Læsetid: 2 min.

Biobrændsel skaber splid i Rom

Fronterne var trukket op da USA, Brasilien og en række andre lande diskuterede biobrændsel på det hasteindkaldte fødevaretopmøde i Rom
-Det støder mig, at der peges fingre af den rene energi fra biobrændsel, fingre indsmurt i olie og kul,- sagde Brasiliens præsident, Luiz Inacio Lula da Silva, på fødevaretopmødet i Rom.

-Det støder mig, at der peges fingre af den rene energi fra biobrændsel, fingre indsmurt i olie og kul,- sagde Brasiliens præsident, Luiz Inacio Lula da Silva, på fødevaretopmødet i Rom.

Chris Warde-Jones

5. juni 2008

Fronterne blev i går trukket op på det hasteindkaldte fødevaretopmøde, hvor repræsentanter fra omkring 40 lande er samlet i Rom for at diskutere løsninger på den globale fødevarekrise.

Uoverensstemmelserne kom frem i lyset, da spørgsmålet om den miljøvenlige biobrændsels påvirkning på madpriser blev vendt.

Hovedparten af de fremmødte ledere og organisationschefer giver højere energiomkostninger, større efterspørgsel på kød og mejeriprodukter i flere hastigt voksende udviklingslande samt handelsbarrierer skylden. Men flere mistænker biobrændsel, hvor mad og foder omdannes til brændstof, for også at medvirke til de stigende priser.

Hvor meget hver faktor spiller ind, var til heftig debat. Om introduktionen af biobrændsel skal øges eller bremses kommer i høj grad til at påvirke den løsning på fødevarekrisen, som landene forsøger at finde.

Lula: 'Skræmmende'

"Det er skræmmende at se forsøg på at skabe en sammenhæng mellem biobrændsel og stigende fødevarepriser," sagde Brasiliens præsident, Luiz Inacio Lula da Silva, hvis hjemlands produktion af sukkerrør i høj grad omdannes til etanol.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Prof. Tad W. Patzek fra Berkeley har beregnet hvor langt en bil kan køre på energi-afkastet af en kvadratmeter af vores planet brugt på forskellig vis.
Bruger man overfladen til via solfangere at lave el, putte denne el i et batteri, som igen driver en bil - vil bilen køre ca. 100 gange så længere end en bil med forbrændingsmotor kan køre på bio-brændstof fra det samme areal.

Det er et stykke tid siden, jeg læste rapporten, men den var vist bestilt af EU - og den ligger på hans hjemmeside.

.. jeg skal ikke kede med konklusioner :)

Hvis vi nu bare kunne opsamle alt energien fra solen direkte uden at lade de grønne planter gøre det, så skulle der ikke så meget til.

Solindstrålingen i Danmark er på ca. 1.000 Kwh pr. kvadratmeter pr. år. Så hvis jeg havde et solpanel på 5-6 kvadratmeter (på mit tag?) så ville jeg kunne opsamle mit årlige elforbrug.

Så, er der lige det med, at jeg nok skal have et energilager, så jeg hele tiden har strøm, om natten og om vinteren, men det er en petitesse, som nogle kloge forskere hurtigt må kunne løse.......

Uddrag fra: Ingeniøen 28/8, 2008 (http://ing.dk/artikel/88494):

"Biobrændstof udvundet af alger er ifølge det hollandske firma Algealink ikke længere en fjern drøm for forskere, som vil sikre vores biler miljøvenligt brændstof, der ikke tager maden ud af munden på fattige i den tredje verden.

Det hollandske firma producerer fikse og færdige algebassiner, så alle kan komme i gang med at opformere alger i tonsvis, lige til at presse energirig bioolie ud af.

Bassinerne kan leveres i en række standardstørrelser. Det mindste er et pilotanlæg, som er egnet til at eksperimentere med, hvilke algearter der giver det bedste udbytte. Det producerer 3,5 til 5 kilo tørrede alger om dagen, hvilket giver 1,5 til 2,5 liter biobrændstof. Pris: En halv million kroner.

De største anlæg kan fremavle 100 tons tørrede alger om dagen og fylder 53 hektar. De kommer komplet med solpaneler, så processen ikke kræver ekstra strøm, og recirkulation af vandet, hvilket ifølge Algealink fjerner enhver risiko for forurening af nærmiljøet.

Kunderne kan vælge mellem store, åbne bassiner eller lukkede rør, som endda kan placeres indendørs. Desuden er der en særlig version til landmænd, som kan udnytte dyregødning til at få algerne til at vokse.

Klar til flybrændstof allerede i år
Hollænderne er så langt fremme, at flyselskabet Air France-KLM, verdens største målt efter omsætning, har tegnet en aftale, der giver eksklusive rettigheder til alge-olien til flybrændstof. De første liter skal leveres allerede i år, selv om det endnu ikke er klart, hvor store mængder der bliver tale om, eller hvornår Air France-KLM er klar med en raffinering, så det kan hældes på flytankene.

Algealink er selv gået i gang med at opføre ti anlæg i Spanien, som hver skal producere to tons tørrede alger om dagen. Det første skal tages i brug, inden året er omme.

Desuden har selskabet indgået en aftale med et unavngivent rederi, som vil producere alger på et krydstogtsskib.

De algeproducerende anlæg skal helst stå i nærheden af en gedigen CO2-forureningskilde, for eksempel udstødningsdampen fra et stort skib eller røgen fra et kraftværk. De behøver store mængder CO2 for at formere sig hurtigst muligt."

Regringen arbejder på at omlægge tilskud og fradrag, så bioolie og biogas ikke fordyres af vores afgiftssystem i forhold til f.eks. naturgas.

"Christiansborg, torsdag den 29. maj 2008 /NL

PRESSEMEDDELELSE

DF: Danmark skal med i front på forvandlingen af alger til bio-flybrændsel

Dansk Folkepartis energiordfører, Morten Messerschmidt, vil have klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) til at sætte produktionen af bioolie fra alger på dagsordenen. Han henviser til nye undersøgelser, der viser, at der er stort potentiale i udviklingen af eksempelvis bil- og flybrændstof af forskellige algearter.

- Hidtil har problemet med biobrændsel været, at vi populært sagt tog fødevarer ud af hænderne på verdens fattigste for at lave brændstof af det. Med den nye teknik kan alger fra havet omdannes til brændstof, og effektiviteten er efter nye forskningsresultater i blandt andet Holland 10 til 20 gange højere end med de traditionelle afgrøder – og det uden at optage kostbar landbrugsjord, forklarer Morten Messerschmidt.

- De tårnhøje oliepriser og de stadig mere ustabile forhold i Mellemøsten gør det kun mere attraktivt for os at blive uafhængige af olie og gas. Jeg vil derfor opfordre ministeren til at få undersøgt metoden til bunds og få foretaget en videnskabelig vurdering af, om dette ikke er et produkt, som Danmark skal engagere sig i. I Holland har flyselskabet Air France-KLM allerede skrevet kontrakt på teknologien, så set fra mit synspunkt er det bare om at komme i gang, så vi kan komme med på vognen, siger Morten Messerschmidt."