Forsvarets skandaleramte EH-101-helikoptere kan sagtens leve op til forventningerne. Det hævder producenten Agusta Westland på trods af at en fortrolig rapport fra Forsvarskommandoen fredag fastslog det modsatte.
Her hedder det blandt andet, at helikopterne aldrig vil kunne løse Danmarks fuldstændige behov for søgning, redning og troppetransport, som de er købt til. Af rapporten fremgår det, at helikopterne kun har en flyvetid på 30 procent og ikke vil være i stand til at nå de nødvendige 80 procent. Men den vurdering er Agusta Westland uenig i.
"Vi ville være i stand til at nå det tal inden for et år. 30 procent er et meget lavt tal, og skyldes også, at danskerne mangler mandskab og ikke bestiller reservedele til tiden," siger Geoff Russell, kommunikationsansvarlig i AgustaWestland.
Han understreger, at Danmark har haft større problemer med deres helikoptere end firmaets øvrige kunder.
"Vi tilbød sidste år det danske flyvevåben en kontrakt, hvor vi ville garantere 80 procents rådighed. Men det fejede danskerne af bordet," siger Geoff Russell til Ritzau.
Står selv for vedligehold
I den oprindelige kontrakt står der ikke direkte, at producenten kan gøres ansvarlig, hvis flyvetiden ikke kan holdes på 80 procent. Det skyldes, at Flyvevåbnet selv har valgt at stå for vedligeholdelsen af helikopterne.
Tilbuddet fra AgustaWestland betød, at briterne skulle stå for vedligeholdelsen af helikopterne, og at Danmark kunne forlange kompensation, hvis flyvetiden ikke kunne holdes på 80 procent.
En lignende aftale er indgået med briterne. I den fortrolige rapport fra Forsvarskommandoen hedder det dog, at briterne kun er oppe på en flyvetid på 47 procent, men det tal kan Geoff Russell ikke genkende.
"I den britiske aftale er der ikke en specifik procent, vi skal nå, men tallet er oppe på omkring 70 procent og over 90 procent på missionerne i blandt andet Irak," siger Geoff Russell. Han erkender dog samtidig, at der er mange forskellige måder at opgøre tallene på.
England valgte at lave garantikontrakten, fordi de, ifølge Agusta Westland sparer penge på det. Agusta Westlands tilbud til Danmark står stadig ved magt, siger Geoff Russell. Danmark betalte tre milliarder for helikopterne i 2001.
ritzau
Efter min hukommelse anførte EHI 80 % i en Revised Quotation fra April 2001 i et punkt der havde en overskrift noget i retning af: Availability of EH101 to Commanders
Augusta, var de ikke rodet ind i en korruptionsskandale i Belgien?