Læsetid: 2 min.

Flyt foden

Tysk antifart-kampagne viser dødsannoncer med glade mennesker. Det har en vis effekt, når man ser dem i forbifarten på motorvejen
Det tyske trafiksikkerhedsråd og trafikministeriet har det sidste par måneder kørt kampagnen -Ned med farten!-

Det tyske trafiksikkerhedsråd og trafikministeriet har det sidste par måneder kørt kampagnen -Ned med farten!-

Henriette Harris

15. juli 2008

Den danske bilpark er blevet større og hurtigere. Læssevis af danskere har på friværdiens konto krattet firehjulstrækkere, BMW'er og Mercedes'er ind til garagen. Og når man nu har en fordømt hurtig kæmpe spand, er det jo pokkers ærgerligt, at den kun kan snegle sig af sted omkring de 130 på udvalgte danske motorveje. Så herligt med feriesæsonen. Nu er det ned over grænsen, hvor der hersker Freie Fahrt.

Men der venter de fartglade danskere en lidt ubehagelig påmindelse, når de lader den dyrt indkøbte Alfa Romeo strække ben sydover. Det tyske trafiksikkerhedsråd har sammen med trafikministeriet de sidste par måneder kørt kampagnen 'Ned med farten!' Man har ikke kørt mange meter på en tysk motorvej, før man i vejkanten ser det sort-hvide snapshot af en lille glad familie med far, mor og to små børn. Der er et sort kors på. "Gabi, Frank, Mia og Max T. ville hurtigt hjem", står der. Et par kilometer efter ser man en plakat efter samme model. Et kors ved siden af billedet af de tre unge mænd Martin, Tim og Lukas. "Kørte gerne sportsligt".

En dansk ven kom på besøg forleden. Han havde godt bemærket plakaterne. "Er det rigtige mennesker, der er blevet slået ihjel?," sagde han og kiggede bekymret på sine tre piger på 10, syv og halvandet år. Måske havde han flyttet foden fra speederen en anelse mere, end han plejer på vejen fra Rostock til Berlin?

Terrorister får baghjul

Menneskene på plakaterne er modeller. De er ikke blevet slået ihjel. Men hver dag slås der i trafikulykker rigtige mennesker ihjel i Tyskland. 14 om dagen eller 5.000 om året. Hver dag kommer 1.000 mennesker til skade i trafikken i Europas største land. Her får terrorister et baghjul, der vil noget.

Den tyske kampagne skyldes, at antallet af trafikdræbte ikke længere falder i statistikken. Det anser man for et klart alarmsignal.

"Farten dræber", lød det engang fra Rådet for Større Færdselssikkerhed. Også i Danmark vil der i efteråret komme fokus på antifart. Rådet for Større Færdselssikkerhed kører i tre uger fra slutningen af september kampagnen "Ta' 10 af farten", der især henvender sig til mænd mellem 25 og 49 år. I Danmark stiger gennemsnitsfarten. Det samme gør antallet af dødsulykker. Som Rådet for Større Færdselssikkerhed siger på sin hjemmeside: "Der er en bred opfattelse i befolkningen af, at ulykkerne skyldes uopmærksomhed, træthed, dårlige bremser, kort afstand, kørsel over for rødt osv. Men det er ikke det, som slår flest personer ihjel. Grunden til, at trafikanterne dør, er, at de kører for hurtigt."

Når man tænder for radioen i Tyskland, kan man ind imellem høre kampagnespotten:

"Du er høflig over for sværvægtsboksere. Du bygger ikke snemænd i lavineområder. Du drikker ikke te med stryknin. Du springer ikke fra et højhus til et andet. Du arrangerer ikke picnic på en løves territorium. Hvorfor kører du så for hurtigt?"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu