Læsetid: 3 min.

Forurenende biler skal ud af Berlin

I flere tyske byer skal biler nu have en miljømærkat for at køre i den indre by. Målet er at nedbringe udstødningen af finstøvpartikler. I Danmark er venstrefløjen begejstret for ordningen, mens regeringen afviser
4. januar 2008

1,2 millioner biler er indregistreret i Berlin. Ejerne til de 940.000 af dem har allerede sikret sig en miljømærkat. Efterspørgslen på de røde, gule eller grønne mærkater, der kan købes for fem euro, er især steget de sidste uger af 2007.

Mærkaten fortæller, at den benzindrevne bil er i besiddelse af en katalysator og den dieseldrevne bil af et sodfilter, der mindsker udstødningen af sundheds-skadelige finstøvpartikler. Er den ikke det, kan den godt glemme at bevæge sig rundti området inden for BerlinsS-bane.

Ved 76 af Berlins indfaldsveje er der de seneste uger sat skilte op med røde cirkler og påskriften Umwelt Zone (miljøzone). Har ens bil ingen miljømærkat, må man parkere den her.

Myndighederne regner med, at omkring 85.000 berlinerbiler ikke længere vil kunne køre i indre by, da de hverken er i besiddelse af katalysator eller filter, og det enten ikke vil kunne lade sig gøre eller betale sig at få det installeret.

Januar måned gælder som en slags introduktions-måned, hvor man blot modtager en informationsfolder fra politiet, hvis man bliver taget uden miljømærkat. Fra 1. februar falder der en bøde på 40 euro.

Finstøvpartikler regnes for særdeles sundhedsskadelige. I en rapport fra det tyske miljøministerium kan man læse, at WHO i 2004 anslog koncentrationen af finstøvpartikler i luften til at nedsætte den forventede gennemsnitslevetid i Tyskland med 10,2 måneder. Sætter finstøvpartikler sig på lungerne, kan de medføre hjerte-, kredsløbs- og åndedrætssygdomme og i værste fald lungekræft.

Stor miljøzone

Berlin, der som den eneste delstat har en rød-rød regering (Socialdemokratiet og Venstrepartiet), har nu med den indre by som en 88 kvadratkilometer stor miljøzone lagt sig forrest som forbundsrepublikkens største øko-område.

Kritikken fra oppositionspartiet CDU er ikke udeblevet. Sammen med Berlins virksomhedsforbund kritiserer CDU de nye miljøregler for biler for ikke at have nogen positiv betydning for nedbringelsen af finstøvpartikler, men for til gengæld at belaste erhvervslivet og særligt de mindre virksomheder med unødige udgifter til udskiftning af vognparken.

Berlins miljøminister, Katrin Lompscher (Venstre-partiet), afviste dog forleden i avisen Süddeutsche Zeitung kritikken og henviste til eksperter, der anslår, at de skærpede regler for biler vil mindske finstøvbelastningen med 25 procent.

Heller ikke oppositionspartiet De Grønne er tilfreds med miljøtiltaget. Partiet mener, at det burde være en kamp mod ikke kun biler, men mod alle udstødere af finstøvpartikler som for eksempel også byggepladser og passagerskibsfart.

I Berlin, Hannover og Köln er skærpede miljøregler for biler trådt i kraft ved dette årsskifte. I løbet af 2008 følger byerne Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mann-heim, Reutlingen, Schwäbisch-Gmund, Stuttgart, Tübingen, Augsburg, Neu-Ulm, Pleidesheim, Regensburg, Frankfurt am Main, München og Pforzheim. På nær Berlin er det alle byer, der ligger i de gamle vesttyske forbundsstater.

Man anslår, at 1,7 millioner biler vil falde for de nye miljøregler på forbundsplan, og vælger man også at indføre miljøzoner i de nye forbundsstater i øst, er det tænkeligt, at en meget stor del af den gamle bilpark bliver kørt lige til skrot.

Også turister med udenlandske biler skal erhverve sig en mærkat for at komme med bil ind i Berlin. Så har man del i de 200.000 danske overnatninger i Berlin om året, og har man tænkt sig at tage bilen med, bør man undersøge reglerne.

Passiv dansk regering

Her i landet kan der komme til at gå lidt tid, før vi ser miljøzoner indført i stil med de tyske. Regeringen vil i første omgang kun indføre miljø-zoner for lastbiler og busser.

"Det er for drastisk et skridt at gøre som i Tyskland. For mange er afhængige af deres bil. Og vi vil gerne sikre en høj mobilitet på arbejdsmarkedet," siger de konservatives trafikordfører, Henriette Kjær.

I stedet vil hun hellere vente på, at det for nylig ændrede afgiftssystem på biler slår igennem, så danskerne i højere grad køber miljørigtige biler.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, finder til gengæld det tyske initiativ "meget interessant", og beklager regeringens nølende holdning.

"Det illustrerer jo blot, at vores regering langtfra er offensiv nok, når den kun villade miljøzonerne gælde for lastbiler og busser. Vi skal altså også have biler og knallerter med," siger hun.

Pia Olsen Dyhr mener i det hele taget, at den danske regering burde lade sig inspirere langt mere af de mange tiltag, der i øjeblikket er på miljøområdet i udlandet, og nævner, at man for nylig har indført bompenge i Milano, mens der er kommet krav om, at New Yorks taxier skal være hybridbiler.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu