Læsetid: 2 min.

FN vil regulere søfartens CO2-udslip

For første gang vil FN's søfartsorganisation, IMO, vedtage bindene mål for reduktion af skibes CO2-udslip. Klimaminister Connie Hedegaard er begejstret, mens SF er mere afventende. Lande som Kina og Indien tager forbehold for aftalen
4. april 2008

Nu er der langt om længe udsigt til, at Mærsk, Torm, Lauritzen og andre rederier bliver tvunget til at reducere deres forurening. Der er nemlig udsigt til en global aftale, som skal mindske den store CO2-udledning fra skibe.

På sit aktuelle møde i London har FN's internationale søfartsorganisation, IMO, nemlig tilsluttet sig en række principper for regulering af skibsfartens CO2-udslip.

Ifølge principperne, som er udarbejdet af Danmark, Marshall Øerne og repræsentanter fra skibssektoren, skal en bindende regulering af søfartens CO2-udslip omfatte alle lande. Samtidig skal skibsfarten ifølge principperne effektivt bidrage til at begrænse det samlede globale CO2-udslip.

Alle IMO's 167 medlemslande med undtagelse af Kina, Indien, Venezuela, Sydafrika og Brasilien har tilsluttet sig principperne.

Ifølge IMO's normale praksis skal der være konsensus bag organisations beslutninger - alle lande skal altså være enige.

Men i går åbnede IMO's generalsekretær for, at organisationen denne gang vedtager principperne med flertal frem for konsensus. Den endelige afgørelse træffes ved mødets afslutning i dag.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu