslår han. Inden for den kreative industri avler succes altid mere succes, konstaterer Hutton, og i globaliseringens tidsalder kan denne succes blive endog meget stor.

Men der går en fase forud, hvor uvidenhed om den kommende stjerne og usikkerhed er vilkåret, og det er ikke succesbefordrende. Hutton refererer en undersøgelse ifølge hvilken omkring 50 procent af de testede personer ikke kunne beslutte sig til, om en popmelodi, de ikke tidligere havde hørt, var god eller dårlig.

"Det er ikke kvaliteten, der dikterer succesen. Det der tæller en de sociale rygter, sat i gang af gode anmeldelser og især mund-til-mund-metoden," mener han at kunne fastslå.

Derfor er det heller ikke overraskende, at Rowling måtte gå forgæves til forlagene otte gange, før hendes første bog blev antaget. Hendes læsere reagerede ligesom de ovenfor nævnte testpersoner, mener Will Hutton, og først da de 500 eksemplarer af Harry Potter og de vises sten var blevet godt modtaget, kunne Rowling begynde at overvinde ukendthedens barriere. Det udnyttede hun klogt ved at annoncere, at der ville komme flere bøger, hvilket har resulteret i, at hver ny bog er blevet en endnu større begivenhed end den foregående.

Den enlige, kinesiske mor

Nøglen til succes er imidlertid USA. Uden det amerikanske marked ingen global succes, og hvis Rowling havde skrevet på fransk eller tysk, kunne hun også godt glemme alt om at nå de 400 millioner eksemplarer. Eller at have tjent de anslåede 545 millioner pund.

Will Hutton går i rette med forestillingerne om, at Kina eller andre udviklingslande skulle være i stand til at overtage det angelsaksiske førerskab i industrier som forlagsmarkedet. Og det skyldes ikke kun, at de ikke taler engelsk i Kina. Der skal mere end originalitet til at generere store kreative begivenheder, nemlig dels muligheden for at bryde igennem ukendthedens mur, dels massive investeringer, polstring nok til at tage fejl de fleste gange, samt opbakning i en infrastruktur med skrappe copyright og konkurrenceklausuler. En enlig kinesisk mor, der ville prøve at gøre Rowling kunsten efter, ville ikke have en chance, vurderer The Observer's klumnist.

Se, det var jo afsvalende betragtninger oven på en berusende weekend, hvor et globalt anmelderkorps har været enige om, at hende der Rowlings har kunnet noget, som de færreste kan gøre hende efter.

Men deri er de til gengæld enige med Will Hutton.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her