Læsetid: 2 min.

Blandet velkomst til verdens billigste bil

I går lancerede Indiens største koncern en familiebil til 12.500 kr. Miljøfolk frygter en femdobling af CO2-udledningen
Ratan Tata præsenterer det, der kan blive indernes folkevogn: En Tata Nano til bare 2.500 dollar.

Ratan Tata præsenterer det, der kan blive indernes folkevogn: En Tata Nano til bare 2.500 dollar.

Saurabh Das

11. januar 2008

Skal du leje en mellemstor bil hos Avis i Mumbai's lufthavn, koster det 1.250 dollar for en måned. Køber du i stedet en Tata Nano hos bilforhandleren på den anden side af vejen, har du en bil for livet til blot det dobbelte beløb.

Det kan blive valget, efter at Indiens største industrikoncern, Tata Group, i går lancerede bilen Tata Nano, verdens billigste bil med en nypris på kun 2.500 dollar - ca. 12.500 kr. - eksklusive afgifter.

På Delhis årlige bilmesse og til tonerne af sangen fra Stanley Kubricks film Rumrejsen år 2001, fortalte selskabets topchef, at bilen vil revolutionere transporthistorien på samme måde som det første fly eller månelandingen.

"Det er en sikker, billig transportform til al slags vejr. En folkets bil, designet til at leve op til alle sikkerhedsstandarder og forureningslove," sagde 70-årige Ratan Tata, direktør for koncernen, der er bedst kendt for at fylde Asiens veje med lastbiler.

Også Indiens erhvervsminister, Kamal Nath, fandt de store ord frem:

"Dette er et stolt øjeblik for Indien. Det demonstrerer Indiens teknologiske niveau og iværksætterånd."

Andre var mindre begejstrede.

"Jeg får mareridt ved udsigterne til en så billig bil," sagde Rajendra Pachauri, FN's indiske klimaekspert, der i år modtog en delt Nobelpris. Og Delhis anerkendte miljøinstitut, Center for Science and Environment, frygter en yderligere belastning af den trafik, der de seneste år er eksploderet i storbyerne."

I takt med at tætheden øges og køretøjerne sænker farten, vil Co2-udledningen stige med op til fem gange," forudser CSE.

Fra to til fire

Trafikken i de indiske storbyer er i dag præget af motorcykler og knallerter, der bruges til at transportere hele familier. En ny motorcykel koster mindst 900 dollar. Det er den nye middelklasse, som Tata håber på at overbevise om bilens kvaliteter. Den bil, der prismæssigt ligger tættest på Tato Nano, koster i dag det dobbelte. Buddet Daniel Abraham, en af de besøgende på messen, var begejstret:

"Hvis jeg kan få et lån fra min chef, så vil jeg måske købe bilen, så jeg kan rejse. Jeg kan ikke tage min mor med på motorcykel længere, hun er for gammel," sagde han til nyhedsberauet AP.

Og Nano'en bliver næppe den sidste billigbil. En række af de globale bilproducenter har øje for mulighederne i den nye indiske vækstøkonomi. Franske Renault og dets japanske partner, Nissan Motors, har allerede en bil til det asiatiske marked til under 3.000 dollar på tegnebrættet.

Hos Tata frygtede man i går hverken konkurrenterne eller kritikerne. "Dr. Pachauri behøver ikke at have mareridt," sagde Ratan Tata ved afsløringen og forsikrede, at den lille bil, der kører 20 km på literen og er renset for ekstraudstyr som elruder og aircondition, mere end rigeligt lever op til internationale miljøstandarder og samtidig sikrer det indiske folk en folkevognsoplevelse på højde med tyskernes i 1960'erne.

"For os at se er det en milepæl, og vi håber at yde et stort bidrag til landet," sagde Ratan Tata.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er svært at bebrejde dem...
Men Mercedes har f.eks. lavet en billig bil, som ligner lidt, og som går ca. 30 km pr. liter diesel:
http://www.autoport.dk/index.php?id=431,0,0,1,0,0

Derfor tænker jeg umiddelbart, at vesten kunne spare verden for mange megatons CO2, hvis vi sendte et par ingeniører til Indien i nogle måneder, så de kunne hjælpe med motoren og evt. udvikle en EL-version.

Hvem skal sørge for at etablere sådan et virksomhedssamarbejde, når det er nødvendigt for kampen mod global opvarmning...?? - Dronningen..!??

Jeg mener i øvrigt ikke, at løsningen på transportens CO2-problem nødvendigvis er færre biler.
Jeg tror tværtimod, at vi i en overgang bare skal være glade, hvis vi kan få folk til at købe en EL-bil foruden deres almindelige bil.
Derfor er det også så vigtigt, at afgifterne på EL-biler er lave.!
Og ligeså vigtigt er det, at fossilbilen afregnes pr. kørt km, så man belønnes for at lade den stå stille og kun være til pynt.!

Jeg mener også, at hastigheden på motorvejen skal sættes ned til max 70-80 km i højre spor, så EL-Bilerne får en større chance.

Har man under 30 km til arbejde og kører i bil, så mener jeg allerede, at der i dag findes rimelige muligheder med en EL-Bil, og det bliver hele tiden bedre:

http://www.dr.dk:80/P1/Miljoemagasinet/Udsendelser/2007/04/07131444.htm?...

http://www.miljoestyrelsen.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?pg=http://www....

Hvis ikke regeringen gør noget seriøst for EL-Biler, så sover den i timen.!

Men det er altså bare min mening.. ;-)

-

Og her kom så endnu et alternativ:

http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=pDEmI8YxBR8&NR=1

Jeg ved ikke helt endnu, om jeg tør tro på en bil, der kun kører på trykluft.
Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men virkningsgraden skal langt op, hvis de ikke skal bruge uhyrligt meget luft pr. km.

Men så er der også det med de store lufttanke med 300 BAR.
Jeg tror nok lige, at man kan komme afsted med luft i maven, hvis der bliver slået hul på sådan en tank.

Men lad os håbe, at det lykkes. :-)