Læsetid 2 min.

FN vil regulere søfartens CO2-udslip

For første gang vil FN's søfartsorganisation, IMO, vedtage bindene mål for reduktion af skibes CO2-udslip. Klimaminister Connie Hedegaard er begejstret, mens SF er mere afventende. Lande som Kina og Indien tager forbehold for aftalen
4. april 2008

Nu er der langt om længe udsigt til, at Mærsk, Torm, Lauritzen og andre rederier bliver tvunget til at reducere deres forurening. Der er nemlig udsigt til en global aftale, som skal mindske den store CO2-udledning fra skibe.

På sit aktuelle møde i London har FN's internationale søfartsorganisation, IMO, nemlig tilsluttet sig en række principper for regulering af skibsfartens CO2-udslip.

Ifølge principperne, som er udarbejdet af Danmark, Marshall Øerne og repræsentanter fra skibssektoren, skal en bindende regulering af søfartens CO2-udslip omfatte alle lande. Samtidig skal skibsfarten ifølge principperne effektivt bidrage til at begrænse det samlede globale CO2-udslip.

Alle IMO's 167 medlemslande med undtagelse af Kina, Indien, Venezuela, Sydafrika og Brasilien har tilsluttet sig principperne.

Ifølge IMO's normale praksis skal der være konsensus bag organisations beslutninger - alle lande skal altså være enige.

Men i går åbnede IMO's generalsekretær for, at organisationen denne gang vedtager principperne med flertal frem for konsensus. Den endelige afgørelse træffes ved mødets afslutning i dag.

Et godt signal

Klimaminister Connie Hedegaard (K) er godt tilfreds med de nye udmeldinger fra IMO:

"Det er afgørende, at søfarten bliver reguleret globalt. Jeg tror, at man har læst skriften på væggen: Enten finder søfarten selv ud af at regulere sit CO2-udslip - ellers bliver det en del af en international klimaaftale," siger hun.

Connie Hedegaard mener også, at IMO har lagt en linje, som er langt mere offensiv end tidligere.

"Også i de internationale forhandlinger mærker vi i disse dage, at der sker noget på søfartens udledninger," siger hun.

10 pct. af søtrafik er dansk

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, er dog mere forbeholden over for den nye beslutning. Hun betegner dog den nye IMO-beslutning, som et "godt signal".

"Det er et skridt på vejen. Det er sket så lidt inden for reguleringen af søfartens regulering, så man bliver begejstret for næsten ingenting. Men ros til Klimaministeriets forhandlere, der har fået de danske principper på dagsordenen," siger hun.

Når Pia Olsen Dyhr ikke kammer over af begejstring, skyldes det, at store lande stadig tager forbehold over for principperne.

"Vi skal sikre os, at flertalsafgørelser faktisk også kommer til at gælde på området," siger hun.

Hvis det lykkes at reducere CO2-udslippet fra skibene, vil det uden tvivl være en stor gevinst for miljøet.

Ifølge beregninger fra Danmarks Statistik kommer hele 25 procent af det samlede udslip nemlig fra søfarten. Og den internationale skibstrafik udleder i dag dobbelt så meget CO2 som flytrafikken, viser tal fra shipping-brancheorganisationen Intertanko. Danmarks status som stor søfartsnation betyder, at vi tegner os for hele 10 procent af verdens søtransport.

En global aftale om reduktion er vigtig, fordi regulering af søfarten er ikke inkluderet i Kyoto-aftalen. Udledningen fra skibstrafikken indgår heller ikke i de nationale CO2-regnskaber. IMO holder et ekstraordinært møde til sommer, hvor man alene drøfter skibsfartens udledning af CO2.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu