Læsetid: 4 min.

Danske firmaer bagud med CO2-mål

Investorer vil fremover tage bestik af internationale virksomheders klimastrategier, når de placerer deres penge. Det står sløjt til med danske virksomheders vilje til at udarbejde og informere om klimastrategier
A.P. Møller-Mærsk, der formentlig er Danmarks største CO2-udleder, har hvert år siden 2003 afvist at besvare CDP-spørgeskemaet.

A.P. Møller-Mærsk, der formentlig er Danmarks største CO2-udleder, har hvert år siden 2003 afvist at besvare CDP-spørgeskemaet.

Thomas Borberg

23. oktober 2007

"Jeg synes, det er pinligt."

Kim Carstensen, generalsekretær i WWF Verdens-naturfonden lægger ikke fingrene imellem. Han er deltager i præsentationen af dette års udgave af rapporten Carbon Disclosure Project (CDP), henlagt til genforsikringsselskabet Swiss Res konferencelokale på Østerbro i København. CDP er en stort anlagt spørgeskema-undersøgelse om 2.400 internationale virksomheders strategi og indsats for at reducere udledningerne af drivhusgassen CO2.

Blandt de 2.400 adspurgte virksomheder er i årets undersøgelse 125 nordiske og blandt dem 24 af de største danske virksomheder. Og deres indsats imponerer ikke. Klimatunge virksomheder som A.P. Møller-Mærsk, F.L. Smidth og NKT Holding har helt afvist at besvare undersøgelsen, mens TDC ligger i bund blandt de deltagende nordiske virksomheder. Også Danisco ligger lavt. Bedst scorer Novozymes som nr. otte på den nordiske rangliste efterfulgt af Novo Nordisk som nr. 12.

"Vi har i Danmark gået med forestillingen om, at danske virksomheder var længst fremme på den internationale scene. Realiteten er, at vi i bedste fald er middelmådige," siger Kim Carstensen.

Det gælder ikke kun industrivirksomheder, men også virksomheder i finanssektoren, som undersøgelsen blandt andet laves for.Grundideen er at give internationale investorer og finansieringsvirksomheder et billede af, hvem i erhvervs-livet der er sandsynlige vindere og tabere i en varmere verden. Industrivirksomheder, der satser offensivt på at dæmpe deres CO2-udledninger og fossile energiforbrug, anses typisk for bedre investeringsobjekter end virksomheder, der trækker på skuldrene og lader stå til.

"Det er ingen tilfældighed, at dette arrangement har måttet afholdes hos Swiss Re, der er en udenlandsk virksomhed. I dag er der ingen danske finansvirksomheder involveret i dette projekt," påpeger Carstensen.

A.P. Møller afviser

Carbon Disclosure Projekt er et London-baseret non-profit sekretariat for 315 internationale investorer med samlede værdier for 41.000 milliarder dollar. Den årlige rundspørge til industri- og andre virksomheder er blevet gennemført siden 2002, men i år for første gang med en selvstændig nordisk undersøgelse.

Undersøgelsen er støttet af det store norske livsforsikringsselskab KLP, det svenske forsikringsselskab Folksam samt den svenske erhvervsstyrelse, Nutek, men savner opbakning fra danske investorer og myndigheder.

Blandt de 125 adspurgte nordiske virksomheder har 67 procent besvaret henvendelsen. Danmark ligger i bund med indkomne besvarelser fra kun 50 procent af de 24 adspurgte danske virksomheder. Til gengæld ligger vi øverst med hensyn til aktiv afvisning: 30 procent af de danske virksomheder har meddelt CDP, at de ikke vil afgive oplysninger om deres CO2-udledninger og -strategi.

A.P. Møller-Mærsk - med sin handelsflåde og sine olie-gas-aktiviteter formentlig Danmarks største CO2-udleder - er blevet anmodet om at deltage hvert år siden 2003, fordi virksomheden indgår i en særlig CDP-rundspørge til de 500 største virksom-heder i verden. Men lige som tidligere år har Mærsk-koncernen afvist at besvare det aktuelle CDP-spørgeskema.

"Vi har endnu ikke konsoliderede emissions-data for hele A.P. Møller-Mærsk Gruppen, og derfor har vi ikke følt, at det var rigtigt at medvirke i Carbon Disclosure Projektet," siger kommunikationsmedarbejder hos Mærsk, Rikke Fabian Jensen, til Information.

Hun tilføjer, at man i flere år har publiceret en intern miljørapport omfattende alle skibe ejet af A.P. Møller-Mærsk.

"Med det fokus, der p.t. er på miljøet i offentligheden, er det naturligt, at vi sidst på året vil dele denne rapport eksternt også," siger Rikke Fabian Jensen.

Koncernens offshore-division, Mærsk Olie og Gas, har offentliggjort en miljørapport for 2006, som ikke angiver noget virksomhedsmål for CO2-reduktion fra DUC's olie- og gasproduktion i Nordsøen, men der-imod fortæller om stigende CO2-udledning pr. produceret enhed som ny trend fra 2006.

"Det må forventes, at den totale CO2-udledning fra DUC's offshoreanlæg vil stige i de kommende år på grund af stigende energi-forbrug ved indvinding fra de eksisterende felter. Mærsk Olie og Gas undersøger løbende initiativer, som kan reducere CO2-udledningen yderligere," hedder det i selskabets miljørapport.

Den nordiske Carbon Disclosure-rapport nævner også en afvisning fra F.L Smidth, der blandt andet opfører CO2-belastende cementfabrikker rundt om på kloden, samt afvisning fra Jyske Bank, NKT Holding og Dampskibsselskabet.

Få med CO2-mål

Blandt de virksomheder, der har besvaret spørgeskemaet, rangerer TDC som nr. 36 ud af 37 deltagende nordiske virksomheder i gruppen af CO2-intensive virksomheder.

Placeringen på listen afspejler både virksomhedens viden om, hvordan klimaforandringer kan påvirke virksomhedens vilkår, samt dens overblik over egen klima-belastning og strategier for at nedbringe udledningerne af CO2.

"Danmark er tydeligvis det land, der står dårligst blandt de nordiske lande. Dansk erhvervsliv imponerer ikke, når det handler om antallet af virksomheder, der har svaret, kvaliteten af svarene samt villigheden til at dele CO2-oplysningerne med offentligheden," siger Kim Carstensen i en kommentar til undersøgelsen.

"Vi har brug for, at virksomhederne sætter sig mål for CO2-reduktion. Først når man har sat sig mål, begynder ideerne at flyde," siger han og henviser til det såkaldte Climate Savers-program, hvor WWF samarbejder med en række internationale virksomheder om realisering af afgivne CO2-løfter.

I den nordiske undersøgelse er det kun 23 pct. af de virksomheder, der har svaret, som internt i virksomheden har vedtaget konkrete og tidsbestemte mål for CO2-reduktion, blandt dem danske Novozymes og Novo Nordisk. Flere er på vej, andre har ikke overvejet sagen endnu.

"I fremtiden vil der blive både vindere og tabere som følge af klimaforandringerne. Det indebærer, at der for de finansielle investorer vil være både betydelige nye muligheder og klare risici, afhængigt af hvem de investerer i. Investorerne har brug for informationer som dem, der fremlægges via CDP, for at afgøre, hvor de skal placere deres penge," påpeger Paul Simpson, ledende medarbejder hos Carbon Disclosure Project.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu