Læsetid: 2 min.

Dansk hjælp til bin Laden-bro

Bin Laden-familien og danske ingeniører vil forbinde Asien og Afrika med en hængebro og skabe to helt nye byer
Bin Laden-familien og danske ingeniører vil forbinde Asien og Afrika med en hængebro og skabe to helt nye byer
Udland
4. september 2007

ISTANBUL - Verden bliver lidt mindre og en smutvej rigere, hvis det går som den saudi-arabiske storentreprenør Tarek bin Laden forestiller sig. Hidtil har bilister, der selv ville køre fra Djibouti til Yemen, skullet op gennem Eritrea, Sudan og Egypten, henover Sinai-halvøen og ned gennem Saudi-Arabien for at nå frem. Men om ni år håber Tarek bin Laden at have en bro klar mellem Djibouti på Afrikas Horn og Yemen på spidsen af den arabiske halvø. En strækning på knap 30 kilometer.

I dag er der gold stenørken på begge sider af Det Røde Hav, der adskiller Asien og Afrika, og dermed ikke noget, der ligner trafik til de planlagte seks kørebaner plus fire jernbanespor.

Men det har Tarek bin Laden en løsning på, for projektet rummer ikke bare en bro, men også en tvillingeby med kvarterer på begge sider af vandet. Bro-afdelingen, der i givet fald bliver verdens største, er udviklet af det danske ingeniørfirma COWI, og ligger nu hos det udviklingsfirma i Dubai, der skal regne på om det nu også kan betale sig at investere de 10-20 mia. dollar, det kommer til at koste at realisere projektet.

"Der ligger et ganske godt anlægsbudget. Prisen ligger omkring 20 milliarder dollar (110 milliarder kroner), men den kan blive lidt lavere eller højere afhængigt af, hvor meget de udvikler på begge sider af strædet," siger Cowis direktør for Bro, Tunnel og Vandbygning, Anton Petersen til ugeavisen Ingeniøren.

Væk fra fattigdom

Visionerne for projektet er, at det skal skabe job, afhjælpe fattigdom og lette transporten i regionen. For at nå det mål er der planlagt, at byerne skal rumme nye havne, videnscentre, industri og uddannelsesinstitutioner, og der skal være hoteller, lufthavne og rekreative områder for de mange tusinde mennesker, der skal befolke Lysets by, Madinat al-Noor, som projektet hedder.

Og så er der lige en grund til, at projektet er sat i gang. Entreprenøren er en halvbror til Osama bin Laden, der i sjælden grad belastet familienavnet. Al-Qaeda-lederen er ganske vist kun en ud af anslået 55 børn født af 22 koner, men hans terrorvirksomhed fylder naturligt nok mere i den offentlige bevidsthed end den helt anderledes konstruktive entreprenørvirksomhed.

"En af grundene til, at Tarek er interesseret i bro-projektet er, at han vil rehabilitere bin Laden-navnet," siger en kilde tæt på projektet til The Sunday Times.

Indtil videre har udviklingsselskabet bag Madinat al-Noor opkøbt 2.100 kvadratkilometer land på begge sider af Rødehavet og indhentet accept fra præsidenterne i Yemen og Djibouti.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her