Baggrund
Læsetid: 2 min.

Næse for nyheder

Nyhedssitet The Drudge Report er den vigtigste dagsordensætter i den amerikanske valgkamp, foran elitemedier som New York Times og CNN. Det vurderer en politisk kommentator på Washington Post
Nyhedssitet The Drudge Report er den vigtigste dagsordensætter i den amerikanske valgkamp, foran elitemedier som New York Times og CNN. Det vurderer en politisk kommentator på Washington Post
Udland
24. september 2008

Drudge Report er det medie, der mest effektivt sætter dagsordenen i den amerikanske valgkamp. Det argumenterede den politiske kommentator Chris Cillizza for på sin Washington Post-blog for en uge siden. Han er kun en af mange mediefolk og politiske insidere, der peger på den magt, som stifteren af Drudge Report, Matt Drudge, har opnået.

Online-journalistik har ændret magtforholdene i mediebranchen fundamentalt. Dagsordenen skabes ikke længere af hovedsageligt af de traditionelle elitemedier. Oftere og oftere breaker dagsordensættende historier på internettet. Og vurderingen af, hvad der er de vigtigste nyheder, sker i højere og højere grad blandt blogosfærens selvudnævnte redaktører. Hvis man vil forstå denne ændring, er Drudge Report det perfekte sted at starte.

Good news

Drudge Report er et nyhedssite, der hovedsageligt består af links til andre medier. Matt Drudge udvælger historier ud fra sin berømte fornemmelse for, hvad der er good news. Han er kendt for at gå imod nyhedsstrømmen og skabe en dagsorden, der er en smule anderledes end dagens aktuelle mediebillede. Ifølge Cillizza har Drudge en exceptionel evne til at bevæge sig foran nyhedsbølgen. Han ser de vinkler, som de traditionelle medier først tænker i dage og uger senere.

Resultatet er, at Drudge Report er pligtlæsning for politiske rådgivere, avis- og tv-journalister samt mange andre. Hvor rodet og uæstetisk sitet end kan synes, er det uhyre effektivt i sin funktion som dagsordensætter. Det er den påfaldende sammenhæng mellem Matt Drudges hovedhistorier og de store tv-kanalers nyhedsdækning efter Cillizzas mening et bevis på. En tidligere medierådgiver for Bush-administrationen, Mark McKinnon, har sagt, at han tjekker Drudge Report 30-40 gange om dagen.

Internettets teknologiske infrastruktur en afgørende faktor i visse online-mediers stadig stigende magt. Hvor analyser og ledere i New York Times og Washington Post skrives halve og hele døgn, før de bliver læst, har den intelligente blogger en kæmpe tidslig fordel. Han har ingen deadlines at tage hensyn til.

Først med historien

Rigtig kendt blev Drudge Report, da sitet som det første medie bragte Bill Clintons forhold til praktikaten Monica Levinsky til offentlighedens bevidsthed. Det velestimerede nyhedsmagasin Newsweek kendte til historien, men besluttede sig for ikke at bringe den på daværende tidspunkt. Drudge Report blev chancen og blev citerede vidt og bredt i USA.

Netop evnen til at komme først med store nyheder er en af Matt Drudges styrker. Den 42-årige Drudge udnytter sine kontakter blandt medier og politikere til at opsnuse historier. Og modsat elitemedierne er han ikke bange for at skrive dem, før de er blevet bekræftede. Faktisk vurderer Drudge selv, at 20 procent af hans egne nyheder viser sig ikke at holde.

Mange mener, at Matt Drudges nyhedsselektion er i Republikanernes favør. Se for eksempel Wikipedias artikel om Drudge Report. I en artikel i juni skrev Informations Martin Burchardt, at Drudges dækning af det amerikanske præsidentvalg indtil da var til Obamas fordel.

I sin blog-post vurderer Cillizza, at billedet vendte midt i juli. Siden da har dækningen støttet McCain og hans vicepræsidentkandidat Sarah Palin. Hvordan kan det være, at påtandene om bias går i forskellige retninger? Den republikanske strateg Tom Griffin mener forklaringen er den simple, at det er nyhedernes sensationsværdi, der bestemmer, hvor Drudge Report vælger at slå ned.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her