Nyhed
Læsetid: 2 min.

Designfolk for Obama

Designbureauet e-Types hylder Obama med kontroversiel t-shirt. Han er en John F. Kennedy 2.0, siger partner Rasmus Ibfelt
Designbureauet e-Types hylder Obama med kontroversiel t-shirt. Han er en John F. Kennedy 2.0, siger partner Rasmus Ibfelt
Udland
29. september 2008

Først på sommeren lancerede designbureauet e-Types en t-shirt med teksten ”OBAMA IS THE NEW BLACK”. T-shirten spiller på en talemåde i modesproget. At sige at noget er ”the new black” betyder, at det er trendy. Sort er den evige modefarve.

Samtidig hentyder t-shirten også, at Obama er en ny slags sort mand. En sort mand, der (måske) kan blive præsident i USA. Et provokerende udsagn, vil nogle mene.

e-Types producerede kun tyve t-shirts i første omgang. De blev delt ud til udvalgte københavnske trendsættere. Det var blandt andre Danmarks modekvinde nummer 1, Eva Kruse, som organiserer Copenhagen Fashion Week.

Succesen kom med det samme. Eva Kruse gik med t-shirten i løbet af sommerens modeuge, og på Roskilde Festivalen blev en journalist med t-shirten genstand for stor opmærksomhed. I dag kan den hvide t-shirt med det sorte tryk købes for den nette sum af 375,- kr. i modemanden Mads Nørgaards butikker.

Obama-begejstring

Historien viser med største tydelighed, hvilket fænomen Demokraternes præsidentkandidat Barack Obama er blevet i Danmark. Overalt i det københavnske bybillede falder man over stickers, badges og nu altså også t-shirts, der begejstret hylder Obama. Ikke siden Bill Clinton talte foran 100.000 danskere på Nytorv i København i 1997, har danskerne været så fortryllede af en amerikansk politiker.

Rasmus Ibfelt, parter i e-Types, deler begejstringen. Da Information.dk besøger ham i designbureauets hyper hippe kontorlokaler med hvidmalede gulve og sirligt ordnede stakke af modemagasiner, er han tydeligt ivrig for at tale om Obama og sin t-shirt.

”Obama har formået at gøre politik moderne, relevant og vedkommende. Han rammer lige ind i tidsånden. Han kræver reelle forandringer. Den danske begejstring tror jeg kommer af, at Obama repræsenterer et USA, der ser sig selv på en ny måde”.

JFK 2.0

Rasmus Ibfelts designbureau beskæftiger sig med visuel identitet. De nytænker virksomheder og organisationers brands, og lader deres identitet komme til udtryk i nye designs. Han er derfor meget opmærksom på de værdier, en politiker som Obama signalerer.

”Ved at bruge medier på en helt ny måde, har Obama gjort sig relevant for unge mennesker. Han er John F. Kennedy i en 2.0-udgave. Det er simpelthen en ny måde at tale politik på. Vi vil gerne være med til at støtte op om hans budskab. Derfor vi har lavet vores t-shirt.”

Ifølge Rasmus Ibfelt er t-shirten en måde at vise en politisk stillingtagen, uden det bliver for tungt. Ved at kombinere politik og modesprog i det lette t-shirt format rammer e-Types ifølge partneren en balance mellem et oprigtigt budskab og et vist mål af tvetydighed.

”Hvis man vil engagere folk omkring et politisk fænomen i dag, er det nødt til at være lidt farligt. Derfor vil vi ikke bare lave en t-shirt, hvor der står ”Vote for Barack Obama”. Man kan ikke være venner med alle.”

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her