Læsetid: 3 min.

Begyndelsen til enden for bioethanol

Tyskland dropper nu det program, der skulle sikre EU's mål om 10 pct. biobrændstof i bilerne i 2020. Over en bred front er skepsis stigende
Udland
5. april 2008

Drømmen om at fylde biobrændstof på EU's millioner af biler synes på vej i vasken.

Tysklands miljøminister, Sigmar Gabriel, meddelte i går, at hans regering har besluttet at droppe det program, der skulle gøre det muligt at leve op til EU-beslutningen om 10 pct. biobrændstof i tanken i 2020.

Samtidig vil flere EU-lande skærpe kommende godkendelseskriterier for biobrændstoffer så meget, at det reelt kan indebære, at de 10 pct. må opfyldes via andre vedvarende energikilder, f.eks. vindmølle-el til hybrid- og el-biler.

Også i det danske folketing blev der i går udtrykt skepsis over for de såkaldte 1. generations biobrændstoffer, der er baseret på landbrugsafgrøder og har vist sig mindre miljøvenlige end antaget og samtidig årsag til stigende fødevarepriser på verdensmarkedet.

Den direkte anledning til den tyske regerings tilbagetog fra det såkaldte E10-program for biobrændstof er oplysninger om, at mere end tre millioner biler på de tyske veje ikke vil kunne bruge benzin tilsat 10 pct. bioethanol.

Ifølge såvel den tyske bilist-organisation ADAC som sammenslutningen af tyske bilimportører VDIK vil bioethanol i koncentrationer på 10 pct. tære på en række komponenter i mange bilmærkers motorer og dermed ødelægge dem.

Ikke mere end 10 pct.

Også herhjemme udtrykker FDM, Oliebranchen og Energistyrelsen ifølge Ingeniøren tvivl om, hvor stor en del af bilparken, der kan klare de 10 pct.

Oplysningerne i Tyskland fik i går miljøminister Sigmar Gabriel til at sadle om og skrotte det tyske E10-program. "Vi vil ikke gøre det," sagde Gabriel. "Vi har alle undervurderet problemerne," tilføjede ministeren med henvisning til den voksende bunke af internationale ekspertrapporter, der stiller spørgsmål ved biobrændstoffer produceret af afgrøder som majs, hvede, soja, sukkerrør, palmeolie m.m.

Konkurrencen om afgrøderne og landbrugsarealerne er i dag med til at drive fødevarepriserne op, og dertil er der rejst tvivl om, hvor meget den grønne benzin egentlig kan dæmpe udledningen af drivhusgasser, og hvordan miljøet i øvrigt påvirkes af produktionen.

Herhjemme har en rapport fra Fødeministeriet for nylig konkluderet, at det giver en bedre energibalance og miljøeffekt at bruge biomassen i kraftvarmeværker og til biogas end til 1. og 2. generations biobrændstof.

EU behandler i øjeblikket Kommissionens forslag til certificeringsordning for biobrændstoffer. Det siger bl.a., at et givent biobrændstof skal medføre 35 pct. CO2-reduktion i forhold til samme mængde benzin eller diesel for at blive godkendt.

Skærpede krav

Det ønsker nogle lande øget til 60 pct., og det kan indebære, at flere af de anvendte afgrøder og bio-produkter må afvises. Det kan i praksis blive mekanismen, der gør, at EU enes om en bredere fortolkning af EU-målet om 10 pct. tilsætning i 2020.

Som klima- og energiminister Connie Hedegaard læser Kommissionens forslag, åbner det allerede nu for, at de 10 pct. kan opfyldes med vedvarende energi i bred forstand, ikke kun med biobrændstof.

Interessen for plug in-hybridbiler, der bruger både el og benzin, og for rene elbiler er stærkt stigende.

Senest har DONG Energy indledt et samarbejde med Project Better Place og Renault om at introducere elbiler og optankningssteder i Danmark fra slutningen af 2010.

En rapport offentliggjort af miljøorganisationen WWF i Bruxelles onsdag konkluderer, at elbiler "er markant mere effektive og kan udlede færre drivhusgasser end mange såkaldt 'alternative brændstoffer', selv hvis elektriciteten hovedsagelig fremstilles af fossile brændsler."

Folketinget diskuterede i går et forslag fra Enhedslisten om et fem-årigt stop for biobrændstoffer. Forslaget blev afvist, men der var bred politisk enighed om, at de EU-foreslåede godkendelseskriterier skal strammes med både skrappere klimakrav og sociale kriterier, der kan beskytte udsatte befolkningsgrupper mod følgevirkninger af biobrændstofproduktion.

"Selv om vores forslag ikke fik tilslutning, er der i dag politisk forståelse for, at 1. generations biobrændsler ikke er det, man skal satse på," siger Enhedslistens Per Clausen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her