Læsetid: 4 min.

Tyrkiet sammenkæder Roj-TV og PKK

Hidtil hemmelige beviser mod den kurdiske tv-station er kommet frem. Via citater, afhøringsrapporter og internetudskrifter kæder Tyrkiet tv og terror sammen
Chefen for Roj-tv, Manoucher Zuonouzi (tv.), siger, at de tyrkiske myndigheder systematisk har fejlfortolket og forfalsket bevismaterialet mod Roj-tv

Chefen for Roj-tv, Manoucher Zuonouzi (tv.), siger, at de tyrkiske myndigheder systematisk har fejlfortolket og forfalsket bevismaterialet mod Roj-tv

Carsten Lauridsen

12. september 2007

Der er tydelige bånd mellem terrororganisationen PKK og tv-stationen Roj-tv, der sender fra København. Det mener den tyrkiske stat, og nu kan Information for første gang kaste lys over de anklager, Tyrkiet har rejst mod tv-stationen.

Vægtigst i sagen står anklagen om, at der er personsammenfald i ledelserne af PKK og i Roj-tv, idet Abdullah Hicap hævdes at sidde i bestyrelsen for tv-stationen samtidig med, at han er næstformand i PKK. At han skulle være næstformand i PKK dokumenteres i det tyrkiske materiale med et tv-klip netop fra Roj-tv. Det er fra den 8. august 2004, hvor stationen i programmet Rojname interviewer Abdullah Hicap og i titel-teksten benævner ham "medlem af hovedbestyrelsen for Kongra-Gel (et andet navn for PKK, red.)". Bortset fra tv-klippet fremlægges der tilsyneladende ikke andre beviser for Abdullah Hicaps forbindelse til PKK.

Udover personsammenfaldet underbygges sagen af fire andre hovedpunkter, der primært er baseret på kommentarer fra hjemmesider, afhøringsrapporter fra tyrkisk politi og forbindelser til andre kurdiske medier, der er eller har været under lignende anklage fra den tyrkiske stat. Mest udtalt i den forbindelse er båndene til to kurdiske tv-stationer, der tidligere har fået sendeforbud i Storbritannien og Frankrig.

Først blev Med-tv lukket af det britisk tv-nævn, fordi det i fire tilfælde bragte "opildnende udsagn, der opfordrer til vold i Tyrkiet og andre steder", som det hed i den britiske afgørelse. Siden kom Medya-tv aldrig i luften fra Frankrig, fordi det franske tv-nævn fandt, at der sad PKK-terrorister i stationens bestyrelse.

Roj-tv har afvist, at der skulle være forbindelse til de to lukkede stationer, men de tyrkiske myndigheder har i sin bevissamling lagt udskrifter fra den angiveligt PKK-venlige hjemmeside www.tecakonline.com, hvor det hævdes, at Roj-tv er fortsættelsen af kurdernes visuelle medier, der begyndte med Med-tv og Medya-tv.

Ordre fra Öcalan

Et tredje tyrkisk bevis er, at den fængslede PKK-leder, Abdullah Öcalan, skulle have givet sin bror besked om, at "(PKK-manden) Remzi Kartal midlertidigt skal gøres ansvarlig for Roj-tv". Også den information har de tyrkiske myndigheder hentet fra en hjemmeside, der beskrives som "påvirket" af PKK.

Fra afhøringer af anholdte, der hævdes at være PKK-folk, har tyrkisk politi hentet erklæringer, der fremstilles som yderligere bevis for båndet mellem PKK og Roj-tv. En Zeki Kum, der ikke er kendt i offentligheden, skal for eksempel under et forhør den 20. maj 2005 have sagt, at "Riza Altun er ansvarlig for Roj-tv, der sender fra Belgien. Roj-tv er organisationens tv-kanal". Riza Altun er en kendt PKK-leder, der i august til Tyrkiets store raseri og på trods af en Interpol-arrest-ordre forlod Østrig til fordel for Nordirak.

En arrestant i tyrkisk varetægt, Mehmet Salih Urun, der i 2006 blev anholdt med sprængstof på sig, har fortalt politiet, at "jeg ved, at organisationens (PKK's) informationskanaler er Med-tv, Roj-tv, Mezopotamya Radio og Özgur Gündem".

Det femte hovedpunkt i Tyrkiets anklager mod Roj-tv er stationens nyhedsudsendelser, der med mellemrum orienterer om PKK's aktiviteter samt debatprogrammer med PKK-ledere som gæster, der taler om organisationens strategier.

Sagen har i to og et halvt år ligget hos Københavns Politi, der har efterforsket sagen på baggrund af de tyrkiske beviser. Beviserne har været holdt hemmelige, men i forbindelse med retssagen mod de 53 kurdiske borgmestre, der har skrevet brev til Anders Fogh Rasmussen, har det været muligt at få indblik i, hvad det er, den tyrkiske stat har på tv-stationen.

Anklageren, der fører sagen mod borgmestrene, skriver i sin opsummering af materialet, at "alt dette beviser, at Roj-tv er PKK's kanal, og at stationen arbejder mod organisationens mål".

Utilstrækkelige beviser

Deri er advokat M. Sezgin Tanrikulu på ingen måde enig. Han er formand for advokatsamfundet i den sydøsttyrkiske provinshovedstad Diyarbakir og en af hovedforsvarerne i sagen mod borgmestrene. Han kender derfor anklagemyndighedens beviser særdeles godt, og han er ikke imponeret.

"Beviserne er ikke gode. Når man ser på de udtalelser (fra de anholdte, red.), der bruges som bevis, så er det udtalelser, der er afgivet under politiefterforskning, men vi ved ikke, om de pågældende blev frikendt eller ej. Der er heller ikke udtalelser fra PKK-folk, der direkte siger: 'Vi finansierer Roj-tv'," siger advokaten.

"Den almindelige borger i Tyrkiet og regionen har den opfattelse, at Roj-tv og PKK er forbundne. Men sådan et generelt synspunkt er ikke tilstrækkeligt til at rejse en straffesag."

Roj-tv afviser alt

Chefen for Roj-tv, Manoucher Zuonouzi, kalder anklagerne for personsammenfald mellem mellem Roj-tv og PKK for "det rene vrøvl" og understreger, at Roj-tv er en uafhængig kanal.

"De personer - Riza Altun, Remzi Kartal eller Abdullah Hicap - som de tyrkiske myndigheder hævder har eller har haft forbindelse med Roj-tv, kendte jeg knap nok, før de igen og igen blev nævnt som forbindelser til Roj-tv. Det er rigtigt, at Abdullah Hicap har været interviewet i kanalen, men han har aldrig siddet i Roj-tv's bestyrelse, ligesom hverken han eller de andre nogensinde har haft forbindelse til Roj-tv," fastslår Manoucher Zuonouzi.

Han siger, at de tyrkiske myndigheder systematisk har fejlfortolket og forfalsket bevismaterialet mod Roj-tv.

I Københavns Politi er det politiadvokat Jens Rasmussen, der sidder med den danske efterforskning af Roj-tv. Information ville gerne have bekræftet, at anklagerne primært går på angivelige personsammenfald mellem Roj-tv og PKK, men det ønsker Jens Rasmussen ikke at udtale sig om.

"Jeg håber, at efterforskningen ikke kommer til at vare så længe," siger han blot.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nej, hvorfor skulle PKK også være så dumme at sige offentligt at de finansierer kanalen, når de ved, at det ville føre til lukning?
Det bedste bevis for at Roj-TV er PKK's kanal er al den propaganda de lukker ud om Ocalan og PKK. Hvis de var et uafhængigt, kritisk organ, hvorfor så de mange idealiserede billeder og citater af PKK's store (moderiske) leder. PKK er en velorganiseret terrorbande der har lært af tidligere erfaringer, men hvis vesteuropæiske lande, partier som Socialdemokratiet og aviser som Information ikke holdt hånden over PKK, fx ved at kalde dem oprørere i stedet for terrorister, ville det sikkert være lettere at skaffe flere oplysninger. Men hvorfor har Information ikke undersøgt, hvad der var amerikanernes grundlag for at anbefale en lukning? Er Information fortsat så indlullet i guerillaromantik at I ikke kan skelne mellem mordere og maoistiske frihedskæmpere? I en artikel som denne kunne I også have nævnt hvordan Roj-TV er blevet brugt til at annoncere gadeoprør i Diyarbakir som det skete sidste år. Claus Bryld beskyldte M. Selsøe for krigspropaganda for Irak-krigen, nu ser det ud til at samme journalist også dyrker terrorismepropaganda. Der er kurdere i Tyrkiet som har forladt og i dag kæmper mod PKK, men de kommer næppe til orde i Information. De vil vel blive betegnet som kollaboratører med den store arvefjende Tyrkiet.

Kære Lars O. Hansen
Jeg kan godt se ,at du har sat dig godt og grundigt på emnet.Går ud fra at du er gammel Politiker, der har lært af fejlene omkring kolde krig osv.
Vi kan ikke herfra føre eller forsvare,Tyrkiets krige mod sine egne landsmand.Men som EU borger, er vi moralsk forpligtet til at Tyrkiet ikke snyder med det lovede reformer.I hvertfald er der tegn på Tyrkiet misbruger EU Reform procesen og EU terrorlisterne til at forfølge Regerings kritikerne.
Mahmud Osman fra Irakiske Parlament og Mahmut Alinak fra Tyrkiske Parlament støtter en Politisk løsning for Kurdere.Der er noget der siger ,ligesom om Tyrkiske Regeringer ,ikke er så aktive når det gælder Meneskerettigheder.Er åben for forslag til dialog og forsoning mellem Kurdere/Tyrkere,min tel. nr er 31154558.

mehmet kurt

Kære Ayhan

Du skal da ikke komme og skrive herinde at PKK kender til menneskerettighederne? Tyrkiet forsvar sig mod Terror! Ligeså vel som Usa og deres allierede prøver at bekæmpe terror i Pakistan Afghanistan, Irak osv er det en meget naturlig handling at Tyrkiet også gør det. Helt ærlig fanden brød løs pga. 11-9-2001 et af historiens største udrydninger er en realitet i Irak pga. Alqaeda ikke? Det Tyrkiske militør har misten ca. 35000 soldater og måske 20000 civile! der døde ca. 3000 mennesker under 11-9-2001 og verden brød løs, terror er en trussel mod hele verdens befolkningen og den skal bekæmpes med alle mulige midler ligesom USA og deres allierede gør. Enhver menneske som har respekt for sig selv og sine med mennesker se PKK som en terror organisation og en trussel mod hele den Tyrkiske befolkning uanset etnik religion osv. PKK dræber alt og alle med fjernstyrede bomber som lægges i containere, eller biler som er fyldt op med sprængstog som efterlades på meget trafikkerede områder. Er det hvad i synes er en frihedskamp? Jeg har så mange kurdiske venner her i DK som hader PKK, de fortæller mig hvordan PKK truer hans fætre hvis ikke de giver dem penge osv. PKK repræsentanter fra Tyskland som kommer i kæmpe Mercedeser og afpresser deres egne folk! og i snakker og frihed og menneskerettigheder! I har jo for det første ikke respekt for jer selv, når i herinde prøver at retfærdig gøre PKK's terror handlinger igennem ren manipulation og løgn historier, henvis til vestlige kilder så vi alle herinde kan se at i står ind for det du skriver og de andre kurdere herinde som også sviner Tyrkiet til. Jeg kan henvise til kilder fra CNN BBC osv. gå ind på deres hjemmeside og søg i deres arkiver lad os så se om du har dårlig smag i munden over børn der er blevet dræbt..