Læsetid: 3 min.

Benzinselskab dropper biodiesel

Under pres fra miljøfolk erkender svenske OKQ8, at biodiesel fremstillet af palmeolie kan true regnskoven
31. oktober 2007

Mens Greenpeace-aktivister demonstrerer og hænger bannere op udenfor, fortæller miljøchef Camilla Slunge Dowling i telefonen, at lanceringen af Eco20, det 'verdensunikke'og 'mest klimavenlige dieselalternativ på markedet' er udskudt på ubestemt tid.

"Vi lytter til, hvad kunderne og eksperterne og miljøorganisationerne siger. Vi er godt klare over, at palmeolie til dieselfremstilling er en råvare med flere sider," siger miljøchefen til Information.

Tidspunktet er tirsdag over middag. Camilla Slunge Dowling befinder sig i Stockholm, i hovedkontoret for benzinselskabet OKQ8, der siden maj har forberedt svenske bilister på markedsføringen af det unikke grønne motorbrændstof.

"Den er bedre for klimaet. Den er bedre for bilen. Dette er en milepæl, et stort skridt frem mod en diesel helt fri for fossil olie," sagde miljøchefen i maj.

12 pct. reduktion af CO2-udledningen fra en normal dieselbil var den lovede miljøgevinst. Nu er det pludselig uvist, hvad der skal ske.

"Vi har udsat lanceringen og overvejer produktet," fortæller Camilla Slunge Dowling fra Stockholm.

Årsag? Greenpeace og andre har rejst tvivl om produktets bæredygtighed.

De 20 grønne pct. i Eco20 er biodiesel fremstillet af palmeolie fra Malaysia.

"Produktionen af palmeolie leder til massiv afskovning af tropiske skove, og afskovningen er ansvarlig for en femtedel af de globale drivhusgas-udledninger," fortæller Anders Hellberg, Greenpeaces svenske ekspert på området.

Største producent

Allerede inden biobrændstofferne for alvor har lagt beslag på palmeolie, er enorme regnskovsområder i lande som Indonesien og Malaysia blevet ryddet for at give plads til plantager, der leverer olie til fødevarer, kraftværker, kosmetikproduktion m.m. Foruden regnskovsplanter rammer plantagedriften de befolkningsgrupper, der lever i og af skoven samt truede dyrearter.

Behovet for at nedbringe den globale transportsektors CO2-udledninger har nu ført til en veritabel jagt på produktionsområder for biobrændstoffer i form af ethanol eller diesel fremstillet af plantemateriale. En ny analyse fra University of Wisconsin har beregnet et palmeoliebaseret produktionspotentiale på 14 mia. liter biodiesel i Malaysia og 7,5 mia. liter i Indonesien - tilsammen mere end summen af hvad de følgende otte producentlande kan præstere.

I både Malaysia og Indonesien protesterer lokalbefolkninger mod de ekspanderende projekter. I Stockholm aktionerer Greenpeace mod, hvad man frygter kan blive starten på et statssubventioneret biodiesel-eventyr, der i bestræbelsen på at hjælpe klimaet ødelægger det lokale miljø.

"Sverige importerer allerede over 100.000 ton palmeolie årligt fra især Malaysia. Hvis vi erstattede alt svensk diesel med Diesel Eco20, ville importen blive mere end syv gange så stor," siger Anders Hellberg.

Han opfordrer OKQ8 til at opgive det nye produkt.

"Vi er overraskede over, at Greenpeace bliver ved at aktionere. Vi har jo meddelt, at vi overvejer situationen," lyder meldingen tirsdag over middag fra Camilla Slunge Dowling.

Vi har lyttet

Udenfor holder Greenpeace stand. Et stort banner med ordene 'Palmeolie - Utankeligt' hænger ned fra benzinselskabets facade.

Timerne går, og det bliver vintermørkt i Stockholm. Efter fyraften, ved 18-tiden, går en uventet pressemeddelelse afsted fra OKQ8.

"OKQ8 har lyttet til miljøorganisationerne og overvejet forskellige alternativer. Vi har afvejet for- og bagdele ved palmeolien og besluttet at lancere vor miljødiesel baseret på andre vegetabilske olier og animalsk fedt," står der.

"For OKQ8, som driver miljøudviklingen, er det vigtigt at være med og påvirke, hvordan råvarer fremskaffes ved at stille strenge krav. Det lever vor leverandør op til. Der findes imidlertid i dag risiko for, at andre, mindre nøjeregnende producenter udnytter situationen og rydder regnskov for at imødekomme en øget efterspørgsel. Den risiko kan OKQ8 ikke acceptere," fastslår pressemeddelelsen.

Udenfor ruller Greenpeace banneret sammen:

"Med dagens beslutning har OKQ8 vist, at de tager miljøspørgsmålet alvorligt. Nu er det op til politikerne at lukke døren for falske løsninger på klimaproblemet," siger Anders Hellberg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu