Læsetid: 3 min.

USA tager babyen med på jobbet

Som alternativ til en bekostelig barselsorlov medbringer stadig flere amerikanske mødre deres nyfødte på arbejdspladsen - med arbejdsgiverens fulde velsignelse. Det tiltrækker både nye kvindelige medarbejdere og nye kunder
USA har få børneinstitutioner og kort barsel. Derfor tilbyder erhvervslivet nu, at nybagte mødre tager børnene med på jobbet, da mødrenes arbejdsindsats er uundværlig.

USA har få børneinstitutioner og kort barsel. Derfor tilbyder erhvervslivet nu, at nybagte mødre tager børnene med på jobbet, da mødrenes arbejdsindsats er uundværlig.

Marc Lang

5. april 2008

LOS ANGELES - Barselsorlov er et ret vanskeligt opnåeligt gode i USA, ligesom det er de færreste familier, der har en tilstrækkelig indtægt eller møder tilstrækkelig forståelse hos deres arbejdsgivere til, at de kan tillade sig at lade den ene forælder blive væk fra jobbet i månedsvis.

Af disse grunde er en ny trend ved at brede sig i Amerika: Firmaer, som tillader nybagte mødre at tage deres spædbørn med på arbejde.

Medbring-baby-ordningen er slået an i flere erhverv - og ikke kun i mor-og-barn-relaterede brancher som fremstilling af barnevogne eller udgivelse af livsstilsmagasiner som Mothering. Ifølge en ny lobbygruppe ved navn Parenting in the Workplace Institute (PWI) indgår babyer nu som et element, der skal tages højde for i indretning af arbejdspladserne i adskillige virksomheder, navnlig inden for design og reklame, i advokatkontorer, hos banker og blandt fødevareproducenter.

Som udgangspunkt er reglen, at babyer er velkomne, indtil de i seks måneders-alderen bliver gamle nok til at kravle. Mødrene medbringer i reglen deres børn i barnevogne eller babylifter og ammer dem ved skrivebordet, hvis de har mulighed for at gøre dette tilstrækkelig uforstyrret eller går afsides for at blive fri ofr kollegers og kunders blikke.

Hvis mødrene skal overholde et stramt tidsskema, kan de i nogle tilfælde blive bedt om at 'stemple ud' i de perioder, hvor de tager sig af deres afkom, således at kolleger uden babyer ikke irriteres over at skulle overtage deres opgaver.

Ammer under møder

Da sagsanlæg er en sand svøbe i USA, har virksomheder i mange tilfælde ladet deres advokater udarbejde erklæringer om, at de ikke kan drages til ansvar, hvis babyerne skulle komme til skade på arbejdspladsen.

På reklamebureauet T3 i Austin, der er delstatshovedstaden i Texas, er omkring 50 babyer blevet medbragt i den tid, ordningen har eksisteret.

Bureauet, som betjener storkunder som Microsoft og hotelkæden Mariott, indførte ordningen, efter at fire ledende medarbejdere alle blev gravide inden for måneders mellemrum. "Jeg tænkte: Hvad nu, hvis de ikke kommer tilbage?," udtaler firmaets stifter, Gay Gaddis til avisen USA Today.

"Nu er babyerne med overalt og får endda mad midt under møderne. Og faktisk har det skabt et bedre arbejdsklima," understreger Gaddis.

Ifølge PWI, som blev oprettet af en alenemor til to i Massachusetts er muligheden for at tage sit spædbarn med på arbejdet "et billigt og bæredygtigt instrument til at sikre, at medarbejdere kommer hurtigere tilbage til deres job og tillige godt for korpsånd, produktivitet og teamwork."

En sådan ordning gør det endvidere lettere at tiltrække nye arbejdskraft og nye kunder.

Dog ikke så udbredt

Det lyder jo næsten for besnærende for de mange arbejdsgivere, som hidtil helst har været fri for de afbræk og bøvl, som kvindelige ansattes fødsler påfører dem.

Revisionsfirmaet Ernst & Young har da også foretrukket en alternativ ordning, hvor virksomheden giver tilskud til privat dagpleje for hurtigere at få nye mødre tilbage i jobbet.

Carla Moquin fra PWI hævder imidlertid, at dagpleje svækker det nære bånd mellem mor og baby. En baby, som altid er i nærheden af sin mor, er en baby, som græder mindre, lider mindre af kolik og har bedre chancer for at udvikle sig til et harmonisk barn.

Værdifuld opbakning har hun fået fra Kathleen Sebelius, Kansas' guvernør, som selv medbragte sine små børn, da hun i 1980'erne var leder af statens advokatråd og nu har indført ordningen i 21 statslige agenturer.

North Dakota, som i lighed med Kansas har kritisk lave fødselsrater, er lige så frisindet i forhold til at medbringe babyer på arbejdspladser i den offentlige sektor. Der er dog lang vej endnu, før trenden vinder almen accept på de amerikanske arbejdspladser.

"Jeg går ikke på arbejde hver dag for at høre på øredøvende babyskrigen eller for at blive udsat for lugten af fyldte babybleer," skriver en vred læser i Times.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu