Læsetid: 3 min.

Mig og mine syv biler

Til kamp mod de bruxelle'ske bil-køer og den håbløse parkering. Selskabet Cambio har i fire år tilbudt delebiler. Kunderne sparer penge og undgår parkeringsbøvl, byerne kan på sigt håbe på færre biler - og i år har selskabet for første gang i sine fire leveår tjent penge på ordningen
Parkeringshelvede. Bruxelles er bilkøernes og parkeringshelvedets by og delebilkonceptet Cambio er derfor ikke overraskende blevet en succes. Man kan nemlig altid finde en p-plads til sin delebil.

Parkeringshelvede. Bruxelles er bilkøernes og parkeringshelvedets by og delebilkonceptet Cambio er derfor ikke overraskende blevet en succes. Man kan nemlig altid finde en p-plads til sin delebil.

Le Republicain Lorrain

Udland
21. august 2007

BRUXELLES - Jeg har syv biler. De fleste af dem er små-biler akkurat for store til at parkere på tværs. Nogle er i rød, andre i sølv-metallic, og så er der en lille kassebil til transport af større indkøb og mindre møbler. Bilerne holder ikke mere end fem minutters gang herfra, fire holder nede ved søen, og tre oppe på den lille plads. Så har jeg selvfølgelig også alle de andre, familiebiler, kassevogne og sådan, men de er mere end fem minutters gang væk. I alt har jeg adgang til 65 biler fordelt over hele Bruxelles i størrelsen fra 'rullende indkøbstaske' til varevogn. Dem deler jeg godt nok med 2.200 andre Bruxelles-boere, men hidtil har jeg ikke haft problemer med at reservere en bil, når jeg har haft behov for det, også med kort varsel.

Det gode ved mine biler er, at jeg ikke behøver at spekulere over parkeringspladser i en by, hvor det med parkeringspladserne er en evig kamp. Jeg behøver ikke tænke på reparationer (jeg har vist opfyldt min livskvote af den slags), jeg behøver ikke spekulere over banklån, køb og forsikring, ikke stå i kø i motorkontoret.

Når jeg skal bruge en bil lige her og nu, sender jeg en sms for at reservere, eller jeg ringer til delebils-centralen. Når jeg har tid, går jeg på nettet og reserverer. Nøglen ligger i bilen, låst fast af en elektromagnet, der først åbner, når jeg angiver min kode. Centrallåsen åbner jeg ved at holde mit medlemskort foran computeren i vinduet.

Én gang har jeg haft bøvl med bilen. Den ville ikke åbne centrallåsen - og det netop på en dag, hvor jeg havde besøg, og vi skulle køre en tur i det grønne. Men - nogen havde glemt at slukke lyset.

"Den har stået med lys på siden i aftes," forklarede den medfølende ejer fra cafeen lige over for bilernes holdeplads.

Et enkelt opkald til centralen, og vi blev omdirigeret til en anden holdeplads. Det kostede ti minutter i bussen, så var vi afsted alligevel.

Hele fornøjelsen koster 24 kroner om måneden for mit medlemskab i delebil-selskabet Cambio. Jeg har desuden valgt en forsikring, så jeg ikke har selvrisiko ved skader, det koster yderligere 24,80 kroner om måneden. Kilometrene koster 2,46 kroner inklusive benzin, dog bliver prisen noget lavere ved ture over 100 kilometer eller til udlandet - for benzinkortet, der sidder i bilen, fungerer kun i Belgien. Det passer med konceptet, at det skal være by-biler.

Noget for de fleste

Cambio er udviklet for by-boere, selskabet samarbejder med de offentlige transportselskaber og med kommunerne, så bilerne holder i nærheden af stoppesteder. Kommuner i hele Belgien stiller parkeringspladser til Cambios over 100 biler gratis til rådighed, indretter dem med klaplås og vedligeholder dem, kun i byen Liège bliver der krævet et mindre gebyr, fortæller David Doumont, direktør i Cambio og foreningen Taxistop.

Taxistop er en forening, der organiserer kørelejlighed både i det daglige til skole og arbejde og ved særlige anledninger som store koncerter eller udlandsrejser.

At organisere delebiler var en logisk del af projektet. Selskabet Cambio blev stiftet for fire år siden i byen Namur. Efter et år blev Bruxelles - bilkøernes og parkeringshelvedets egen by - indtaget, og i virksomhedens fjerde år gav selskabet overskud for første gang.

"Vore tal viser, at folk, der bor i byen og kører mindre end 12.000 kilometer om året, kan tjene penge ved at afskaffe bilen og bruge Cambio," forklarer Doumont.

"For private betyder det simpelthen en bedre økonomi."

Og Cambio har ingen problemer med at få kommunerne til at hoppe med på ideen - alene i Bruxelles kommer der jævnligt besked om nye holdepladser - alle stillet til rådighed og vedligeholdt af kommunerne.

"Den eneste modstand, vi har mødt, var fra bilister, der mener, at Cambio tager parkeringspladser," siger David Doumont.

For er det ikke asocialt, at delebilerne har reserverede pladser, hvor en lås bliver slået op, når man kører, og parkeringspladsen således er fri, når man kommer tilbage, lød spørgsmålet.

Men det er det ikke - og slet ikke på sigt, mener Doumont. For Taxistops undersøgelse viser, at en delebil kan erstatte seks privatbiler i en by som Bruxelles. Og de seks holder jo så hverken i de endeløse trafikkøer eller på de sparsommelige parkeringspladser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her