Læsetid: 2 min.

Tysk-fransk CO2-aftale truer dansk miljømål

Ny fransk-tysk aftale om at lempe CO2-kravene til fremtidens biler får hård kritik og truer EU-landenes evne til at nå sine egne ambitiøse klimamål
Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og Frankrigs præsident, Nicolas Sarkozy, er blevet enige om at lempe kravene til CO2-udslippet fra nyproducerede biler.

Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og Frankrigs præsident, Nicolas Sarkozy, er blevet enige om at lempe kravene til CO2-udslippet fra nyproducerede biler.

Thierry Chesnot

11. juni 2008

Miljøorganisationer raser, og EU-Kommissionen forholder sig afventende, efter at Frankrigs præsident, Nicolas Sarkozy, og Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, har lagt en dæmper på EU's krav til CO2-udledningen fra nye biler.

Særlig den tyske bilindustri producerer store benzinslugende firehjulstrækkere, og den planlagte lempelse kan være en bombe under EU's forhandlingsposition op til klimatopmødet i 2009.

Sådan lyder advarslen fra både Greenpeace og lobbyorganisationen Transport & Environment (T&E) forud for EU-topmøde den 19.-20. juni.

Mindst en femtedel af Europas samlede CO2-udslip stammer fra personbiler, og ifølge Greenpeace vil Tyskland og Frankrig søge at udvande standarden for nye biler i forhold til EU-Kommissionens oprindelige forslag om 120 gram CO2 per kilometer i 2012. Nu skal tallet angiveligt være 138 gram på et langt senere tidspunkt.

Særligt den tyske bilindustri producerer brændstofslugende biler, både firehjulstrækkere og sportsvogne.

"Deres elendige plan vil gøre det sværere for hvert enkelt medlemsland at nå EU's klimamål. Europas to største bilproducerende lande ønsker at fastholde Europas problematiske afhængighed af olie importeret fra Mellemøsten og Rusland," siger Aat Peterse fra T&E.

Trussel mod miljømål

Både Greenpeace og T&E opfordrer de øvrige EU-lande til at vælte den tysk-franske aftale. Men det kan blive svært, fordi Sarkozy fra 1. juli placerer sig i spidsen for unionen via det franske EU-formandskab.

"Med denne aftale kører Merkel og Sarkozy på autobahn mod klimakatastrofe," siger Franziska Achterberg fra Greenpeace.

Truslen mod unionens miljømål opstår, fordi bilsektoren indgår i FN's køreplan for de fremtidige forhandlinger op til klimatopmødet i København i 2009.

På mandagens møde søgte Sarkozy ifølge Euractiv.com uden held at få Merkel til at støtte en lempelse af momsen på brændstof, så der kan indføres et loft uanset verdensmarkedsprisen. Efter uroligheder i Frankrig vil Sarkozy måske tage sagen op på EU-topmødet den 19.-20. juni.

Den fransk-tyske enighed om biludledning kom blot tre dage efter, at Tyskland i EU's såkaldte unbundling-slag blokerede for dansk eksport af billig vindkraft. EU's beslutning kan i tiden frem til 2020 rive tæppet væk under Danmarks udbygning af vedvarende energi, fordi der ikke er noget sted at lede eksportstrømmen hen.

Merkel kaldte mandagens aftale med Sarkozy for "et vigtigt gennembrud", der viser, at Frankrig og Tyskland kan arbejde sammen og være toneangivende i EU. ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Her har vi så EU i praksis, bag alle facaderne og løgnene: det er de to gamle stormagter (og særlig den ene) der bestemmer noget ligende som i 1939-45, blot sker det selvfølgelig med helt andre og mere byrokratiske og fisefine metoder. Foreløbig, ialfald. Den væsentligste forskel er, at Tyskland nu bestemmer lokalt i Europa hovedsagelig på vegne af verdens herskere i Bushbandens globalmafia, ihvertfald så længe den USAske økonomiske facade holder stand overfor den realitet, at det meste af produktionen nu foregår i Kina og Indien osv.

Men i realiteten, som vi også nu ser efter den irske afstemning, er "traktaten" vi præsenteres for allerede totalt passe og en ynkelig besmykkelse af virkeligheden, for ikke alene er enhver vetoret død forlængst. Nej, her hersker finanskapitalens uindskrænkede og uoplyste diktatoriske pengevælde, alt andet er ren løgn og svindel. Sarkozy og Merkel osv. er stik-i-renddrenge/-piger for bilindustrien osv. Her er diktatur og parlamenterne er til pynt. Her er totalitarisme og ytringsfrihed er (endnu) snakkefrihed i stater hvor magthaverne ved at de sidder trygt - men de begynder at tvivle på det så småt (at de sidder trygt), så snart bliver det mere Orwellsk. Derfor oplever vi nu en fordækt forebyggende krig mod demokratiet og velfærdstaten, og her er det Skandinavien som igen er besat som arnestedet for socialdemokratismen som det globale overklasseregime skal have knust. Startskuddet for dette synes historisk (og selvfølgelig helt tilfældig!) at have været mordet på Olof Palme, for kort efter dette proklamerede hele det internationale pressekorps med den stalinistiske monolittisme som efterhånden er blevet som under den russiske gamlefars glansperiode (men selvfølgelig "frivillig"), pudsig nok den skandinaviske models død. EU har også sin desPutin - han hedder Tony Blair og er tiltænkt rollen som udvidet og hypermoderne tysk kejser som tak for sine tjenester som moderniseret propagandaminister i de globale oliekriges startfase.