Læsetid: 6 min.

General Motors kan være næste offer

Den amerikanske bilgigants aktier er styrtdykket, og det samme er bilsalget. GM har akut brug for likviditet, men hvilken syg bank tør låne penge til en syg bilfabrik? Rygterne går om konkurs. Og Hummer'en er sat til salg
General Motors er i store økonomiske vanskeligheder og kan blive tvunget til at sælge sit imposante hovedkvarter, Renaissance Center.

General Motors er i store økonomiske vanskeligheder og kan blive tvunget til at sælge sit imposante hovedkvarter, Renaissance Center.

Jeff Haynes

13. oktober 2008

De har set fremtiden hos General Motors. Men de kommer måske for sent til den.

GM, engang den private virksomhed i verden med flest ansatte, optræder i disse dage i overskrifter i amerikanske medier, hvor også ordet 'bankerot' indgår. Automobil-giganten kan være en af de skrantende solnedgangs-industrier i USA, som får nådesstødet og går ned, når finanskrisen for alvor skyller over i realøkonomien. Denne uge kan blive afgørende for koncernen, der lige har nået at fylde 100 år.

Fremtiden hedder ellers 'Volt'. Volt som i udtrykket for elektrisk spændingsforskel. Chevy Volt er GM's bud på en el-bil til de amerikanske forbrugere.

"Dens fremdriftssystem er så revolutionært, at der ikke findes mage blandt andre køretøjer eller elbiler, som nogensinde er blevet præsenteret. Og vi vil gøre denne opsigtsvækkende vision til virkelighed, så De en dag vil have friheden til at køre benzin-frit," hedder det i markedsføring fra General Motors.

"Over 200 ingeniører og 50 designere arbejder udelukkende på Volt, og yderligere 400 arbejder med relaterede undersystemer og elektriske komponenter," fortæller Tony Posawatz, GM-direktør for Volt-projektet, der skal give opladningsklare biler fra 2010.

Hvis man kommer så langt. 'GM og Ford kan stå over for konkurs på grund af nedturen', lød i fredags overskriften hos finansmediet Bloomberg. Og amerikanske medier er fulde af spekulationer om bilgigantens mulighed for at overleve den akutte forværring af den krise, der har været GM's følgesvend hele dette årti.

Nu rammes koncernen af en knibtangsmanøvre fra den syge finanssektor: Amerikanske forbrugere kan ikke få lån fra de paralyserede banker til at købe ny bil eller tør ikke tage lån. Og GM kan ikke selv få de store lån, der skal til for at holde virksomheden likvid og solvent i en tid, hvor indtægterne fra bilsalg dykker brat i både USA og Europa.

Netop nu siges GM-ledelsen at ligge på knæ for to store pensionskasser i hjembyen Detroit for at få et lån på 500 millioner dollar til refinansiering af det imposante hovedkvarter, Renaissance Center, som GM købte for få måneder siden for 626 millioner. Ifølge The Detroit News er pensionskasserne ikke tilbøjelige til at låne GM pengene, og derfor kan bilkoncernen blive nødt til at sælge sit hovedkvarter for at skaffe sig lidt kapital. Men Renaissance Center er det mindste af problemerne.

Et globalt ikon

General Motors er en gigant med over en kvart million ansatte, fabrikker i 35 lande, produktion af 12 bilmærker - Chevrolet, Cadillac, Buick, Opel, Pontiac, Saab, Vauxhall, Hummer m.fl. - og i 2007 et salg på 9,17 millioner person- og varebiler. Som Coca Cola har GM og dets biler op gennem det 20. århundrede været et globalt ikon for amerikansk livsstil, succes og styrke.

"General Motors har ingen dårlige år, kun gode år og bedre år," sagde Harlow H. Curtice, GM's øverste chef midt i 1950'erne, da alt gik fremad. Og hans forgænger, Charlie Wilson, der i 1953 blev hentet til Det Hvide Hus for at blive USA's forsvarsminister, sagde det uforglemmelige:

"Hvad der har været godt for vort land, har været godt for General Motors og vice versa."

Lige nu følges nationen og selskabet ned.

Det startede for GM efter de stærkt profitable 1990'ere med en række rentestigninger i 2000-01, dikteret af den amerikanske centralbank for at styre aktiemarkedets daværende himmelflugt. Aldrig så snart var den planlagte opbremsning indledt, før al-Qaeda fløj sine fly ind i World Trade Center og Pentagon og fik aktiekurser og amerikansk økonomi til at rulle baglæns. Selv om GM i en patriotisk kampagne fik sit amerikanske bilsalg til at stige en tid, så svækkedes koncern-økonomien.

Helt galt viste det sig at være, at selskabet fra 2004 begyndte at ændre fokus fra produktion af almindelige personbiler til Hummeren og andre store firehjulstrækkere. Da benzinpriserne begyndte at stige voldsomt, vendte kunderne sig bort fra SUV'erne og over mod mere benzinøkonomiske modeller fra bl.a. japanske konkurrenter som Toyota.

GM gik ind i 2006 med den laveste kurs på sine aktier i næsten 25 år og med artikler i erhvervs- og finanspressen, der for første gang nævnte konkurs som en reel risiko. The Tragedy of General Motors skrev erhvervsmagasinet Forbes og varslede, at GM "havde kurs mod skibbrud".

Koncernen skar ned på udbyttet til aktionærerne for at fastholde flere af pengene i virksomheden, og man formåede at overtale 35.000 medarbejdere til frivillig fratræden for at dæmpe omkostningerne og bringe overensstemmelse mellem salg og produktionsapparat. Frasalg af dele af virksomheden var også en del af strategien.

Rekordstort tab

Men nedturen er bare fortsat. Sidste år måtte GM for første gang se sig overhalet af Toyota som verdens største bilproducent, og siden midten af 2007 er både aktiekurs og bilsalg dykket yderligere. For regnskabsåret 2007 registrerede koncernen et rekordtab på 39 milliarder dollar, i første kvartal af 2008 et tab på 3,3 milliarder og i andet kvartal et tab på hele 15,5 milliarder - det tredjestørste kvartalstab i GM's hundredårige historie. Og nu slår finanskrisen så til. Bilsalget i USA og Europa kollapser, finansinstitutionerne lukker for långivning, og GM's aktier noterer den laveste kurs i 58 år. Efter fem dage med uafbrudt fald mistede GM-aktien i torsdags næsten en tredjedel af sin værdi på Wall Street-børsen.

Kommentaren fra kreditvurderingsselskabet Standard & Poor's var øjeblikkelig og ubarmhjertig.

"Vi vurderer, at det globale bilsalg i 2008 kan falde, med en nedgang i USA på 15 pct. til 13,7 millioner. Og vi reducerer endnu engang vores prognose for det amerikanske 2009-salg til 13,4 millioner. Dertil vil lavere aktieværdier have negativ indflydelse på GM's pensionsfonde. Disse udsigter sætter bilproducenten under større likviditetspres," skrev S&P fredag.

Ifølge de amerikanske finansmedier vurderer S&P, at GM's kreditværdighed nærmer sig 'junk'-status.

Så i takt med at aktiefald og faldende internationalt bilsalg dræner GM for penge, stiger behovet for lånetilførsel af kapital. Men hvilken sygdomsramt finansinstitution vil udlåne penge til en syg bilkoncern uden noget tegn på vækstpotentiale?

I amerikanske medier spekuleres i, om GM nærmer sig punktet, hvor man må indgive konkursbegæring for i ly heraf at forsøge en omstrukturering af den verdensomspændende virksomhed. Selv afviser GM-ledelsen - som de skal i denne situation - tanken.

"Beskyttelse under en konkurs er ikke en mulighed, GM overvejer. Konkurs vil ikke være i vore medarbejderes, aktionærers, leverandørers og kunders interesse, og vi mener, at spekulationen om en mulig konkursbegæring er overdreven og skadelig," hedder det i en koncernpressemeddelelse.

Senest er det kommet frem, at GM i længere tid har ført drøftelser med den ligeledes kriseramte konkurrent Chrysler - også med hovedsæde i Detroit - om en mulig fusion. Men finanskrisen menes at have sat drøftelserne på pause.

"Hvis man fusionerer to bilproducenter, som begge taber penge og begge mister markedsandele, så får man bare et bilselskab, der taber markedsandele hurtigere og mister flere penge," siger Erich Merkle, amerikansk bilindustri-analytiker, til AP.

Fidusen bag en hypotetisk fusion kan derfor kun være at skabe en mammutkoncern af så vital national betydning, at USA's kommende præsident og Kongres føler sig nødsaget til at hælde penge i den, sådan som man nu hælder penge i bankerne.

Alle bider negle

Når Wall Street åbner i dag, vil det vise sig, hvad weekendens bankerot-rygter indebærer for den dykkende GM-aktie. Mens aktionærer, medarbejdere og amerikanske politikere bider negle, gør GM's ledelse nu, hvad den kan for at rebe sejlene og 'downsize' det, der engang var USA's stolthed og største virksomhed.

Kriseplanen omfatter midlertidige produktionsstop på GM-ejede bilfabrikker rundtom i verden. Og hjemme i USA er produktionsanlæg blevet lukket løbende siden 2006, lukning af fire anlæg blev annonceret i juni, og informerede branchekilder siger til AP, at den nye uge sandsynligvis vil bringe meddelelse om nye lukninger.

Og så har General Motors ledelse meddelt, at man nu ser den ny virkelighed i øjnene og opgiver det, der skulle have været selve materialiseringen af den amerikanske drøm om styrke og frihed. GM's store benzinslugende firhjulstrækker, Hummer'en, er sat til salg. Ikke selve bilen, men hele varemærket og konceptet.

For fremtiden hedder nu Volt. Hvis der er en fremtid. Spændingen stiger.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

" Som Coca Cola har GM og dets biler op gennem det 20. århundrede været et globalt ikon for amerikansk livsstil, succes og styrke."

"Hvad der har været godt for vort land, har været godt for General Motors og vice versa."

" Lige nu følges nationen og selskabet ned."

Det er godt, at se, at der er logik i tingende. Bravo !