Læsetid: 3 min.

Næppe prisfald efter topmøde

OPEC kan ikke øge olieproduktionen mærkbart. Spekulationen må bremses, og forbruget må ned, hvis prisen skal stabiliseres, siger olielande. Chavez truer med at lukke oliestrømmen til Europa
21. juni 2008

De kommer alle, når Saudi-Arabiens kong Abdullah kalder. 35 landes regeringsrepræsentanter med Storbritanniens Gordon Brown i spidsen, 30 internationale og nationale olieselskaber samt syv organisationer inklusive OPEC selv vil i dag begynde at ankomme til Jeddah ved Det Røde Hav for at deltage i kong Abdullahs møde i morgen om den internationale oliekrise.

Mødet skal diskutere årsagerne til den aktuelle olieknaphed og de himmelstræbende priser, samt hvad der kan gøres ved det. Fra forbrugernationernes side er der på forhånd lagt et stærkt pres på Saudi-Arabien og de øvrige OPEC-lande for at øge olieproduktionen. Oliepriserne er steget 40 pct. siden årets start til et rekordniveau forleden på knap 140 dollar pr. tønde og udgør nu en central drivkraft bag mange landes tiltagende inflation.

På forhånd er det signaleret, at Saudi-Arabien vil øge sin dagsproduktion med 0,2 mio. tønder oven i forøgelsen for nylig på 0,3 mio. tønder, således at produktionen når op på 9,7 mio. tønder olie dagligt, det højeste saudiske produktionsniveau i 27 år. Men det er formentlig også alt, hvad mødet vil bringe. Ingen andre OPEC-lande har nævneværdig reservekapacitet, og op til mødet har Iran og Libyen på forhånd fastslået, at de ikke vil producere mere, mens Kuwait først "senere" vil tage stilling.

Mest markant er meldingen fra præsident Hugo Chavez i Venezuela, der ikke alene afviser at producere mere og har sagt nej til at komme til Jeddah, men tilmed har demonstreret OPEC-landenes politiske magtposition ved torsdag at true med stop for landets olieleverancer til EU. Chavez er vred over Europa-Parlamentets blåstempling i onsdags af et nyt kontroversielt EU-forslag om strammere sanktioner mod illegale immigranter, herunder en regel om op til 18 måneders tilbageholdelse, efterfulgt af et femårigt indrejseforbud i EU.

"Venezuelas olie vil ikke blive leveret til lande, som iværksætter dette skamfulde direktiv," sagde Chavez, der dog kun leverer omkring 273.000 tønder olie om dagen til Europa.

Hvad gør forbrugerne?

I OPEC-landene er der klar irritation over, at olieknapheden og de høje priser udlægges som et udslag af manglende ansvarlighed og vilje til problemløsning fra olieproducenternes side.

"Ved at øge sin produktion med 0,5 mio. tønder om dagen gør Saudi-Arabien sit bedste for at bringe priserne ned. Hvad med regeringerne i forbrugerlandene? Saudi-Arabien har reageret ansvarsfuldt for at gavne økonomisk stabilitet - hvorfor gør de ikke det samme," spørges der på lederplads i den engelsksprogede Arab News.

Meldingen fra mange OPEC-kilder er, at der ikke eksisterer noget reelt knaphedsproblem, at prisstigningerne skyldes spekulanternes oppiskning af markedet, og at forbrugerlandenss regeringer må gribe ind over for spekulationen.

Svaret fra vestlige analytikere er, at spekulation ikke er en central årsag - der er den stigende efterspørgsel på olie, ikke mindst fra lande som Kina og Indien.

"Jeg kan ikke få øje på noget fra dette møde, som vil kunne få nogen mærkbar effekt på olieprisen søndag aften eller mandag morgen," sagde i går Jim Ritterbusch, chef for energikonsulentselskabet Ritterbusch and Associates, til AP.

Også cheføkonom ved Deutsche Bank, Adam Sieminski, mener, at det handler om et forbrug, der grundlæggende er kommet ud af trit med produktionen.

"Markedet for fremtidige oliekontrakter sender en klar besked til det fysiske marked: Enten dæmper i efterspørgslen og øger udbuddet, eller også vil priserne blive meget højere," sagde Sieminski til Reuters.

Finansmilliardæren George Soros sagde onsdag, at han forventer fortsat stigende priser, og at det er en forudsætning for at kunne presse den reduktion af energiforbruget igennem, som på sigt igen vil kunne få prisen til at stabilisere sig.

Marked eller ej

Den kinesiske regering chokerede fredag millioner af landets bilister, da man fra den ene dag til den anden hævede benzin- og dieselpriserne med 18 pct. Hidtil har Kina kompenseret forbrugerne for olieprisstigningerne ved at holde benzin- og dieselpriserne kunstigt nede via statsstøtte, men nu får markedsudviklingen lov at slå igennem.

På EU-topmødet, der sluttede i Bruxelles i går, har Frankrigs præsident Sarkozy omvendt argumenteret for at sætte markedskræfterne ud af spil ved at kompensere vognmænd, landmænd, fiskere og andre, som rammes af de høje oliepriser, og som i flere EU-lande har demonstret op til topmødet. Tyskland, Danmark og Sverige talte imod, og topmødet endte med en erklæring om, at EU-Kommissionen frem til oktober skal undersøge fordele og ulemper ved afgiftslettelser, når olieprisen stiger stærkt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

gå væk fra olien før den går væk fra dig,

Benzinkongen Olaf Haahr spår, at benzinprisen vil falde til ca. 6 kr. pr. liter om kort tid. Hvorfor er dette glædelige budskab en direkte katastrofe?

Jo, al logik taler direkte mod, at der er eksisterer en prisboble i oliesektoren.

Priserne stiger, samtidigt med, at beholdningen i olie lagere falder.

Al spekulation kræver helt enkelt et lager, der vokser for, at man på et tidspunkt oversvømmer markedet med det lagere for at hente gevinsten ved spekulation i de pumpede priser. At spekulere er helt enkelt umulig, når der er faldende lagertal. Verdens reserveproduktionkapacitet er nu så tæt på verdens udbuddet på olie, så selv små begivenheder som f.eks. et angreb på Nigerias olieproduktion.

Det fjerner nu så meget olie fra markedet, så prisen øjeblikkeligt reagere på denne underforsyning af markedet, hvilket der giver de høje priser, vi ser nu. T. Boone Pickens, oliemilliardær fra Texas, som til en amerikansk senatskomité, siger under en senats høring om oliepriserne: "Jeg er overbevist om, at (olieproduktionen) har nået sit globale toppunkt med 85 mio. tønder pr. dag (...) Efterspørgslen er 86,4 mio. tønder, og når efterspørgsel overstiger udbud, tvinges prisen op, indtil efterspørgslen stopper".

Med god ret vil jeg kalde T. Boone Pickens for en noget større oliekonge, der taler med nogen større vægt, end den gode danske benzinkonge Olaf Haahr.

Det enestem der kan få dette markedet til at falde i pris, det er ved at prisen på olie.

Nu knuser hele samfundsøkonomien pga. prispresset i en massiv recession eller begyndende økonomisk depression/ kollaps. Et logisk scenarie ville eksempelvis kunne være, at dollarkursen kollapser i et lynhurtigt kollaps pga. de stigende oliepriser.

Herefter vil al olie nu sandsynligt set nu afregnes i euro øjeblikkeligt. Jo, men er det ikke bare dejligt og skønt, at olien nu afregnes i ”vores valuta”? Nej pludselige økonomiske chok som denne ”naturlige regulering” er ikke kun skadeligt, men en direkte katastrofe for verdens økonomien.

Når USA er nødt til at købe euro for at købe olie, vil USA være nødt til at frigive ca. 5-10 millioner tønder rå olie dagligt (ud af de ca. 21 millioner som USA forbrugere nu) til det hungrendeolie markedet.

Dette vil øjeblikkeligt resultere i et totalt kollaps i den amerikanske økonomi/samfund. Når 200-250 millioner amerikanere, der før var superstorforbrugere af varer og tjeneste ydelser på det globale marked nu øjeblikkeligt begynder at spare op/afdrage deres enorme gæld.

Dette vil øjeblikkeligt sende en global økonomisk tsunami, der sender verdens økonomien ud i en totalt lammede økonomisk depression, der vil få et omfang, der vil være katastrofalt, meget værre end den, der var efter sorte tirsdag 29. oktober 1929.

Verdenskrige kan som bekendt starte på et sådant grundlag. Men ja, olieprisen vil falde kraftigt, måske langt ned under 20 euro pr. tønde, hvilket der giver Olaf Haahr"s ca. 6 kr./l .

Så vær Ibare glade for den høje olie pris. Alternativet er langt værre.

Nej, lad os hellere hjælpe USA til at få styr på deres/verdens strukturelle energi problem. Dette gør vi faktisk bedst ved, at vi bliver endnu bedre til at spare udnytte energien.

Vi er 5,36 millioner danskere i vores lille land. Vi er nr. 59 på listen totalt set over det globale olieforbrug. vi danskere forbruger ca. 171.000 tønder rå olie hver dag. Ca 5,1 liter olie pr. dansker/dagen. Jo vist, er USA klart nr. 1 i verden: 21 millioner tønder hver dag. De 300 mio. amerikanere er superstorforbrugere af olie med 10.6 liter/dag. Hver kineser forbruger til sammenligning 0,7 liter olie. Deres købekraft vokser som tiden går. Om få år vil hver kineser forbruge ca. samme mængde olie som hver polak forbruger i dag, ca. 1,8 l pr. dag.

Når dette sker i hele Sydøstasien samtidigt, vil vi se priser, der vokser i endnu voldsommere grad end den gør nu. Dette vil alene kunne sende verden ud i det katastrofe scenarie som beskrevet i dette læserbrev.

Den gode benzinkonge Olaf Haahr var konge. Dengang var der masser af olie til rådighed på markedet.

Oliekrisen anno 1973 var en politisk krise, som ikke havde skyggen af strukturel årsager på sig. Det var tiden før globaliseringen var en kendsgerning og realitet som verden nu lever med.

Dengang havde Kina og Indien med deres ca. 1,7 milliarder mennesker et olieforbrug på niveau med det hollandske, ca. en mio. tønder pr. dag. I dag forbruger samme 2.5 milliarder kinesere og indere samme mængde olie som Tyskland, Storbritannien, Frankrig, Holland, Belgien og Danmark forbruger. 8.1 mil b/d.

Ja Kina er endda gået fra at være stor eksportør af olie til nu stor importør. I går så verden godt 10.000 nye kinesiske bilejere, ca. 3.65 mil/år, For bare tre-fem år siden var tallet kun 2000 biler om dagen. 5-10 år mere med samme vækst og tallet er 50.000 18.25 mil/år Det samme sker i hele Sydøstasien, hvor der bor ca. 3,5 milliard af verdens befolkning (ca. halvdelen af hele verden).

Sidste år så verden den hidtil billigste bil i verden. En Indiske Tara Nano til kun 12.000 kr., ca. 3 måneds løn for en Indisk programmør, læge, ingeniør. Der spås et stort markedet i hele Asien/Afrika for biler som denne. Vi bliver hverdag stadigt flere medlemmer af Klub Dossil. Vi skal alle deles om de samme svindende resurser, takket være globaliseringen har stadigt flere kinesere indere og thailændere mm. nu samme muligheder som os der bor her i den såkaldte i verden.

Vi danskere kan gøre noget. Vores pæne olieprofit kan finansiere vores overgang til det samfund, der er drevet med vedvarende energi. Sænkede vi vores olieforbrug i samme takt, som vores produktion falder i Nordsøen, så vil vi kunne vise verden en vej væk fra olien. Om 10 år skulle vi gerne forbruge lige så meget olie, som en polak forbruger i dag. Dette giver os en lille, men stadigt solidt overskud af olie, som der kan finansiere endnu mere vedvarende energi og samtidigt eksportere den teknologi der gjorde denne overgang muligt for os.

Den 70-årige benzinkonge Olaf Haahr er en fossil dinosaur, der tænker fossil-logisk. Som man gjorde i den tidsalder, hvor han var benzin konge. Følger vi den logik nu, så er verden automatisk direkte på vej i mod en global økonomisk depression, mulig en verdenskrig. Kun ved at løse de strukturelle årsager, der ligger bag krisen, kan vi løse krisen. IEA siger nu direkte: Gå væk fra olien, før den går væk fra dig.

http://vedvarendeenergi.underskrifter.dk/index.php