Læsetid: 2 min.

EU blokerer for forebyggelse af højresvingsulykker

11 cyklister er i år blevet dræbt af højresvingende lastbiler. Den danske havarikommission har længe krævet gennemsigtige døre i højre side af lastbilerne og lavere placering af chaufføren, men forslaget er uden chance i EU. Bilindustrien blokerer, siger Færdselsstyrelsen
Udland
9. oktober 2008
11 cyklister er i år blevet dræbt af højresvingende lastbiler. Den danske havarikommission har længe krævet gennemsigtige døre i højre side af lastbilerne og lavere placering af chaufføren, men forslaget er uden chance i EU. Bilindustrien blokerer, siger Færdselsstyrelsen

Den 19. september blev den 11. cyklist i år - en 31-årig kvindelig studerende - dræbt af en lastbil ved en højresvingsulykke på Jarmers Plads i det centrale København.

Ved ulykker som denne kunne liv måske være reddet, hvis lastbilchaufføren havde haft bedre udsyn takket være en anden opbygning af førerhuset.

Allerede for to år siden fremlagde Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i en rapport en række forslag til, hvorledes ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister kunne forebygges.

Blandt de prioriterede forslag var, at "lastbiler skal have lav side-rude i højre side og lav forrude" Formanden for Havarikommissionen, Sven Krarup Nielsen, fastholder i dag Havarikommissionens forslag som et tiltag, der kan redde liv. "Det vil være en rigtig god ting at få gennemført. I dag kan lastbilchaufføren kigge i spejle, men det vil være meget mere effektivt at kunne kigge direkte på cyklisten gennem en rude," siger Sven Krarup Nielsen.

Gør som på busserne

Meget tyder på, at gennemsigtige højredøre ved chaufføren har en forebyggende virkning.

Der er langt mindre risiko for en cyklist at blive dræbt af en højresvingende bybus, der som bekendt har gennemsigtig fordør, end af en højresvingende lastbil. I perioden 2000-2008 er kun en enkelt person dræbt af en bus i den pågældende type ulykke.

Til gengæld er antallet af cyklister, der i samme periode er dræbt af højresvingende lastbiler, nu oppe på 69 personer.

Sven Krarup Nielsen giver bussernes gennemsigtige fordør en del af æren for denne betydelige forskel i drabstal og peger tillige på, at det har stor betydning, at chaufføren i bybussen sidder lavere end lastbilchauffører, hvorfor han er lidt mere i hovedhøjde med forbikørende cyklister. Havarikommissionen indberettede i 2006 sit krav om lave ruder til Færdselsstyrelsen under Transportministeriet.

Men nu opstår problemet. Danmark kan ikke på egen hånd ændre reglerne for lastbilers udformning. Der er tale om en EU-sag. "Færdselsstyrelsen har vurderet, at det inden for en overskuelig fremtid ikke er muligt at gennemføre forslagene i EU," siger kontorchef Ib Rasmussen fra Bilteknisk afdeling i Færdselsstyrelsen.

Fabrikanter bestemmer

"Det har været overordentligt besværligt blot at få bestemmelserne om placering af cyklistspejle på lastbilerne igennem EU. Når det kommer til ændring af førerhusets udformning er det helt umuligt. Bilfabrikanterne deltager i høringsrunder og udvalgsmøder om regler for køretøjer, og de blokerer forslag, der er 'design restrictive', altså begrænsende for lastbilers udseende og indretning. Bilfabrikanternes holdning smitter af på politikernes holdning i de store lande, der modsat Danmark har en produktion af lastbiler," siger Ib Rasmussen.

Rasmussen har orienteret EU om de danske forslag, men ikke spildt tid på at fremsætte dem detaljeret.

Han oplyser, at den danske embedsmandsgruppe, som sidder med højresvingsulykkerne, ikke har en enkel, oplagt løsning på forebyggelsen af ulykkestypen, men peger på en vifte af tiltag, blandt andet tilbagetrukket stoplinje for biler.

Dette tiltag vil Vejdirektoratet undersøge, om kommunerne er i gang med.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hør nu her: Rasmussens og hans regegerings løsning på den slag problemer er at forbyde dem.

Nå, undskyld, er det allerede forbudt at slå cyklister i hjel, jamen så hæver vi straframmen.

Viola, så er det problem løst.

Det var nu godt, at vi kom med i den union. Den bringer godt nok meget glæde.

Det er nu nok ikke unionen, der er noget galt med.

Det er folk som Rasmussen og Co., Sarkozy og de andre hensynsløse, afstumpede mennesker den er gal med.

Ingen politiske visioner, kun magtbegær og personlig tilfredsstillelse ... læs f.eks. Anne Sofie Kraghs bog om FOGH.

Problemet med lastbilerne er jo simpelthen, at vi aldrig skulle have haft så mange lastbiler. Så væk med dem, og lad os ikke drukne en væsentlig debat i ørkesløse diskussioner og dørene skal være af "glas", om chaufførene skal sidde højt eller lavt om ....

60 tons lastbiler drønende rundt i boligområder, rigtigt visionær tænkning, ikke ?.

Bjarne Falk Rangård

Det er ikke EU som har skylden.
Det er beslutningstagerne.
Lad producenterne der ikke vil sikre deres køretøjer få produkt ansvar, det vil sige det bonner ud for hver alvorlig ulykke hvor producenten har afvist at følge design anbefalinger.
Hvor meget et menneskeliv er værd kan altid diskuteres, men en bøde på eksempelvis 100 gange bruttofortjenesten for fabrikanten kan vel bringe os et stykke af vejen. Måske et minimumsbeløb på 1 million Euro for hvert dødsuheld kan hjæpe på forståelsen hos fabrikanterne.